Skogsnyheter

Contortans risker kartläggs

8 inlägg 4329 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Contortans risker kartläggs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Contortans risker kartläggs

bgl  
#334268 Jätteloka, contorta, sjögull, tvättbjörn, mårdhund, vandrarmussla, köttfluga(!), draculamask, med flera. Det verkar inte finns något slut på invasiva arters hot mot Sverige.

Avatar Fallback

Re: Contortans risker kartläggs

isteskog  
#334270 Jag har själv sett att contortan självsått sig. Men därifrån att den ska dominera i skogen framledes tror jag inte på!

Avatar Fallback

Re: Contortans risker kartläggs

Skogsinvest  
#334272 På impediment och i skyddade områden ska den plockhuggas bort för att stoppa vidare spridning. I produktionsskog bestämmer markägaren till stor del vilket trädslag som är lämpligt och då skogen med tiden föryngringsavverkas finns möjligheten att välja trädslag på nytt. Att insådden från närliggande bestånd skulle vara så stor att contortan tar över tror jag inte på. Personligen har jag inga stora arealen där contorta är huvudträdslag men jag använder den ofta som komplement vid misslyckade planteringar på magra marker. Då skulle silvestris ha svårt att ta upp kampen med de träd som planterats tidigare. Då gran inte är lämpligt på dessa marker anser jag att contortan är det bästa alternativet att komplettera planteringen med. Sannolikt åker de redan vid gallringarna men jag tvivlar inte på att det blir fint timmer med tiden också. I Nordamerika kallas den väl för flaggstångsskog?

Användarvisningsbild

Re: Contortans risker kartläggs

Kse  
#334282 Här kallar vi det ogräs alt. satans påfund.

Avatar Fallback

Re: Contortans risker kartläggs

brassel  
#334450 I åtm delar av Nordamerika kallas PC för "Lodgepole Pine" efter att den används (användes?) till mittstolpen i Indianernas tält/tipis.

Hur den blir rak mm beror mycket på om den utvecklas i dess naturliga tillstånd; dvs står kanske 20 000 plantor per hektar upp till kanske 20 år eller inte...

Användarvisningsbild

Re: Contortans risker kartläggs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335124 Oönskad spridning av Contortatall kartläggs http://www.lantbruk.com/skog/nu-kartlag ... ortatallen
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Contortans risker kartläggs

Carlfritidshuggare  
#336787 Vetandets värld i Sveriges radio om Contortan:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=406

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).