Skogsröjning

Förröjning - vilken maskin

36 inlägg 14840 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#33293 Låter som du haft otur med sågen.
Så där ska de inte vara :oops:
Hur länge har du haft den?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33300
SkogsGotte skrev:ja upp till en dm i brösthöjd är inget större problem för röjsågar, har dock aldrig röjt i ek så ska kanske inte utala mig om just dom, men om det bara är omkring 6 cm i diameter i brösthöjd har jag svårt att se att det ska löna sig med motorsåg speciellt om inget ska sparas....

Kanske dags att införskaffa en ny lite starkare röjsåg? :)


Och tyngre? :-)

Nja, utgifter behöver jag inga fler just nu...

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#33304
Röjkvist skrev:Jag hade en Husqvarna 242RX osäker på modell. Bytte till en ny 345.
Tycker sågen går dåligt, lite kraft varvar upp långsamt har haft den
på sevice och inte blivit bättre 😡
Ångrar som fan att jag bytte bort min gamla såg :(


Jag har samma erfarenhet av 345:an...gillar den inte.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33312 Har just köpt en Stihl RS450 och röjde några Ha på semestern.
Skogen var ca 5 m hög, det var eftersatt röjningsgallring. Bitvis var det tätt, dock skulle jag inte ens fundera på motorsåg, det är ju detta som röjsågen är gjord för och 10 cm i rot är ju inget problem. Du sätter först ett skär på den sida dit du vill fälla trädet och sedan kapar du på motsatt sida. Går mycket bra ockh efter några dagars träning går det ännu bättre.

Det viktiga är att ha en vass klinga, så ta med filen ut i skogen för att bättra på skärpan innan passet börjar. En stor fördel med röjsågen är också den behagliga arbetsställningen att få gå upprätt hela tiden.
Senast redigerad av OAS-forests tor 14 aug 2008, 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33313
Boden skrev:
Röjkvist skrev:Jag hade en Husqvarna 242RX osäker på modell. Bytte till en ny 345.
Tycker sågen går dåligt, lite kraft varvar upp långsamt har haft den
på sevice och inte blivit bättre 😡
Ångrar som fan att jag bytte bort min gamla såg :(


Jag har samma erfarenhet av 345:an...gillar den inte.


Jag var också missnöjd i början,men den blir bättre o bättre. Riktigt seg att köra in alltså.Jag har även öppnat utblåset lite. Nu röjer jag snabbare med denna än med en 252.
Det usla bottenvridet luras lite. Håll snurr på klingan så är det en bra såg.

/Nisse

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33325 Man ska inte stå vid varje buske och vänta på att sågen ska varva upp 😡
Att gå omkring med sågen på halvgas är heller inte bra.

Avatar Fallback
Boden  
#33341
nisse skrev:
Boden skrev:
Röjkvist skrev:Jag hade en Husqvarna 242RX osäker på modell. Bytte till en ny 345.
Tycker sågen går dåligt, lite kraft varvar upp långsamt har haft den
på sevice och inte blivit bättre 😡
Ångrar som fan att jag bytte bort min gamla såg :(


Jag har samma erfarenhet av 345:an...gillar den inte.


Jag var också missnöjd i början,men den blir bättre o bättre. Riktigt seg att köra in alltså.Jag har även öppnat utblåset lite. Nu röjer jag snabbare med denna än med en 252.
Det usla bottenvridet luras lite. Håll snurr på klingan så är det en bra såg.

/Nisse


Den har gått ca 300h nu..det blir inte bättre. Sen tycker jag att det är alldeles för lite justermån på munstyckena. Jag kör mycket hellre med min 15 år gamla 250Rx

