Friluftsliv, Naturturism

Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besittning

133 inlägg 66513 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333635
skogshasse skrev:
Sweden-viking skrev:Nu varnar Moderaternas gruppledare för kåkstäder – och uppmanar regeringen att ändra lagen så att staden på egen hand kan sköta avhysningar.

http://www.dn.se/sthlm/moderaterna-lat- ... migranter/

Allt fler och större tiggarläger i Stockholms södra förorter

http://avpixlat.info/2015/03/13/allt-fl ... ore-142695


denna diskussion borde inte ligga här för den har inget att göra med skogsbruk och gårdens sysslor att göra. Jag kan inte se vad det har att göra med dom frågorna att göra att det finns folk som sover på asfalt under en betongbro. Men det är bra att fler partier än ett visst parti vågar börja prata om problemet så snart har vi kanske 5 partier i riksdagen som är rasister i vissa svenskars ögon. Det är kanske dags att öppna en viss tråd som är låst om dessa samtal ska fortsätta på skogsforum.


Om du driver skogsbruk så är du väl också ägare av jord och mark.
Att få obehöriga tältläger eller kåkstäder i sin privata mark eller skog är verklighet, det har förekommit på flera ställen i Sverige.
Att få ordning på buset, nedskräpning och ev förstörelse är inte lätt dessutom kostar det den drabbade markägaren både pengar och massor av tid. Självklart är inte alla skogs eller markägare drabbade ännu. Men detta är ett växande problem för många skogs, jord och markägare.
Självklart hör dessa frågor hemma även bland skogsägare när du blir hindrad och drabbad av te x nedtrampade planteringar, fordonstrafik i marker, uppbrutna vägbommar, olovliga tältläger, husvagnsläger eller till och med kåkstäder av allsköns bråte, mm.
Hur gör man som drabbad ?
Hur tänker du?
Senast redigerad av Sweden-viking lör 13 jun 2015, 18:20, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333636 Och nu ska ytterligare 980 fattiga utlänningar bli lurade på ihop lånade pengar och falska löften om guld och gröna skogar. Detta samtidigt som allemansrätten utnyttjas i helt fel syfte. När man som företagare nyttjar andras näringsfastighet kommersiellt bör man först kontakta markägare och i samråd komma överens om ersättning för intrång. Allemansrätten gäller inte kommersiellt utnyttjande.
Dessutom bör man ställa ut baja major och baracker för ombyte, rast och fika på de ställen där plockare vistas.
Här borde bärföretagen ha ett ansvar med en städpatrull som kan inkallas om det är bevisat vilka som har skräpat ner.
Jag tror inte arbetsmiljölagen skulle godkänna att en svensk arbetare ska sitta på en filt på marken och äta lunch under bar himmel och utan möjlighet att värma mat och sen gå i busken och göra sina behov.

STOPPA DETTA LURENDREJERI

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333643 Gunnar Wiktorsson har skrivit en utmärkt insändare om tiggarläger http://www.dagensjuridik.se/2015/06/pas ... ranspunkt2
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333650 Vi kan ta Södertälje som exempel som nyligen hade besök. Man hade då forcerat en bom in på ett industriområde tillhörande Banverket. Polis kommer till platsen och konstaterar att romer håller på att upprätta sovplatser med husvagnar och bråte. Här lämnar man utan åtgärd och hänvisar till allemansrätten?! Kan jag på fullt allvar bryta mig in på ett industriområde med ett tält och polisen inte kan göra något??

Det handlar oftast om den förödelse som de lämnar efter sig. Sopor, fekalier, uppeldade kablar, bråte, lastpallar, presenningar, stulna kundvagnar, slaktrester osv osv. Just det har inget stöd i någon lag någonstans. Det är ju också det att det medför skada och olägenhet som vida överstiger vad markägaren bör tolerera. Malmö försökte ju vräka med stöd av miljöbalken - men syltryggarna vek ner sig när en sprätt till student lämnade in en "överklagan"... Förutom det snåriga juridiska läget är ju den politiska viljan absolut noll.

