Verkstan

banddrivet fordon

41 inlägg 30663 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332703


Verkar finnas hur mkt som helst på Youtube, många timmar ren inspiration.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#332761 Magnus M, Jag tycker att du säljer den där växellådan till mig ist.. :grin:
Har suttit och tittat igenom olika klipp på youtube och det finns ju olika lösningar på allt inser jag. Frågan är hur långt man ska gå med projektet! 😈
Hur menar du med att göra banden av slitbanor från bildäck? bultar du ihop dom?
Min tanke just nu är att ha drivhjulet ovanför en rullboggi, i mitten eller längst fram är inte bestämt ännu. Dock så tror jag att jag kommer ha flera mindre hjul eller större parvis för att ge mattorna så mycket stöd som möjligt. inbillar mig att det är mindre risk att böja sönder profilerna på bandet då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332770 Håll koll på blocket efter "Howard Rotavator" brukar dyka upp nån då o då. Finns en nu men en nyare modell som ser ut att ha en annorlunda låda. Sen finns det säkert andra gamla jordfräsar med liknande lådor
Återkommer ang banden. Ska iväg o busa med bävern nu

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332842 Tänkte bygga banden som i denna filmen fast med uprofiler istf vinkeljärn.
https://youtu.be/HYLazxjcFLk

Magnus M

Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

Hema  
#332847
Magnus M skrev:Nästa fråga är hjulställ, ska man ha som på oxen med 3 fasta hjul?
Finns det nån vits med att ha fjädring på t.ex mitthjulet?

Fördelen om du finner en vettig lösning, är väl att maskinen blir mindre stötig att framföra i terrängen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Skogstomte  
#332849
Magnus M skrev:Tänkte bygga banden som i denna filmen fast med uprofiler istf vinkeljärn.
https://youtu.be/HYLazxjcFLk

Magnus M


Vinkeljärn är inte så tokigt om du tänker köra på snö. I U-järnen packar sig snö och blir till is. Istället för att betta blir U-järnen som ett runt rör. Har provat då vi hade både Oxen och senare en Terri 2020.

Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332852 Bra synpunkt. Har inte tänkt på det. Frågan blir ju då om vinkeljärnen gör mer skada på barmark än uprofil? Om inte är ju valet självklart!
Finns ju kanske nån annan anledning till att de flesta band har uprofiler, kan tänka mig att vinkeljärn bryter en del i gummit på hårdare underlag.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: banddrivet fordon

Hema  
#332854
Magnus M skrev:Bra synpunkt. Har inte tänkt på det. Frågan blir ju då om vinkeljärnen gör mer skada på barmark än uprofil? Om inte är ju valet självklart!
Finns ju kanske nån annan anledning till att de flesta band har uprofiler, kan tänka mig att vinkeljärn bryter en del i gummit på hårdare underlag.

Magnus M

En kombination av de två då? Att man bearbeter en U-profil så att den ser ut vid en snabb titt att bestå av flera vinkeljärn som liggandes på rad men att varannan bit är "felvänd"? Hoppas det går att förstå vad jag försöker förmedla. Om banden är exempelvis 25cm breda, så kan man "dela" upp varje u-profil i 5st 5cm-bitar. Alltså man kapar inte av profilen helt, utanman kapar ned till "plattjärnet". Sedan så tar man bort varannan "sidovägg". Så att det på ena sidan är 3st vinkeljärn och på andra 2st. På så sätt kan inte snön fastna och bli någon iskorv, men man fördelar ut vikten på en bredare yta och kanske får ett bättre motstånd, mot att glida i sidled. Men det är klart, det kanske vore betydligt enklare att sätta L-profiler lite tätatare.

Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332857 Ja det skulle nog funka men det blir ett väldans arbete. Det är ju några stycken som ska tillverkas. Samt kanske lite mer gods i profilen så inte "flikarna" viker sig när man kör över en sten o punktlasten blir hög på enskilda "flikar".
Vad tror ni om en lägre L-profil som man sätter i par så det ser ut som U men dom kan röra sig lite mot varandra? Blir kanske samma bryt i gummit iallafall, eller kanske lite mindre?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: banddrivet fordon

Hema  
#332862
Magnus M skrev:Ja det skulle nog funka men det blir ett väldans arbete. Det är ju några stycken som ska tillverkas. Samt kanske lite mer gods i profilen så inte "flikarna" viker sig när man kör över en sten o punktlasten blir hög på enskilda "flikar".
Vad tror ni om en lägre L-profil som man sätter i par så det ser ut som U men dom kan röra sig lite mot varandra? Blir kanske samma bryt i gummit iallafall, eller kanske lite mindre?

Magnus M

Man kanske skulle kunna först ha breda plattjärn och på dessa fäster man på lämpligt sätt vinkeljärn? Då borde väl brytkrafterna på bandet minska?

Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332866 Ibland är hjärnan inte med! Det finns ju T-profil, kanske behövs lite fler skruv men borra hål är ju enklare än kapa ur bitar.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Skogstomte  
#332889
Magnus M skrev:Ibland är hjärnan inte med! Det finns ju T-profil, kanske behövs lite fler skruv men borra hål är ju enklare än kapa ur bitar.

Magnus M


Bra tänkt! Det är ju ungefär så skotarbanden ser ut.

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333046 Funderat lite till, med T-profil så blir ju anliggningen mot drivhjulet väldigt liten. Känns inte helt optimalt.
Tittade på olika profiler o jag tror att en vinkelstång i 40x20 skulle kunna bli en vettig kompromiss. Inte alltför dyr heller.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

Skogstomte  
#333074 Beror på hur du tänker driva det hela. Med kugghjul ja, om du driver med hjulen spelar det ju ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#333085 Börjar själv räkna och fundera om man ska bygga egna band eller satsa på skoter mattor? Blir gode mycket stålprofiler och bult som måste köpas, sen är det ju jobbet också..
Såg något klipp på tuben där dom bygger bandsats till bilar av skotermattor. Funderar om det blir något liknande för mig..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).