Bioenergi

BIODIESEL UR TRÄVIRKE

110 inlägg 49292 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33237
"spindeln" skrev:eftersom transporterna av både lantbruksprudukter såsom kraftfoder, gödning , kalk , o.s.v med fossil diesel måste fortlöpa så överlåter jag istället åt dig att räkna ut hur mycket diesel


Du är åkare och du vet inte hur många liter diesel det åtgår per tonkilometer virke ni kör???

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33285
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:eftersom transporterna av både lantbruksprudukter såsom kraftfoder, gödning , kalk , o.s.v med fossil diesel måste fortlöpa så överlåter jag istället åt dig att räkna ut hur mycket diesel


Du är åkare och du vet inte hur många liter diesel det åtgår per tonkilometer virke ni kör???


jodå! visst vet jag det , men varför ska jag "basunera" ut det över hela forumet? , nu har du inte läst på igen :wink:
punkt 1. du har ett fordon , fordonskombination som har en sk. TARAVIKT
punkt 2. du har ett fordon , med olika typer av påbyggnader som kan förändra TARAN drastiskt
punkt 3. du har flera olika motoralternativ i förekommande skogsbilar idag / beroende på hur tuff körning det är och i vilken del av landet du är aktiv
och vilken typ av växellåda väljs ?
punkt 4. har du en fast / lös kran med sk. avställare ?
punkt 5. vilken är din specifika medeltransportsträcka /år
punkt 6. vilken är din uppdragsgivare / hur effektivt utnyttjas ekipaget ifråga?

det är det , som är intressant ur ren miljöaspekt , + att detta kan man vända och vrida på till "tids ände" ...för det sura för miljön är ju att transporterna ökar , ... och jag vet ex. där t.e.x dom duktigaste förarna på större åkerier sk. ECO DRIVING får en 2-veckors utlandsresa för hela familjen . då dom sparat enorma mängder diesel /år det handlar om miljonbelopp i diesel , då det finns kanske 100 bilar / åkeri + att dom sparar bromsarna :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33299 Jamen vad bra, då kan du ju själv räkna ut att det inte åtgår några 20 liter diesel för att framställa 1 liter etnaol från vete...

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33318
Mangan skrev:Jamen vad bra, då kan du ju själv räkna ut att det inte åtgår några 20 liter diesel för att framställa 1 liter etnaol från vete...


jadu, det kan vi ju ta och fundera lite extra på ? "etnaol" vet jag inte vad det är :wink: nej nu var jag för j-vlig var jag :lol:

om vi tänker att att vi ska baka ett bröd / alla kategorier / produkter man kan utvinna av just vete t.e.x ett stort bageri som pågens / skogaholm ? , hur många liter diesel går åt då? från frö / utsäde , ..det blir många maskintimmar för bonden , sen kommer spannmålsåkarna och lastar - och gud vet hur många mil det blir (ev import) , sedan ska ju bageriet ha sin energi ? och även om det är EL . så bör det nämnas att det dagligen rullar sk, kranbilar / och maskiner som endast sysslar med underhåll av EL -nätet .. sedan ska brödet lastas i tradare som går kors och tvärs över hela landet på natten ( med sk. byteskörning) .. och tidig morgon lastas det om på mindre distrubitionsbilar och körs ut till alla butiker i hela landet , för dagligt färskt bröd :wink: ..och sedan ska konsumenten starta SIN bil . och åka fram och tillbaka för att hämta sitt bröd :?: och det går åt massvis med FOSSIL diesel ,
och allt detta händer i skrivande stund :!: och jag vet inte hur du bär dig åt ? men jag får nog fortsätta att leva med att det jag ska äta / tanka har hanterats och transporterats i många mil , hur är det egentligen med ETANOLEN ?? det måste ju bli långa transporter (tonkilometer) på den ... eller? folket kanske åker direkt till fabriken och tankar :wink:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33322 Nej, jag tror publiken redan har fattat galoppen med hjälp av de länkarna jag gav tidigare. Någon slags tilltro till det skrivna ordet har väl ändå de flesta? :-) "spindeln" betecknar jag som obildbar, men någon annan kanske år en aha-upplevelse?

Fundera på vad en liter etanol kostar, resp. en liter diesel. Produktionskostnad för en liter etanol är runt 5:-, skulle det då gå åt diesel för flera hundra kronor för att producera och transportera detta? I så fall är det någon som jobbar ideellt. MYCKET ideellt :-)

Att diesel används på många ställen, betyder inte att det går åt särskilt mycket...

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33324 Just det, tänk på priset. Kronorna måste gå ihop på slutet, även om det gäller bröd, diesel eller etanol.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33424
Mangan skrev:Nej, jag tror publiken redan har fattat galoppen med hjälp av de länkarna jag gav tidigare. Någon slags tilltro till det skrivna ordet har väl ändå de flesta? :-) "spindeln" betecknar jag som obildbar, men någon annan kanske år en aha-upplevelse?

