Vedmaskiner, flishuggar

tajfun 380 svag klyv

8 inlägg 8389 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tajfun 380 svag klyv

97k  
#278244 Hej
har en 380 sen 7 år och den har fungerat mkt bra.men nu har den blivit svag i klyven.vad kan problemet vara?har bytt pump.olja samt filter.förra året kokade oljan då den fastnat massa skit bakom kolven då låg tryck på kolven på tillbaka vägen kan tätningar i kolv tagit skada.tacksam för förslag.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: tajfun 380 svag klyv

Hema  
#278312 En renovering av kolv kanske vore på sin plats, finns inte så mycket annat att testa.

Avatar Fallback

Re: tajfun 380 svag klyv

ulfgustav  
#278315 Det finns ju trots allt en tryckbegränsare som skall kontrolleras är den rätt inställd, det var kanske felet i den som fick oljan att koka??

Avatar Fallback

Re: tajfun 380 svag klyv

97k  
#278341 nej det var bark och sågspån som fastat där kolvstången kommer ut ur cylinderöret då trycker den hela tiden då den ska tillbaka till sitt ändläge i botten.provade diverse saker idag men utan resultat har bara kunnat att den är stark i början sen stiger tempen på oljan då blir den svagare allt eftersom oljan blir tunnare inte konstigt.kan inter höra på ljudet från maskinen att det ligger på tryck och belastar någonstans men det måste smita förbi tryck så det uppstår värme bilding.kanske kolvens tätningar eller något fel på blocket där alla ventiler mm sitter..ska prova imorn och köra en kort stund sen känna efter värme.tråkigt detta=(

   TS
Avatar Fallback

Re: tajfun 380 svag klyv

Hults  
#333681 Hej jag har samma problem!! Hittade du orsaken???

Användarvisningsbild

Re: tajfun 380 svag klyv

hemhuggare  
#333764 jag skulle kolla om tryckbegränsaren/överströmningsventilen är rätt justerad

Avatar Fallback

Re: tajfun 380 svag klyv

97k  
#333834 hej!
jag hittade felet som inte är så ovanligt på dessa klyvar.hydraulkolven är special med 2 kolvstänger i en kan man säga.när den klyver snabbt fylls det inre lilla kolvstången och när tryckbegränsaren möter motstånd öppnas den stora ventilen som sitter nere vid klyvcylindern och en större yta i kolven fylls med tryck. det sitter 1 gängad fläns som skiljer det inre röret och det yttre den hade skruvats upp och o ringen som tätar tryck sönder.resultatet blir överströmmning och kraftig värmeutveckling.
denna ska sitta åtdragen med loctite.jag änvände medium styrka.på senare maskiner använde dom en försänkt insexskruv men det törs jag ej montera skulle den lossa repas kolven sönder fullständigt.jag ha en skiss på cylinder med info men vet ej hur man laddar upp den....

   TS
Avatar Fallback

Re: tajfun 380 svag klyv

97k  
#333835 Nu så det tar sig sa pyromanen=)håll till godo!
Bild

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar