tor 04 jun 2015, 09:41#332558
Elfving skrev:Som jag ser det är det ett omodernt tänk med bromsar på släpvagnar för åtminstone vanligt folk med B-körkort som i alla fall bara får lasta 750 kg. Dagens bilar har bromsar för autobahntrafik i hög hastighet, vad spelar det för roll om släpvagnen kan bromsa lite själv med sina pajasartade bromsbackar när du själv gör en inbromsning från 80 km/h med ventilerade skivbromsar?
Tyvärr ser jag bromsade släp med gällande körkortsregler som en relik från 80-talet!
Bromsarna ställer till mer strul (fryser på vintern etc) än de gör nytta!
Nu finns det sämre och mindre dåliga påskjutsbromsar.
Släpvagnar har, vad jag vet, mekaniska bromsar på ungefär samma sätt som dom flesta personbilar hade fram till runt 1920-talet.
Elektroniska bromsar finns som extrautrustning på husvagnar, SMV hade det som standard; mycket bättre bromsverkan men inte i närheten av det som en modern personbil har.
På släpvagnar upptill ca. 700 kg tot. föredrar jag bromsfritt trots att dom saknar handbroms och katastrofwire.
Dom väger mindre(tar förhållandevis mer nettolast), bättre markfrigång,ingen eg. vägskatt, rullar lättare och ger mindre problem med strulande bromsar.
Kulkopplingen är stum, dvs kommer inte utfjädrande rakt in i bagageluckan när den tas loss från kulan efter att bilen backades innan.