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33352 Hade samma problem med min nya FC2255 . Svarade dåligt på gasen och varvade alldeles för mycket. Ändrade på förgasarinställningen men det blev inte bättre H skruven reagerade inte alls. Klagade på verkstaden , det är lungt sa dom vi byter fögasare. (Det hade vart mycket problem med dem sa mekaren.) Ny förgasare nya problem. Svarar på gasen men varvar inte alls som den ska. Justerar förgasaren ingen förbättring. Plockar ner skiten och tätar med packningsklister vid alla packningar på båda sidor om förgasaren.
WOW! Vilken skillnad som en helt annan såg nu går den som en raket.
Nämde till mekaren vad jag gjort och han bekräftade att det var ett problem med läck , det sätter nu mer dubbla packningar.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33446
Boden skrev:
nisse skrev:
Boden skrev:
Röjkvist skrev:Jag hade en Husqvarna 242RX osäker på modell. Bytte till en ny 345.
Tycker sågen går dåligt, lite kraft varvar upp långsamt har haft den
på sevice och inte blivit bättre 😡
Ångrar som fan att jag bytte bort min gamla såg :(


Jag har samma erfarenhet av 345:an...gillar den inte.


Jag var också missnöjd i början,men den blir bättre o bättre. Riktigt seg att köra in alltså.Jag har även öppnat utblåset lite. Nu röjer jag snabbare med denna än med en 252.
Det usla bottenvridet luras lite. Håll snurr på klingan så är det en bra såg.

/Nisse


Den har gått ca 300h nu..det blir inte bättre. Sen tycker jag att det är alldeles för lite justermån på munstyckena. Jag kör mycket hellre med min 15 år gamla 250Rx


Du kan ta bort stoppklackarna på justerskruvarna så blir det lätt att ställa in den om du har kunskapen som behövs!
De som är ovana och tycker att det inte finns vrid på låga varv och att det tar lite tid att varva upp, det är normalt. Handlar mest om att få in rätt teknik!
Skillnaden mellan en van och en ovan röjare hörs på att den ovana inte gasar tillräckligt. Är det väldigt glest mellan träden som ska röjas så kan man förstås gå ner på tomgång men annars så ska man dutta till gasen hela tiden för att ha fart på klingan.

Har man för låg fart på klingan så fastnar den dessutom i alla kvistar och sånt när man sågat av trädet och ska ta undan sågen.
Hög fart på klingan är ett måste vid röjning.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33479 Håller med Palms i påståendet.

Avatar Fallback
Boden  
#33486
Palms skrev:
Du kan ta bort stoppklackarna på justerskruvarna så blir det lätt att ställa in den om du har kunskapen som behövs!
De som är ovana och tycker att det inte finns vrid på låga varv och att det tar lite tid att varva upp, det är normalt. Handlar mest om att få in rätt teknik!
Skillnaden mellan en van och en ovan röjare hörs på att den ovana inte gasar tillräckligt. Är det väldigt glest mellan träden som ska röjas så kan man förstås gå ner på tomgång men annars så ska man dutta till gasen hela tiden för att ha fart på klingan.

Har man för låg fart på klingan så fastnar den dessutom i alla kvistar och sånt när man sågat av trädet och ska ta undan sågen.
Hög fart på klingan är ett måste vid röjning.


Jo..de kan man ju göra. Men det är ruskigt irriterande att inte få direkt gassvar. När man röjer så spelar det ingen roll eftersom sågen aldrig går ner på tomgång. Men när man hyggesrensar så är det piss.

Är det någon som testat 355?

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34934
Röjkvist skrev:Man ska inte stå vid varje buske och vänta på att sågen ska varva upp 😡
Att gå omkring med sågen på halvgas är heller inte bra.


Hur stor klinga har du?

Sedan om det klämmer fast för dig så tidigt som du påstår så måste du lägga klingan, den blir för trång annars. Kliper den fast ofta, är det också lätt att den blir vind (skev kanske det heter), då fungerar den inte särskilt bra heller.

Nåja, du har nog kanske redan provat det mesta, men man vet ju aldrig :)

Avatar Fallback
dag-man  
#34941
Är träden över 7-8cm så klämmer röj-sågen bara fast, spec ek som det finns
gott om här.

Det är bara att fila rätt så är det inga problem om man inte har en liten skitsåg.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34953
dag-man skrev:
Är träden över 7-8cm så klämmer röj-sågen bara fast, spec ek som det finns
gott om här.

Det är bara att fila rätt så är det inga problem om man inte har en liten skitsåg.


Och glöm inte skränkningen :!:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34959 Fast jag har ju en lite skitsåg...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).