Finns inte en chans i världen att man i allemansrätten bör inläsa någon sorts rättighet att bedriva sophantering i den skala det nu rör sig om, och än mindre att lämna ett sopberg efter sig när man drar vidare. Allemansrätten är sprungen ur okodifierad praxis och måste tolkas i samklang med den svenska kulturen och de traditioner som funnits här. Nu har vi en grundlagsreglerad mångkultur och får här också bevittna hur denna kan te sig i praktiken. Detta tenderar också att bli lite av en metadiskussion och paragrafrytteriet drar lätt ett löjes skimmer över sig.

Du måste ha dom/utslag för att överhuvudtaget kunna ansöka om verkställighet (t ex avhysning).

Det går att avhysa grupper av människor utan exakt individuell identifikation, men då är det med stöd av specialregler som t ex miljörättslig lagstiftning eller så är det polisen som gör det med stöd av polislagen. Däremot kan en "helt vanlig" fastighetsägare inte få till en verkställighet av olovligt bosatta personer om inte fastighetsägaren har lyckats vaska fram deras namn och personnummer. Det är inte en rimlig situation att det ser ut på det här sättet, men det är tyvärr fakta.

Avhysning är en förpliktelse för tidigare ägare eller nyttjanderättshavare av avflytta från fast egendom m.m. när besittningsrätten har upphört. Begreppet används dock i vidare, och något slarvig, bemärkelse i allmänt tal och i media. Förpliktelsen fastställs genom ett utslag om vanlig handräckning från Kronofogdemyndigheten eller i dom från tingsrätt eller högre instans varigenom svaranden förpliktas att avflytta. Utslaget eller domen verkställs sedan enligt 16 kap. utsökningsbalken. När det gäller ockupation av privat mark är det inte fråga om avhysning utan markägaren får ansöka om särskild handräckning. Även här krävs ett beslut från Kronofogdemyndigheten som sedan får verkställas av samma myndighet.

Som riktigt påpekats är det inte utsökningsbalken som reglerar tillkomsten av en exekutionstitel, dvs ett utslag eller en dom, utan balken reglerar bara verkställigheten. Ett krav både vid ansökan hos Kronofogdemyndigheten och vid ansökan om stämning vid tingsrätt är att svaranden kan identifieras. Detta blir givetvis ett problem i de aktuella fallen. Den springande punkten är väl var gränsen går mellan polisens möjligheter att ingripa enligt rättegångsbalken och polislagen samt ordningslagen och när fastighetsägarna måste gå via Kronofogdemyndighet eller domstol.

Frågan har debatterats en hel del i media och det framgår med önskvärd tydlighet att myndigheterna sett den problematik som påpekas, dvs. att polisen inte anser sig kunna ingripa med stöd av sina befogenheter varför markägarna måste utverka en exekutionstitel. När så ska ske blir det sedan problem med att svarandena måste identifieras och när sedan verkställighet ska ske (enligt utsökningsbalken) finns det andra personer i lägret som inte omfattas av beslutet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

skogshasse  
#333675
Sweden-viking skrev:
skogshasse skrev:
Sweden-viking skrev:Nu varnar Moderaternas gruppledare för kåkstäder – och uppmanar regeringen att ändra lagen så att staden på egen hand kan sköta avhysningar.

http://www.dn.se/sthlm/moderaterna-lat- ... migranter/

Allt fler och större tiggarläger i Stockholms södra förorter

http://avpixlat.info/2015/03/13/allt-fl ... ore-142695


denna diskussion borde inte ligga här för den har inget att göra med skogsbruk och gårdens sysslor att göra. Jag kan inte se vad det har att göra med dom frågorna att göra att det finns folk som sover på asfalt under en betongbro. Men det är bra att fler partier än ett visst parti vågar börja prata om problemet så snart har vi kanske 5 partier i riksdagen som är rasister i vissa svenskars ögon. Det är kanske dags att öppna en viss tråd som är låst om dessa samtal ska fortsätta på skogsforum.


