Virkesmätning och Matrisfub

Inställningsmöjlighet i skördardator?

8 inlägg 5469 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inställningsmöjlighet i skördardator?

ÅsaNisse  
#332680 Kan man välja att datorn i en skördare ska aptera mer av ett visst sortiment, eller är det endast trädets form som avgör vad utfallet blir?



   TS
Avatar Fallback

Re: Inställningsmöjlighet i skördardator?

meknisse  
#332691 Apteringen går i första hand efter pris, för att få ut så stort värde som möjligt av varje enskild stam. Det är alltså prislistan som bestämmer. Gör man om prislistan så kan därmed vissa sortiment prioriteras. Vad vill du uppnå?

Avatar Fallback

Re: Inställningsmöjlighet i skördardator?

ÅsaNisse  
#332709 Fundering på om skördardatorn går att styra så att köparens behov av visst sortiment ökar och det som inte känns så attraktivt minskar.
Detta oavsett vad prislistan säger. Typ att det saknas massa till ett bruk för Södra så blir det en extra massabit i varje stam eller ett sågverk har behov av långa längder för en speciell leverans, så blir alla stockar 5,5m oavsett avsmalning.
Jag har nämligen fått ett väldigt konstigt utfall i en avverkning som jag letar förklaring till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställningsmöjlighet i skördardator?

meknisse  
#332715 Har du sett stockarna själv eller är det på papper det ser konstigt ut? Beskriv gärna mer om hur avverkningen gått till.

Användarvisningsbild

Re: Inställningsmöjlighet i skördardator?

bodaedet  
#332721 Det finns sk fördelningsaptering. Då styr datorn längder, sortiment osv, Mot en viss procent av varje sort. Har aldrig kört med det själv kan tänka mig att det kan bli lite konstigt då

Avatar Fallback

Re: Inställningsmöjlighet i skördardator?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332722 Får du betalt i matrisfub spelar det ingen roll hur mycket stocken avsmalnar det vet ju alla här.
Skogsbolaget har naturligtvis fördelningsapptering för att få fram de längder dom vill ha.
Fördelningsappteringen ställs in så att datorn accepterar prisförlust.
Vilket bolag?

Avatar Fallback

Re: Inställningsmöjlighet i skördardator?

DTWL  
#332740 Låter som någon sorts fördelningsaptering.

Avatar Fallback

Re: Inställningsmöjlighet i skördardator?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332762
skogogräv skrev:Får du betalt i matrisfub spelar det ingen roll hur mycket stocken avsmalnar det vet ju alla här.
Skogsbolaget har naturligtvis fördelningsapptering för att få fram de längder dom vill ha.
Fördelningsappteringen ställs in så att datorn accepterar prisförlust.
Vilket bolag?


På volymen köper jag argumentet men om det trillar ner i klass på grund av längden så är det negativt sedan måste risken för vrak p.g.a. krök bli större om längden dras ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).