Bilar

Släp

38 inlägg 25026 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släp

superdave  
#332463 Hej allesamman, hörni nu ska jag köpa släp och frågan är om det ska vara bromsat eller inte.

Vilka är igentligen problemen med bromsade släp? Jag antar att det är att bromsarna kärvar men det borde man ju kunna sköte på nåt sätt. Hur servar man ett bromsat släp?



   TS
Avatar Fallback

Re: Släp

jannee  
#332464 Ett släp som används regelbundet och med bra last, där kärvar sällan bromsarna. Annars bör du justera upp bromsarna regelbundet, finns hål på insidan av bromsköldarna för detta.
Justera inget på vajrarna - det är till att skaffa sig problem längre fram.

Användarvisningsbild

Re: Släp

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332468 Bromsen kan gå i när man backar.

Avatar Fallback

Re: Släp

markalyckan  
#332472 Helt klart du skall köpa ett släp med broms. Bromsen är inget större problem den är mekanisk, det jag bruka göra innan besiktning är renblåsning och justering av bromsbackarna. Besiktning behöver du bara göra vartannat år.

Avatar Fallback

Re: Släp

jannee  
#332476 Ett obromsat släp lastar betydligt mindre än ett bromsat - om du vill köra lagligt :mrgreen:
8 lagrade däck = håller för mer eller mindre alla lass.
En skvätt grus = 1 m3 ser inte mycket ut men väger ca 1500 kg, ett pkt virke ungefär lika mycket - lite att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Släp

superdave  
#332479 Jag är snickare med eget företag så då kör man en hel del skit så släpt kommer inte stå oanvänt nån längre tid så det låter som att det inte bör bli problem med bromsarna.

Att bromsarna går i när man backar har jag varit med om på ett släp, dock aldrig på ett hyrsläp och dom används ju ofta. Hur kommer det sig att dom slår till och hur får man bort problemet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släp

Erre  
#332488 Slitet alt kärvar det.
Är det backautomatic på släpet ska inte bromsarna gå in när du backar även om påskjutsbromsen ansätts fullt.

Avatar Fallback

Re: Släp

jannee  
#332493 Någon klåfingrig har troligtvis varit och skruvat på fel ställe (vajrarna). Är allt rätt justerat fungerar backautomatiken oftast klanderfritt - om det nu inte är utslitet, vilket också kan hända.

Avatar Fallback

Re: Släp

markalyckan  
#332495 Janne har helt rätt justera aldrig på vajrar eller stag så kommer backautomatiken att fungera.

Avatar Fallback

Re: Släp

superdave  
#332510 Det var svärfarsans släp, han var rätt klåfingrig han.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släp

Äboda  
#332513 Köpte ett begagnat släp med trasiga bromsar för fyra år sedan, bytte backar och wirar. Har gått problemfritt sedan dess. Brukar kolla till justeringen av bromsarna i samband med byte mellan sommar och vinterdäck. Har även ett obromsat släp, lite enklare men det känns lite tryggare med bromsar om man har några kilo på flaket.
Senast redigerad av Äboda ons 03 jun 2015, 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Släp

Vardon  
#332526 Att köra och åter köra så det används då håller bromsarna bäst tror jag.

http://www.widabil.se/Teknik.htm

Står det lite om hur det fungerar.

Jag säger bromsat, du kan lasta mer och även om du kör med överlass är det trevligare med bromsat än obromsat.

Avatar Fallback

Re: Släp

Elfving  
#332538
Äboda skrev:Har även ett obromsat släp, lite enklare men det känns lite tryggare med bromsar om man har några kilo på flaket.


Som jag ser det är det ett omodernt tänk med bromsar på släpvagnar för åtminstone vanligt folk med B-körkort som i alla fall bara får lasta 750 kg. Dagens bilar har bromsar för autobahntrafik i hög hastighet, vad spelar det för roll om släpvagnen kan bromsa lite själv med sina pajasartade bromsbackar när du själv gör en inbromsning från 80 km/h med ventilerade skivbromsar?

Tyvärr ser jag bromsade släp med gällande körkortsregler som en relik från 80-talet!
Bromsarna ställer till mer strul (fryser på vintern etc) än de gör nytta!

Användarvisningsbild

Re: Släp

Vardon  
#332555
Elfving skrev:
Som jag ser det är det ett omodernt tänk med bromsar på släpvagnar för åtminstone vanligt folk med B-körkort som i alla fall bara får lasta 750 kg. Dagens bilar har bromsar för autobahntrafik i hög hastighet, vad spelar det för roll om släpvagnen kan bromsa lite själv med sina pajasartade bromsbackar när du själv gör en inbromsning från 80 km/h med ventilerade skivbromsar?

Tyvärr ser jag bromsade släp med gällande körkortsregler som en relik från 80-talet!
Bromsarna ställer till mer strul (fryser på vintern etc) än de gör nytta!


Men det är inte hela sanningen. Det beror ju på vad du har för dragbil. Tar du en Golf tex får du köra 1 400 kg med bromsat släp på B-kort och den väger 1 571 kg*.

Då blir det ganska mycket mer du får lasta på ett bromsat. Så det beror väl på vad du har för behov och dragbil. Är behovet att köra lite trädgårdsavfall till tippen en gång i månaden så säger obromsat direkt men ska man köra på skoter, kälke, kåpa så blir det fort kilon.

*Exempelbil, från blocket första träffen på golf + dragkrok

Avatar Fallback

Re: Släp

axwell  
#332558
Elfving skrev:Som jag ser det är det ett omodernt tänk med bromsar på släpvagnar för åtminstone vanligt folk med B-körkort som i alla fall bara får lasta 750 kg. Dagens bilar har bromsar för autobahntrafik i hög hastighet, vad spelar det för roll om släpvagnen kan bromsa lite själv med sina pajasartade bromsbackar när du själv gör en inbromsning från 80 km/h med ventilerade skivbromsar?

Tyvärr ser jag bromsade släp med gällande körkortsregler som en relik från 80-talet!
Bromsarna ställer till mer strul (fryser på vintern etc) än de gör nytta!


Nu finns det sämre och mindre dåliga påskjutsbromsar.
Släpvagnar har, vad jag vet, mekaniska bromsar på ungefär samma sätt som dom flesta personbilar hade fram till runt 1920-talet.
Elektroniska bromsar finns som extrautrustning på husvagnar, SMV hade det som standard; mycket bättre bromsverkan men inte i närheten av det som en modern personbil har.

På släpvagnar upptill ca. 700 kg tot. föredrar jag bromsfritt trots att dom saknar handbroms och katastrofwire.
Dom väger mindre(tar förhållandevis mer nettolast), bättre markfrigång,ingen eg. vägskatt, rullar lättare och ger mindre problem med strulande bromsar.
Kulkopplingen är stum, dvs kommer inte utfjädrande rakt in i bagageluckan när den tas loss från kulan efter att bilen backades innan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).