Verkstan

banddrivet fordon

41 inlägg 30666 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

banddrivet fordon

wiseguy  
#331113 Hej! Har länge funderat på en såkallad minilunnare eller liknande för att dra fram lite ved, älgar och allmänt pyssel kring gården.
Har tittat på oxen/järnhäst och det är verkligen fina maskiner.
Dock så har jag en sjuk böjelse till att bygga egna saker så jag tänkte få diskutera med er vad ni tycker och tänker om detta.
Blir självklart svårt att konkurrera med en fabriksgjord maskin men till det lilla den kommer att användas på relativ plan mark så lutar det åt en egen maskin!

Funderar på att använda en äldre dubbelbandare som utgångsprojekt, alternativt en belos eller agria gårdstraktor och bygga bandsats på dom..
Hade varit roligt att bygga nytt från grunden med hydrostatdrift men känner att jag är inte nog insatt i hydraulik för det så blir något med bromsstyrning. Inte optimalt men vill hålla mig till det jag känner till..

Så hur hade ni gjort? Tankar, idéer och vilda fantasier är varmt välkomna!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

bjed0001  
#331171 Tänker att det vore roligt att bygga från en gammal skrotad midjestyrd gräsklippare med hydrostatdrift. Behövs ny motor går det bara att sätta dit en liten kina diesel kopplad till en hydralpump. Bygga boggi fram och bak, använda orginal hydralmotorer som driftkälla till boggin. Band såklart. Också en liten klämbanke bakpå.
Vet inte om det skulle gå men det vore roligt att testa.

Annars kanske det går att bygga nått i denna stil

Bild


Ganska listigt konstruerad älg dragare. Om det är samma modell som jag tidigare sett är "kopplingen" en wire till en spännrulle på remmen mellan motor och växellåda. Ingen differential i bakaxeln så lite vrång men tar sig fram bra. Kedjedrift mellan låda och bakaxel samt i boggin. Så allting byggt av billiga enkla delar.

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#331209 Ja en midjestyrd gräsklippare hade nog varit ett bra utgångsprojekt, har själv tänkt lite i dom banorna. men det känns svårt att få tag i ett vettigt objekt till rätt kurs.

Min tanke nu är att utgå från en äldre skoter. Drivlinan är skotermotor med variatorer och från sekundär variatorn en M40låda direkt på en bakaxel för broms styrning.
Har inte räknat seriöst på utväxlingen men tror att det hade varit i närheten av det jag tänkt mig.. Det är svårt att få till något som är starkt i skogen men ändå kan ha lite fart i.. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#331628 Är det verkligen ingen där ute med lika sjuka fantasier som jag och vill diskutera detta ämne? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

ord bind  
#331715 sjuka fantasier finns väll men dom håller jag för mig själv. :wink:
ett tips är väll att börja med band plus upphängning av hjulboggin. Jag förutsätter körning på mjukt underlag utan stubbar och grovt ris.
Skall maskinen bära eller släpa lasten? med eller utan kran? en trevlig variant på transmisionen är en variator som sitter över diffen och
styr varvet på drivaxlarna ju fortare diffen snurrar dessbätre fungerar det. m.a.o så mycket ned växling efter diffen som möjligt.
En lämplig variator finns på mtd åkgräs klippare. Upptill ca:4 gånger varvtalsskilnad på axlarna. :-BD Dessa klipparna hamnar ofta på skroten pga defbakaxel. Remmar finns i många olika längder,viktigt att det är helklädda remmar dock. denna konstruktion fans i aktiv snow-track.

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

totte  
#332081
wiseguy skrev:Är det verkligen ingen där ute med lika sjuka fantasier som jag och vill diskutera detta ämne? :roll:


Jodå! Här snurrar det ofta konstiga idéer i skallen. I ditt fall skulle jag leta efter en rejäl gammal jordfräs. Starka, oftast med en bra växellåda som växlar ner till väldigt låg hastighet. Skulle avråda från Belos, inget fel på dom men tunga och med en transmission som inte lämpar sig bra för ändamålet, särskilt de äldre som bara har två växlar.

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#332109 Ja det är frågan vad jag ska satsa på för storlek på maskinen, användningen kommer vara på hobbynivå. Fäller några björkar, tar hem dom och gör till ved på eftermiddagen så det är mest för att slippa dra med saxen hela tiden. Samt lite annat gårdsarbete.. En jordfräs ligger väl bara på ca 5-7hk? Fast det är väl en fråga om utväxling också..
Hade varit roligt att få en maskin som jag kan åka lite på med, man är ju lat av naturen! :)
Känner att jag bara pladdrar just nu, ber om ursäkt för det. Ska rita en teckning på hur min tanke av ekipaget ser ut i min hjärna.

