Virkesmätning och Matrisfub

Stormfällning

4 inlägg 4708 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormfällning

SkotareEmil  
#334319 (Nu vet jag inte riktigt om jag valt rätt ämne till det jag skall skriva om, men det får gå iallafall) :lol:

Efter stormen Gudrun föll enormt mycket träd, mestadels gran, uppräknat till 75miljoner kbm.
Av vad man hört själv så sa dess att skogarna blev kala efter stormen, därav då att stormen gått i stråk över skogarna och gjort skogarna till hyggen. Medans vissa människors skogar klarade sig helt och hållet, kanske nån enstaka gran eller fura har fallit.
Där jag bor så föll ganska stora delar, men där vissa polare bor föll nästan ingenting, klart det är mycket ungskog men det är också stora ytor gammelskog med enbart gran.

Varför uppstår detta?
Kanske en svår fråga att besvara... :roll:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormfällning

Fredrik Reuter  
#334335 Tjena,
Jag gissar att det är delvis slumpen, delvis hur landytan ser ut när en storm drar över den.

Det måste finnas information om hur en storm beter sig någonstans, vi får hoppas att någon av oss hittar eller kan förklara.
Jag (tror återigen) att det bildas minitromber/turbokanaler i en storm beroende på många faktorer. Har man otur då kan ens skog finnas exakt där en sådan drar fram.

Det vore intressant att lära sig mer så vi får hoppas fler ansluter.

En sidnot är stormen/tromben/åskvädret som drog genom Värmland ifjol. Den drog fram enligt bilden nedan, varken över eller under den på kartan blev det några nämnvärda skador, men i dess stråk var det kaos.

Bild

Avatar Fallback

Re: Stormfällning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334354 Man måste skilja på storm och tromb. De stormar vi är vana vid förekommer vid intensiva lågtryck. När luften drar fram över marken påverkas luftens framfart av topografi och friktion mot marken. Det bildas småskaliga virvlar, som gör att vi upplever vinden som byig.
Tromber förekommer i samband med kraftiga bymoln och åskväder. På grund av luftens rotation kommer träden falla i olika riktningar. Att det skulle röra sig om samma tromb som rörde sig hela vägen från Vänern upp till Gräsmark låter osannolikt då tromber snabbt försvagas i kontakt med terrängen. Eftersom det antagligen var en långsträckt åskfront kan det ha bildats lokala tromber och många trädfällningar kan ha orsakats av fallvindar i samband med kraftiga skurar. Kolla gärna Wikipedia om tromber.
Jag är ingen expert men kan kolla med SMHI om de har synat det här tillfället den 8.8 2014.

Avatar Fallback

Re: Stormfällning

ÅsaNisse  
#334367 Gudrun var både storm och tromber. Största delen låg från väster mot öster, men sen fanns det insprängda partier som var rena plockepinn.
Stormen varade mellan ca 18.00-02.00 i mina trakter och vid ca 23 hade vi ett kraftigt åskväder mitt i skiten. Blixtrade så det var ljust som på dagen, när allt annat var svart. :sad:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).