Motorsåg och handhållet

X-feller, ny hjälpare i skogen.

58 inlägg 22124 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

X-feller, ny hjälpare i skogen.

elis  
#332848 http://xfeller.com
Har ej sett denna förr, någon som provat, någon som tror det kan va nåt? Ser väl inte så tokigt ut och med flera användningsområden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sv: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332850 Smart! Den såg inte alls dum ut.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Blivande snickare  
#332863 Håller med, inte dum alls! :)
Dyr är den dock :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sv: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332875 Ja det såg jag nu, då blir det ju en pryl till på listan över saker som ska tillverkas:-)

Magnus M

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Blivande snickare  
#332877 Kan du göra två när du ändå håller på? ;)

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

mrvimek  
#332883 De att man kan hålla emot en rotvälta och de tro ja inte då de är spröda rötter och mycket jord så ja skulle inte våga :)

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

AKKAMAAN  
#332887 Övertro på hjälpmedel kan skapa oväntade olyckor. Här ser jag (målar djävulen på väggen nu) ett hjälpmedel som tar stöd mot marken. Vad händer om marken ger vika när man minst anar?
De där benen måste ha en större fot ju mjukare underlaget är. Man kan luras att tro att underlaget är stabilt om det är en is-skorpa på några centimeter...när trädet sätter press på benet.....ojdå....

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#332892
mrvimek skrev:De att man kan hålla emot en rotvälta och de tro ja inte då de är spröda rötter och mycket jord så ja skulle inte våga :)

Instämmer till fullo! Största fördelen såsom jag ser det är att man kan använda trädet för att få det dit man vill, om man saknar någon annan fästpunkt. Men jag ser ingen mening att fästa denna dyra sak före man gjort klart allt före man bara har kvar säkra hörnet. Men det finns väl stor risk att denna går åt skogen om trädet vrider sig när det slår i backen?

Jag undrar om killen i filmen har motorsågskörkort. Han står kvar när trädet faller, han kapar rotstocken med ett snitt, vilket skulle kunna innebära spjälkning, samt står inte på den säkra sidan vid kapning av rotvältan.

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

bgl  
#332895 Att rispa ett spänt spännband i kanten så det går av är ett ögonblicks verk. Jag blev vittne till hur lätt det är när vi köade vid en båtramp för ett par år sen. Båten före oss hade ett band i winschen i stället för wire. Bandet kom fel mot kölstödet längst fram just innan båten var helt uppdragen på trailern. Bandet small av, båten brakade av trailern, z-drevet slog i botten med ett kraftigt skrapljud och frånlandsvinden fångade båten! Vattnet var vårkallt så en simtur för den chockade båtägaren var inte aktuell. Vi sjösatte snabbt och bogserade in vraket. Enligt säker källa blev reparationen mycket dyr.
Att över huvud taget såga med motorsåg bara ett par decimeter från ett hårt spänt band som man för sin säkerhet är beroende av är inget annat än dumheter!

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

JensSkoog  
#332921 Tror inte jag skulle lita på den där om jag fäller tunga, lutande träd :???: . Blir många ton å holla och skuva för en liten handvinsj. Men den skulle varit ok som "gallringsbock".
Annars funderade jag, som "Hema", lite på hur proff killen va i fällning och kapning, men det är en annan sak. Men spännbandet borde ju bytas mot minimum 10mm stålwire. Det kapar man inte genom så snabbt! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

JörgenO  
#332922 Klurig funktion och kul med nyutveckling.

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

ÅsaNisse  
#332933 Får en känsla av råttfälla när jag ser denna tingest. :surp: Jag undrar hur CE dokumentationen är skriven. Det kanske är så mycket varningar att den inte blir användbar. :roll:

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

AKKAMAAN  
#332937 "CE-märkning" och andra certifikat, garanterar att "apparaten" är struturellt sund osv. Men certifierar ju inte att markunderlag, inte ger vika, eller att man inte av misstag sågar av bandet, eller helt enkelt av okunskap använder det fel. Enstaka-träd-huggare med skoglig okunskap, privatpersoner som kan agera utan motorsågskörkort, är precis den användargrupp som såna här verktyg vänder sig till. "Amatörer" som ska ta ner ett träd nära ett hus, något annat enstaka träd. Ett strukturellt sunt och rätt använt brytjärn, kan göra samma jobb. Fällkil och en yx-hammare likaså. Utbildare av motorsågskörkort måste förhoppningsvis hissa samma varningsflaggor om de nämner denna som ett användbart verktyg.
Jag har inte sett vad den kostar, men det lär ju vara flera "tusen-lappar" det handlar om, dvs högre värde "än enstaka träd"...

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

mikael eriksson  
#332938 En kil trycker på ca 10 ton. Ja har fällt riktigt grova träd som har lutat åt fel håll o fått dom dit ja vill med kil o slägga.

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#332939
AKKAMAAN skrev:"CE-märkning" och andra certifikat, garanterar att "apparaten" är struturellt sund osv. Men certifierar ju inte att markunderlag, inte ger vika, eller att man inte av misstag sågar av bandet, eller helt enkelt av okunskap använder det fel. Enstaka-träd-huggare med skoglig okunskap, privatpersoner som kan agera utan motorsågskörkort, är precis den användargrupp som såna här verktyg vänder sig till. "Amatörer" som ska ta ner ett träd nära ett hus, något annat enstaka träd. Ett strukturellt sunt och rätt använt brytjärn, kan göra samma jobb. Fällkil och en yx-hammare likaså. Utbildare av motorsågskörkort måste förhoppningsvis hissa samma varningsflaggor om de nämner denna som ett användbart verktyg.
Jag har inte sett vad den kostar, men det lär ju vara flera "tusen-lappar" det handlar om, dvs högre värde "än enstaka träd"...

Den kostar över 7000:- inkl. moms. Så frågan är väl vem som köper?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).