Om du driver skogsbruk så är du väl också ägare av jord och mark.
Att få obehöriga tältläger eller kåkstäder i sin privata mark eller skog är verklighet, det har förekommit på flera ställen i Sverige.
Att få ordning på buset, nedskräpning och ev förstörelse är inte lätt dessutom kostar det den drabbade markägaren både pengar och massor av tid. Självklart är inte alla skogs eller markägare drabbade ännu. Men detta är ett växande problem för många skogs, jord och markägare.
Självklart hör dessa frågor hemma även bland skogsägare när du blir hindrad och drabbad av te x nedtrampade planteringar, fordonstrafik i marker, uppbrutna vägbommar, olovliga tältläger, husvagnsläger eller till och med kåkstäder av allsköns bråte, mm.
Hur gör man som drabbad ?
Hur tänker du?


ta och läs igen vad jag skriver. jag skriver asfalt under betongbro. vilka har det i skogen. nu tror jag att det är dags att läsa inläggen innan man kommenterar dom och finns det eventuella funderingar så lös dom innan eventuella kommentarer. tack för ordet.

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

skogshasse  
#333677 detta börjar likna valårstråden som är nedstängd för detta handlar inte om skogsbruk eller jobb på gården.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333679 Skogshasse! Hur vida dessa olagliga läger råkar finnas vid en betongbro, asfalt eller skog spelar ingen större roll i sammanhanget. De viktiga här är att dessa läger skapar en massa merkostnader och merarbete för de drabbade markägarna, vare sig de är kommuner aktiebolag eller privata markägare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333683
skogshasse skrev:detta börjar likna valårstråden som är nedstängd för detta handlar inte om skogsbruk eller jobb på gården.


Det som avhandlas i tråden gäller i första hand olovlig besittning av skogs, jord eller övrig mark.
Se till exempel bild nedan från Högdalen.
Jag kan lägga upp fler bilder och då från drabbade markägare.
Tiggarläger-Högdalen-foto-IBL-REX-83773.png


Det du skriver asfalt under betongbro är i princip samma sak att det inte är tillåtet.
Hur tänker du?
Jag har själv drabbats och vet vilket besvär och kostnader man kan drabbas av för att få rätt och tillbaks sin skog/mark.. I mitt fall gäller det bland annat brott mot strandskydd på mina marker som jag oskyldigt blivit drabbat av genom andras otillåtna bryggor, båthus, privatiseringar, gräsmattor, bastubyggnader uthus, gäststugor mm som alla byggts helt utanför tomtmark på min fastighet. Som markägare får man först förelägande om rättelse av brott mot strandskydd från kommunen på ens egen fastighet, då gäller det att man själv måste undersöka vem kan ha gjort detta på min fastighet och helst få den att erkänna ett mindre problem men ändock. Om hen inte tar på sig har du ett större problem eftersom du är som ägare är ansvarig för verksamhet på din egen fastighet.... Har även drabbats av vedstöld, olovlig trädfällning för att skapa utsikt eller göra parkeringsplatser, mm på min mark. Olovlig förvaring av båtar, snöscotrar, grus, jordhögar stenar som dumpas i skog nedtrampade skogsplanteringar mm listan kan göras lång...
Man tycker att det är självklart att man inte får bygga på annans mark utan att fråga markägaren.
Så står det i lagen, och det hör till allmänt hyfs och ordning att man frågar först. Men folk kan verkligen hitta på underliga ursäkter som tex att den marken är väl inget värde i eller att man ifråga sätter vad jag som markägare ska ha min mark till? Tillsammans många besvär och polisen och rättsväsendet mal långsamt och i slutändan får man som plåster på att oskyldigt ha blivit indragen i andras brott stå för deras kostnader då dom inte vill eller kan betala eller göra rätt för sig.

Den drabbade markägaren måste agera om inte blir du överkörd dels av ockupanterna men även av rättsväsendet.? Och gör du inget så anser myndigheterna att du har ju gett ett tyst medgivande.
Varför ska drabbade markägare drabbas av stora besvär och kostnader men ockupanterna varken städar eller betalar avhysningen mm
Är det rätt att obehöriga på fullt allvar kan bryta sig in genom vägbommar till andras marker med tält och husvagnar polisen inte kan göra något??
Varför är det så svårt för rättsväsendet att tyda lagar? Varför gäller helt plötsligt inte terrängkörningslagen eller alla andra lagar om egenmäktigt förfarande, svartbyggen, olovligt intrång?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333690 http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost ... ldcamparna
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost ... norrkoping


I det aktuella fallet i Norrköping verkar inte ens den lokala ordningsstadgan spela någon roll i kraftmätningen mellan ägaren, tillika myndigheten och de illegala ockupanterna. Detta eftersom ordningsstadgan säga gälla endast inom planlagt område. Men hot, trakasserier, olovlig körning och brott mot terrängkörningslagen är brott också när de utförs utanför planlagt område.

