Skogsvagn (Huggarvagnar)

Drivning och hydraulik moheda

14 inlägg 8313 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drivning och hydraulik moheda

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333738 Har varit och tittat på en rulldriven moheda från tidigt 90tal. Hur själva hydrauliken var kopplad till drivningen var för mig ett mysterium då jag sen tidigare antagit att det skulle finnas en separat spak för ikoppling av driften.? Tyvärr finns inte tidigare föraren av vagnen att fråga om råd då det endast är kvinnan i huset kvar.
Borde finnas folk här på forumet som kan hjälpa till lite tycker jag, då man ser liknande vagnar titt som tätt här i olika trådar! :smile:
Bild

Bild

Bild

Första gången jag såg bilderna tänkte jag att drivningen var dom 2 små spakarna på ventilpaketet, men märkte sen att dom är pluggade :o



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333740 Brukar finnas en elspakarna till en fördelningsblocket, drift fram/back/kran ev vinch.
När du släpper flöde på drivrullarna ser en fördelningsventil under plåten bak till att kolvarna trycker ner rullarna först.
Fördelen är att om du kör fortare med traktorn än drivrullarna så reser sig rullarna själva o hoppar ovanpå däcken
Nackdelen är att vagnen bromsar inte nåt via drivrullarna dock så trycker man inte sände packboxar då

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333741 Då var det inte jag som såg galet alltså..!
Har du någon bild på en sån spak?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333744 Kollade blocket , var den från Vimmerby?
Nä jag har ingen bild på den, själv har jag ett block med vajerstyrning men den har jag fixat själv.
De var en elkontakt på bilden, var de till elventilen på bilden?
Spaken satt inte kvar i traktorn?

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333760 Javisst det stämmer.
Från kontakten går kablarna direkt till ventilerna ja.
Får kolla upp det hela lite mera, för givetvis var inte traktorn heller kvar på gården.. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333771 Sålde väl den först...
Tror! de var en joystick med 4 riktningar med fasta lägen från mittläget, sen vet jag inte om de var mellanrelä med innan spolarna med.
Är väl inte hela världen att fixa detta men de går inte provköra den utan boxen

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333868 Är väl bara att försöka fixa någon vettig lösning sen.
Tack för värdefull information iallafall!

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333872 Stämmer som Gnisten säger, det är en elektrisk 4-vägs joystick där man väljer fram, back, kran eller vinsch.
Vet inte just nu hur den är inkopplad elektriskt.
Finns säkert hjälp att få med schema eller support från http://www.ftgforest.com

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333908 DanK, Är det någon låsning på spaken i neutralläge för ofrivillig påverkan?

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333921 Går det inte att kolla vem som köpte traktorn och kolla med honom om att få köpa delen?

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333938 Gnisten, det stämmer. Det är en försänkning kan man säga i mitt läget. Ganska likt växel spakar där man behöver lyfta en ring under växel knoppen.

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333941
20150616_182431.jpg

20150616_182633.jpg


Bilder på blocket som fördelar flödet till drivning, kran eller vinsch samt joystick i läge "driv framåt".
Joysticken matas med 12 V (svart kabel) och ut går grå kabel (mångledare) till de olika spolarna som sitter på blocket som fördelar flödet.
Grå kabel går via en "kopplingsdosa" där de olika "ledarna" fördelas ut till varsin två-ledarkabel som går till respektive spole.
Hoppas det kan vara till någon hjälp?

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Drivning och hydraulik moheda

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334077 Fick tag på folket jag behövde och dom flesta frågetecknen är besvarade nu. Hydrauliken är omgjord för att passa john deeres system och därför blev det även lite special med joysticken.. Bara vänta tills grejerna kommer hemmåt och försöka pussla ihop sakerna för en valtra igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivning och hydraulik moheda

Erre  
#334152 Så här sitter spaken i min mosters valtra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).