Verkstan

Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

11 inlägg 13872 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Gero  
#334347 Utväxlingen i en drivlina, hur påverkar den vridmomentet?
Säg att man har 100kW drivkälla och 300NM vridmoment vid 1000RPM. 1:1 utväxling ger då 300NM. Om man har en växellåda som ger 1:100.
Ingående varv är då 1000RPM, utgående varv är då 10RPM och effekten 100kW med vad är vridmomentet?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Blondin 750  
#334352 Om varvtalet växlas ned 100ggr så ökar vridmomentet 100ggr och tvärt om, effekten är densamma. Det utväxlingsförhållandet du beskriver borde nog beskrivas 100:1 om jag inte tänker helt galet, alltså 100(o) in 1(0)ut. Ska man tex överföra stora effekter genom en drivknut så växlar man upp varvet för att minska vridet genom knuten, det är vridet som tar sönder knutar och axlar. Mekanikens grundregel "Det man vinner i kraft förlorar man i väg"

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334355 Fungerar en sådan stor utväxling i praktiken? Blir väldigt stora krafter i utgående axel.

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Blondin 750  
#334369 Det är nog inte helt ovanligt när man använder små eller medelstora elmotorer i kombination med snäckväxlar för varvtalsreducering och momentökning.

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

ulfgustav  
#334443 En utväxling på 100:1 fungerar men beroende på växel så har man verkningsgrad att ta hänsyn till i t.ex planetväxel så krävs 3 steg för att uppnå denna utväxling och då får man räkna med en förlust på ca 1,5 - 3 % per steg
I snäckväxlar blir det större förlust har tyvärr inte några värden på sådana

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Blondin 750  
#334444 Självklart finns det förluster att ta hänsyn till men i det här sammanhanget tyckte jag inte att det var relevant, och det är väl bara effekten som minskar om jag inte minns helt fel, rörelseenergi som övergår till värme.

Användarvisningsbild

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Vardon  
#334446 Ett förenklat samband är väl :

P = T * w ,

Där P = Effekt
T (ska egentligen vara grekiska Tau) är momentet
w (ska egentligen vara grekiska omega) är vinkelhastigheten = 2 * pi * f

om man vill få ut det i rätt enheter med.

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Blondin 750  
#334448 Är vinkelhastighet samma som "periferihastighet"? Alltså kuggarnas hastighet på ett drev.

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

550  
#334459 Nej, vinkelhastigheten uttrycks i grader per sekund eller radianer per sekund. Periferihastigheten är i meter per sekund.

I formeln w = 2*pi*f ovan står f för frekvensen, dvs antalet varv per sekund som kugghjulet snurrar.

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Blondin 750  
#334470 Ok, tack för svaret. Nu tror jag inte att Bondkaninen ska fråga så mycket mer ingående då jag tillbringade alldeles för många fysik och tekniklektioner på nåt lämpligt fik och ägnade mig åt annan fysisk spaning. :wink: Men det är kul att i vuxen ålder konstatera att det finns verklig tillämpning på det som en gång verkade som slöseri med tid. :-BD

Avatar Fallback

Re: Förhållandet mellan utväxling och vridmoment?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334486 Periferihastigheten är vinkelhastigheten (i radianer) gånger radien.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).