Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skogsnolia 2015 tråden

101 inlägg 42107 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Kse  
#333423 Komatsus "stora" nyhet, S172
image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333428 Roligt att träffa Kse mfl, men var lite dålig uppslutning från skogsforumets medlemmar idag.

Själv hittade man lite bra och ha grejer som man skall hämta på lördagen, blandannat en batteridriven mutterdragare samt en fin verktygssats + lite arbetskläder.

Finns en debatt från dagens skogsnolia angående framtidens användning av skogsråvaran på http://www.vk.se/1468699/i-dag-vk-debat ... kogs-nolia

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Kse  
#333437 Vi var iaf på mässan tills sista stund.
Nästan så dom fick slänga ut oss. :grin:
image.jpg

Avatar Fallback

Re: Skogsnolia 2015

Menofm  
#333442 återfinns i monter 1001 under lördagen där de blå med gröna vagnar håller till!

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Fredrik Reuter  
#333448 Hej,
Verkar varit en bra dag för er.
Vilka var ni som träffades?

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Kse  
#333455 Ja det var lite glest, Skogsgotte, Svampbob och Majasally dök iaf upp.
Men jag tyckte mig nog se nån till misstänkt medlem som iakttog på håll.
Hade hoppats få träff mannen, myten och den levande legenden Boaedet men han dök aldrig upp. :grin:
Inte heller Öhman var på plats, hade visst tagit sovmorgon men jag bad övrig monterpersonal hälsa från Skogsforumgänget.
Och inte kom jag ihåg att hälsa på "Skogen i Boden" stod i monter, jag tittade ju tom. på avverkningsskyltar där.
Jag landade just i Pajala efter 50 mil med solen i ögonen.
Vi uppdaterar lite mer i morgon.
image.jpg

Avatar Fallback

Re: Skogsnolia 2015

ulfgustav  
#333458 Besökte mässan i går hängde på låset på morgonen, träffade många både gamla och nya affärsbekanta, såg dock inte till något "skogsforum tält eller liknande". bra mässa som vanligt bra väder och lagom med besökare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Kse  
#333460 Lite av inköpen från gårdagens mässbesök.
Innan jag for iväg så frågade Elsa vad man gör på en skogsmässa, svarade att man tittar på skogsmaskiner och så finns det godisskålar överallt.
Ta med lite åt mig sa hon med tindrande ögon. :grin:
En näve från varje monter blir en ganska ansenlig mängd.
image.jpg

Användarvisningsbild

Skogsnolia 2015

bodaedet  
#333467 Jag missade helt samlingen, jag var inne på forat i går em[emoji33]. Kikade lite efter Kse som man ju borde känna igen. Men det blir ju mycket tjatande så det är lätt att missa. Hängde mycket i Komatsus monter, provkörde 855 med hyttdämpning[emoji106]. Körde även JD 1510 med ibc, mycket fin maskin men för stor efter H8an[emoji15]. Var och tjatade med Jonas och Gustav på Koppom maskin, som just har släppt egna band, KM tracks. De har testats i mina hemtrakter på en 895a jämte Clarks. De har inte slitits varken mer eller mindre. Det är helsmidda länkar med aning tjockare gods än konkurenterna, allt enligt Jonas. Priset låg 20k under värt att prova, de fanns bara i dragande än så länge så jag avvaktar. De bjöd även på korv med bröd och därtill passande dryck[emoji106].
Som vanligt så glömde jag ju fotografera, lovade admin att jag skulle fota idag, då vi var på fabriksvandring på Komatsus fabrik här i Umeå, där var givetvis fotoförbud. Mycket intressant iaf, kvalitetstänket verkar genomsyra hela linjen från utveckling till slutmonteringen. Det som imponerade mest på mig var testavdelningen, de fäste runt 1000 sensorer på maskinerna och testade dem i fält, sen fäste de motsvarande i bänk och utsatte den för samma krafter så de kunde simulera en livslängd på kortare tid än tre månader.
En mycket givande resa har det varit iaf, trots att man missade Kse
ImageUploadedByskogsforum forum1434098775.289874.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Kse  
#333499 Ingen som varit på mässan idag?
Ja jag får väl fortsätta att rapportera.
image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

skogsjan695xl  
#333500 Jag har varit på mässan hela dagen. Fick endel bra bilder på slutet när folket gått. Nu väntas grillat ihop med komatsu. Bilder kommer.

Avatar Fallback

Re: Skogsnolia 2015

brassel  
#333501 Siktar på att åka norrut imorn, ska försöka komma iväg tidigt...

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Fredrik Reuter  
#333504 Hej,
Jepp, ös gärna på med bilder, det vill vi hemmastadda titta på!

Kse: Tycker det ser ut som: "Nja, Gammponssen är allt bra ändå...".
Djungeltelegrafen säger ju också att bom och midja håller bättre på de äldre...
Fast det vet man ju att den att den inte alltid är att lita på.

Avatar Fallback

Re: Skogsnolia 2015

JPW  
#333507 Spenderade gårdagen på mässan med min 11-årige son. Vi höll oss mest runt små maskiner, Kranmans Bison 8000, Malwa, Terri och Vimek (det är då fan att man inte har massor med pengar på banken!). Men provsatt även en fullstor engreppsskördare (minns inte vilken). Klämde mer än en gång på en MS201. Provsköt Jägareförbundets skyttesimulator med mycket uselt resultat men fick iallafall med mig en orange kåsa med kaffe i därifrån. Såg på demokörning av en enorm EcoLog skördare, som min kille tyckte såg ut som en jättestor trädätande insekt på långa ben. Rekommenderar ett besök i Skogsstyrelsens tält där man kan få se Skogliga Grunddata presenterat för sin egen fastighet med laserskannade volymer mm för varje avdelning.

img.jpg


Kan det vara en Malwa 560C?

Användarvisningsbild

Re: Skogsnolia 2015

Fredrik Reuter  
#333523 Av en slump hittade jag detta klipp precis.
Spola fram till 6:30 och titta, en kändis!


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).