Lika märkligt är att polisen hävdar att man kan bryta hur grovt som helst mot markägarens äganderätt och uttalade önskan om uppförande på platsen. För att som polisen uppfattat saken, att det är inget brott mot allemansrätten! Men saken är ju den att det inte omfattas av allemansrätten. Ockupanternas gärningar omfattas inte av allemansrätten, de står i strid med äganderätten och även andra allmänt gällande lagar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Camwood  
#334055 Ja inte svårt att förstå enligt gällande lagar men man kan ju hoppas att lagstiftningen uppdateras till den verklighet vi har :grin: :???: :roll:
Så att äganderätten stärks och att polisen känner och förstår att det finns en lagstiftning som backar upp både dom och vi markägare.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334101 Det är inte bara lagstiftningen i sig, som måste ändras. Även myndigheternas och domstolarnas attityder gentemot äganderätten måste transformeras i grunden, så att de verkligen börjar respektera äganderätten från grunden.

Just nu börjar det lika "h*n hade ju så taskig barndom, så vederbörande slipper straffet"...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Byggonomen  
#334105 Grannen har en ett fint litet landstycke med jakträtt och sjö, undra om jag inte kan ha någon slags besittningsrätt där. Har ju varit där en del och traskat måste jag säga. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334106
Byggonomen skrev:Grannen har en ett fint litet landstycke med jakträtt och sjö, undra om jag inte kan ha någon slags besittningsrätt där. Har ju varit där en del och traskat måste jag säga. :wink:


Varför skulle du ha besittningsrätt på grannens mark?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334918 Det är viktigt att hålla i minnet att allemansrättens bärande idé är att få möjlighet att vistas i skog och mark, inte att fritt få bosätta sig var man önskar. Med allemansrätten följer dessutom krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor.

Långvarig bosättning på annans mark kan också medföra skadeståndsskyldighet och kan strida mot ordningslagen eller mot lokala kommunala ordningsföreskrifter, som reglerar var det är tillåtet att campa.

Eftersom olovliga bosättningar är brottsligt har polisen rätt att ingripa mot boplatserna. Det är polisen som avgör vilken – om någon – polisiär åtgärd som ska vidtas. I praktiken har det ibland varit svårt för markägare att få hjälp från polisen med att avlägsna boplatser. Ett alternativ för markägaren är att vända sig till Kronofogdemyndigheten och begära avhysning genom så kallad särskild handräckning. Ett grundläggande problem med särskild handräckning är emellertid att samtliga personer som ska avlägsnas måste kunna identifieras genom person- eller passnummer. Uppgifter som i praktiken har visat sig vara i princip omöjligt för fastighetsägaren att samla in.

Bara de personer som omfattas av handräckningsbeslutet kan avhysas. Personer som därefter tillkommit i boplatsen måste omfattas av en ny ansökan för att kunna avlägsnas. Avhysta personer kan dessutom återkomma efter en tid, eller flytta sig endast en bit bort från den ursprungliga bosättningen, varpå ny handräckningsprocess behöver inledas för att få dem avhysta.

Med tanke på det långtgående ansvar som lagstiftaren ålagt markägaren – för att nedskräpning och miljöbrott inte sker, att risken för olyckor begränsas, att olovliga byggnader inte uppförs samt att grannar inte störs – är det orimligt att fastighetsägare inte kan få tillfredsställande hjälp från berörda myndigheter. Om inte boplatserna avlägsnas riskerar markägaren ytterst att han eller hon hålls ansvarig för nedskräpning, störningar och andra överträdelser som boplatsen för med sig. En bättre ordning behövs.

Det är därför goda nyheter att Morgan Johansson, justitie- och migrationsminister, i dagarna meddelat att han vill göra en översyn av processen för att avlägsna illegala boplatser. Vi behöver hitta ett sätt som är rättssäkert och praktiskt genomförbart men som också visar respekt för de fattiga EU-migranternas situation. Här har vi ett stort ansvar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).