Trädfällning (arborist)

Hur fälla träd med spricka

8 inlägg 8019 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur fälla träd med spricka

Katten003  
#333745 Upptäckte att en hög sälg som står precis vid våra bilar har fått en grov spricka från marken och ca 1 meter upp. Trädet lutar nu betänkligt. I vinden svajar trädet ordentligt och sprickan vidgas och krymper takt med svängningarna och knirkar och knakar.
Att fälla det rätt omgående är nödvändigt för när det faller kommer det att lägga sig över både vägen och bilarna. (har givetvis flyttat bilarna och spärrat vägen men så kan vi ju inte ha det hur länge som helst)
Dock känns det som överhängande risk för spjälkning här så jag vill kolla med er vad ni säger om säkraste sätt att göra denna fällning.
Trädet lutar mot norr, i söder har det ett rotben som håller emot och själva sprickan är på väster-sidan.
Vet att jag sett en film där någon visar hur man ska fälla för att minska risken för spjälkning men jag kan inte hitta den igen.
Min spontana tanke är riktskär, instick och ha rotbenet som säkert hörn. Ev kapa rotbenet med kedjeröjsågen för att kunna stå på säkert avstånd.
Det som känns osäkert är ju att trädet redan är så pass hängande och det är svårt att veta hur mycket det är rotbenet orkar hålla. :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur fälla träd med spricka

jannee  
#333748 Kläm ihop stammen med ett spännband, sedan är det bara till att såga - no problemas.

Användarvisningsbild

Re: Hur fälla träd med spricka

Göt  
#333756 Kan vara den här filmen du tänkte på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur fälla träd med spricka

Blivande snickare  
#333765 Ett par spännband runt stammen, å sen såga som du själv tänkt. Min plan utan att ha sett trädet. Kan du knäppa en bild? :)

Sälg är annars ett träd som lätt spjälker om man inte är försiktig så lämna ett ordentligt hörn kvar. Inte kul när det smäller av å ger sig iväg när man fortfarande står med sågen i stammen! :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Hur fälla träd med spricka

Skogstomte  
#333772 Osett så hade jag "fegat" och skaffat fram en lift sen sågat ned den i ofarliga bitar. Sälg är inget träd, det är ett stort ogräs som spjälkar väldigt lätt. Även en liten fadäs kostar snart mer än lifthyran

Användarvisningsbild

Re: Hur fälla träd med spricka

anersimyra  
#333783 Fäll i lutningsriktningen genom urtag i riktskäret, metoden fungerar mycket bra även på träd med sprickor.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur fälla träd med spricka

axwell  
#333804 Spännband kan nog vara bra om det är rejäla grejer, ingenting som du kan köpa på IKEA eller liknande ställen.
Välj den typen som lastbilar säkrar sin last med, minst 4 ton (4 sömmar längs med bandet) !

Nu vet jag inte hur mycket trädet lutar, om det är mindre än 20 grader skulle jag inledningsvis göra som Svante Hanson gör i klippet.
Hans träd har ju nästan bakåtlut och då passar det bra med "säkra hörnet", inte på ditt träd som skall fällas mot norr dvs. åt samma håll som det lutar.

Din idé om ett fällskär och instick är det som jag skulle rekommendera, lämna max 10 % av trädets brösthöjdsdiameter som brytmån, aldrig mer än 30 mm( 20 mm tål mer böjning innan det tappar kontrollen över fallriktningen).
Såga bakåt från det att brytmånen är klar, ända ut om trädet bara lutar lite, annars gör som du beskrev, lämna 5-6 cm frisk ved (tänk på att barken kan vara tjock) och avsluta med kedjeröjaren.

Användarvisningsbild

Re: Hur fälla träd med spricka

TrioBrake  
#398971 Gammal tråd men.... Hur gick det? Överlevde du TS?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).