Bilar

Hur stor släp behöver jag?

12 inlägg 28298 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor släp behöver jag?

edvin  
#333821 Hej!
Har tänkt köpa skåpsläp, dock osäker på hur stor jag behöver, kommer främst att lasta skotrar på den men har framöver planer på att investera i 4-hjuling + viskesvagn som även den bör gå att lasta på släpen.
Fråga: hur stor släp behöver 4-hjuling + "Vedvagn"
Tittar på tre modeller
Fogelsta: 380x188, inline
4-p: 380x 185 alt 445x185 inline

Med vänlig hälsning
Edvin



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stor släp behöver jag?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333823 När jag köpte min järnhäst med timmervagn köpte jag ett 4p 380 inline för att transportera maskinen på. Det räcker precis i längd och är för övrigt ett väldigt bra släp.

Skotrar får du definitivt plats med, två stycken närmare bestämt. Men jag tvivlar starkt på att du får på en fyrhjuling med vedvagn. Tror tyvärr att även 445-modellen kan vara för kort men där kan du i alla fall ha en chans om du mäter noga först.

Det som återstår är nog att titta på någon form av entreprenadsläp eller specialbyggd vagn med extra långt flak (dyrt...).

Generellt sett kan man nog inte köpa ett för stort släp egentligen för man brukar alltid hitta fler och större saker att transportera på det så om du nu ska köpa ett så slå till på ett rejält med en gång.

/Daniel

Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

axwell  
#333824 Jag har provlastat min minitraktor och griplastarvagn på 4P med flakmåtten 185*400 cm.
Yanmaren har ungefär samma hjulbas som en ATV, har en extra dragkula någon dm bakom bakaxeln (som de flesta ATV).

Vagnen har främre banken flyttad kloss mot grinden och boggien helt mot den banken.

4P-vagnen har tippbart flak men det kan jag inte använda, blir för överbelastat när yanmartraktorn kommer mot framlämmen, inga problem för traktorn att ta sig upp ändå.
Utan ramper går det inte att få med sig vagnen upp, när 2:a hjulparet i boggien skall upp blir det för tvärt, boggien glider bakåt på centrumröret trots max åtdragning.

Väl på plats sticker centrumröret med bakre banken ut 140 cm bakom släpvagnen, alla hjul på griplastarvagnen står inne på flaket.
Lagligt, troligen inte, har inte kollat.

Så minimum 400 cm, bättre med 445 cm.

I mitt fall blir det för framtungt, med en lätt ATV kan du bortse från det problemet.

Lycka till :!:

PS. Yanmar 186D väger i det här skicket ca 1200 kg, dvs som 4 st ATV. DS.

Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

Elfving  
#333827 Tänk på att det är lätt hänt att lasta överlass jämfört med vad som får lastas enligt papperen med de kombinationer som ni diskuterar! Har man vanligt B-körkort får man tänka till för att köra lagligt!

Användarvisningsbild

Re: Hur stor släp behöver jag?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333831 Tänkte inte på att man kan flytta boggin på en vedvagn på samma sätt som på järnhästens vagn. Då kan det förstås funka med 4P:s 445-släp som axwell skrev.

Hur långt ska du transportera maskinen? Är det omöjligt att köra hjuling och vagn längs väg istället?

Användarvisningsbild

Re: Hur stor släp behöver jag?

Vardon  
#333851 Och vilka vägar? Själv har jag dragkula på bakänden släpet och hakar på timmerkärra eller annan pryl där.

Säkert olagligt men på en grusväg max 10 km ut i skogen brukar det inte göra så mycket. Går väl även att komplettera med kastrofvajer om man är rädd att tappa kärran.

Glöm inte skruva bort draget innan besiktning....

Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

Rolfnilsson400  
#333856 Det är olagligt att köra fyrhjulingen med vagn på längs vägen också i de flesta fallen.
1 Hur är fyrhjulingen registrerad? (MC, Traktor eller Terrängfordon)
2. Kolla regbeviset på fyrhjulingen om det står att den har kula.
3 Om du har kula enl. regbeviset vilken vikt får du dra.
4 Måste släpet vara regbesiktigat?

De flesta kombinationer av fyrhjuling + vagn är inte lagliga att köra på väg :sad:

3

Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

opekka  
#333891 3s har en modell som är 550 cm. Har prövat lasta en Polaris 550+vedvagn. De ryms men inte ihopkopplade. Rymmer också tre skotrar.

Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

edvin  
#333909 Tack för tänkvärda svar!
Hjulingen kommer att stå på ena marken, har min andra mark är 40 km bort, till den sker transport delvis på 90-väg så det känns rätt viktigt att det blir ett lagligt ekipage.
Större släp än 445cm hade jag inte tänkt, måste grunna på detta.

Med vänlig hälsning
Edvin

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

mordellio  
#333969 Hej
Kolla även på 4Ps bredare variant som är 220 bred. Bytte till en sådan och jag tycker inte det är nån skillnad att dra den efter bilen. Lite sämre sikt bakåt, men det finns ju husvagnsspeglar om man vill ha det. Har man två långa skotrar blir det lite rymligare inuti kåpan. Jag får även plats med dotterns lilla Polaris 120 på tvären längst bak. Om några år får man väl byta släp igen när alla fyra i familjen ska ha egen skoter.

Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

opekka  
#333973 Allt detta gäller pb-släp med kåpa: På ett 4p som jag lastade på med måtten 380x210 fanns inte en chans att få på atv+timmervagn (såvida jag inte skruvade lös timmerbankarna eller sköt ihop dem, pyssligt o föga smidigt). Två skotrar rymdes däremot lätt på 380x210.

Skotrar är lättare att lasta, pga att de är bredare fram och smalare bak och kan saxas ihop. Fyrhjulingar är rektangulära i form. Timmervagnar ett mellanting med dragstång fram o fyrkantsbalk bak. Timmerbankarna tar mkt bredd, därtill ganska högt upp, även om stöttorna tas av.

Tänk också på att främre delen av släpvagnskåpor lutar inåt släpet, liksom sidorna, vilket gör mätning avancerad. Du måste mäta bredd+längd även i höjd ovanför basen på lastytan.

Återigen har skotrar o atv olika form. En skoter är lägre i fronten än en fyrhjuling plus att skoterns främsta del är skidorna som bara är decimeterhöga. Följden är att en atv INTE kan lastas mot främre lämmen på ett släp, då tar kåpan i. Skoterns skidor kan vridas åt sidan men fronten är aldrig så hög som atv:ns. Skoterfronten tar inte i kåpan framåt.

Däremot kan ett rejält brett släp få problem om man saxar skotrar och skoter med packlåda backas upp på släp, då tar packlådan i släpkåpans lutande framdel.

Summa summarum: Prova att lasta det du vill lasta innan köp.

Vad gäller bredd så rullar 4p som är 210 cm brett i egna hjulspår, utanför dragbilens. På oplogad väg eller med snösträng i vägmitt+sida så utgör det väsentligt motstånd jmft med 190:s bredd som går i dragbilens spår. 210 cm bredd ger också ett större vindfång av fartvind.

I fart något över 80 och i vinterväglag är min bedömning ca 10 procent mer bränsleåtgång för 210 cm jmfrt med 190:s bredd.

Andra kan säkert ha andra erfarenheter, dessa är mina.

Avatar Fallback

Re: Hur stor släp behöver jag?

Hema  
#333977 Nokkas atvhydraulvagn är ju "ihopfällbar" kanske skulle funka på ett släp ihop med ATVn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).