Men fyll gärna på med era tankar och idéer, uppskattar alla tanke ställningar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

totte  
#332113 Äldre jordfräsar ligger ofta på 10 - 12 hk, ibland mer. Skall ju vara den typ som har motorn fram, rejäla hjul och aggregatet bak.

Det åker man undan rätt bra med. Betänk att en Citroën 2CV från 1955 hade 12 hk. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

ord bind  
#332114 Järnhästen klarar sig bra med 5hk. stiga garden,vila och park är andra möjliga donatorer. :-BD

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332125 Jag håller på till o från med ett liknande bygge. Utgår från en växellåda från en gammal Howard jordfräs. Orginalmotor på denna är en JAP 600cc men jag har just nu en Wisconsin 8hp motor mest för att ha nåt o provköra med när jag kommer så långt. Blir slutresultatet som jag tänkt blir det nog en lite större ny motor.
Växellådan är rejäl med 3 växlar framåt o 1bak, diffspärr samt in/urkopplingsbart kraftuttag.
Jag hade tänkt mig band o storlek med en järnhäst men så har tankar om att kunna montera ett mindre grävaggregat på den för dikesrensning o liknande dykt upp. Då växer den lite o genast kommer band o hjul från en BV202 upp i huvet.
Det skulle spara mycket jobb. Just nu går tankarna kring hur mycket effekt ett sådant bandställ kräver, det blir ju inge bra om det går åt 10-15 hk bara att få banden i rörelse.
Jag skulle tro att runt 15 hk är vad lådan kan hantera utan att gå åt fanders.
Kan ta nån bild på växellådan om du vill.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

wiseguy  
#332133 Ja gärna! En bild säger mer än tusen ord!
Har själv börjat fundera på att bygga egna band för att få drivhjul i rätt storlek. Två smala band med Alu skenor som kammar och drivhjulet i mitten, liknande som oxen har..

   TS
Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332305 En bild på lådan :smile: Den är ganska tung, går inte att marklyfta själv. 2 pers så går det lyfta den.
Lite speciell koppling oxå då motorn inte har nån tryckplatta, på svänghjulet ska det vara 6 pinnar som går in i hål i lamellens ytterkant.
På ingående axeln sitter 2 tryckplattor som klämmer om lamellen.
Utväxlingen är väldigt låg, tror körhastigheterna var typ 1,5 2,5 o 4 km/tim med 50cm höga hjul så jag har räknat med kedjor mellan orginal hjulaxlar o drivaxlar till banden. Däremellan ska det ju in bromsar för styrningen oxå.
Axeltappen till kraftuttaget snurrar hela tiden, in o ur sköts med en koppling i struten utanför som inte är med på bilden.
På motsatta sidan sitter på de flesta såna här fräsar en startvev, på just denna lådan har det nog suttit en elstart så där sitter en strut nu med fästöron.


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332588 Kände att inspirationen rann till nu när jag plockat fram lådan så jag ska nog spinna på lite med detta.
Funderingar!!
Vad kan vara lagom körhastighet? Kollade utväxling mer exakt o den ger 1,25 1,88 samt 2,65 km/h o 2,2 på backen med 50 cm hjul
Om jag växlar upp 1:2 så blir det 5,3 på 3an o 2,5 på ettan. Kanske kan bli lagom. Allt detta är med orginalmotorn som varvar 1800 v/min
Min Wisconsin gör nog bortåt 3000 som max.

Band har jag sen tidigare bestämt mig för att använda slitbanan av bildäck med u-profiler o styrklackar av Robalon.
Nästa fråga är hjulställ, ska man ha som på oxen med 3 fasta hjul?
Finns det nån vits med att ha fjädring på t.ex mitthjulet?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: banddrivet fordon

axwell  
#332609
Magnus M skrev:Band har jag sen tidigare bestämt mig för att använda slitbanan av bildäck med u-profiler o styrklackar av Robalon.


Såg ett hembygge hos en handlare söder om Härnösand, där hade man använt slitbanan och lite till från traktordäck runt två hjul på vardera sidan.

Enl. säljaren hade maskinen dragit massor med älgar och hundratals m3 timmer och ved.

Då jag anmärkte på att vänsterfoten skulle smulas sönder om den missade kopplingspedalen och istf. körde den rakt in i en roterande koppling sade säljaren att jag borde titta något annat.

Användarvisningsbild

Re: Sv: banddrivet fordon

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332620 Såna där band av traktordäck finns ju lite här o var på hembyggen men jag har förstått att dom kränger av väldigt lätt. Jag gör mina som typ oxens fast med slitbanor från bildäck istf att köpa gummiband.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).