Fundera på vad en liter etanol kostar, resp. en liter diesel. Produktionskostnad för en liter etanol är runt 5:-, skulle det då gå åt diesel för flera hundra kronor för att producera och transportera detta? I så fall är det någon som jobbar ideellt. MYCKET ideellt :-)

Att diesel används på många ställen, betyder inte att det går åt särskilt mycket...


det är väl snarare att betrakta som obildbart att skriva så nedlåtande som du gör om forumanvändarna??

sedan har jag en liten pikant "obildande länk" där det står att läsa lite om förbrukning , och detta handlar i princip bara om en färdig produkt .. TÄNK vad mycket FOSSILT bränsle som gått åt i alla dessa år :wink: .. och hur mycket går då inte åt för att producera / transportera / hantera RÅVARAN som ETANOLEN ska produceras ur ? .. jag har svårt att tro att dina länkar har en verklighetstatistik som går att lita på? , det finns ju ingenting att relatera till i verkligheten efter som detta inte funnits i praktiken en längre tid
det är ju ingen konst att producera etanol för 5 sek / om man får 100 tals miljoner i bidrag , + att hälften "äts upp" av konstgjorda konsultföretag som lever på sådana projekt .. se gärna länk
http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?act ... &id=752808

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33429 annat jag vet om denna sk "paradiesel" är att det fungerar INTE om det blir kallt , känner flera kollegor som inte fick igång krossanläggningarna vid byggen i "höga kusten" p.g.a att bränsle systemet FRYSIT IHOP just på grund av denna värdelösa diesel ... :wink: kanske det är därför bottniabanan skenar iväg i kostnad , just av fruset parrafin / havererade insprutningspumpar .... kanske kanske , man vet inte förrän man är HELT SÄKER ( eller plockat isär grejerna , och jag VET ) .. j-vla dyngbränsle 😈 ..och det får skattebetalarna stå för

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33488

Läste igenom artikeln som berättar att paradiesel tillverkas av naturgas. Samtidigt talas om att det är en miljödiesel. Går det ut på att lura folk?

Naturgas är ett fosilt bränsle som "blir över" då man utvinner vanlig olja. Då kan den väl inte minska koldioxidutsläppen (som alla har på hjärnan för tillfället) på samma sätt som t.ex etanol eller diesel som tillverkas av oljeväxter?

Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33500 Tänkte bara bidra med lite utav mina erfarenheter angående disel förbrukning, som spannmålsodlare.

För min del som får ca 7 ton vete/ha går det åt ca 50l disel/ha. Från plöjning tills det är tröskat och transporterat. Det bilr ca 140kg vete/1l disel.
Och om man räknar lastbils transporter 35 ton. 10 mil * 5 liter milen= 50 liter
35000kg/50=700kg/1l DISEL. Det blir inte mycket disel för att transportera 1 kg vete. Med reservation för fel uträkningar :lol:

Var för övrigt i Norge förra veckan o körde lastbil och deras sk "BIODISEL"
gör de av fiskrens/fisk lever olja om jag fattade det hela rätt.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33519
Ernst skrev:Läste igenom artikeln som berättar att paradiesel tillverkas av naturgas. Samtidigt talas om att det är en miljödiesel. Går det ut på att lura folk?


Ja, det kan man nog säga. RME är den edna "biodiesel" som jag vet säljs i Sverige, och det är ju inte riktigt ersättare, går att blanda in upp till en vis procent, tror det är 5%.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33520
KVIST skrev:Och om man räknar lastbils transporter 35 ton. 10 mil * 5 liter milen= 50 liter
35000kg/50=700kg/1l DISEL. Det blir inte mycket disel för att transportera 1 kg vete. Med reservation för fel uträkningar :lol:


Se där ja, och av 1kg vete tror jag man får ut 250g etanol, dvs 0,3 liter. Så för den litern diesel spenderat kan man transporter råvara till ung. 210 liter etanol.

Avatar Fallback
sködarförare  
#33525
Mangan skrev:
Ernst skrev:Läste igenom artikeln som berättar att paradiesel tillverkas av naturgas. Samtidigt talas om att det är en miljödiesel. Går det ut på att lura folk?


Ja, det kan man nog säga. RME är den edna "biodiesel" som jag vet säljs i Sverige, och det är ju inte riktigt ersättare, går att blanda in upp till en vis procent, tror det är 5%.


RME är vanlig disel med 15% rappsolja.
Det finns FT-disel o att köpa på Framtidsbränsle i Sundsvall o det pågår ju en del prodjekt som tittar på om det går o framställa Paradisel ur trädbränsle.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33526 RME är rapsmetylester, som man kan avända ung. som diesel. RME-diesel är diesel med inblandad RME, tydligen finns det maskiner som går på 100% RME, men inga personbilar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsmetylester

Det FT-diesel som Framtidsbränslen gör är som sagt inte biodiesel, utan det görs av naturgas. FT står för Fischer-Tropsch, av grabbarna som uppfann processen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-processen
Senast redigerad av Mangan mån 18 aug 2008, 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
masterchief  
#33534 När jag gick på Västerbyskolan så hade vi en FMG678 vi körde på 100% rapsmetylester.
Gick hur bra som helst även om det luktade gatukök så man var hungrig hela tiden 8)
Märktes ingen prestanda skillnad mot 678an som gick på vanlig diesel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).