ons 03 jun 2015, 14:29#332448
Dette med prising av jobber vil alltid være tema for diskusjon. Folk har forskjellig erfaring, teknikk og timepris, og prisen på et oppdrag vil alltid variere fra leverandør til leverandør.
For å si det med en gang: Slik jeg ser det, er 6000,- for denne jobben i meste laget. Jeg mener dessuten at man som leverandør alltid skal oppgi pris (timepris/fast) før jobben starter, selv om kunden ikke spør.
Selv har jeg en minstepris på 1.200,- uansett oppdrag. En gang skulle jeg felle og kviste en 5 meter høy tuja. Kunden skulle rydde selv. Jeg var på plassen i 20 minutter fra jeg parkerte til jeg kjørte avgårde igjen. Det gir en aktiv timepris på 3.600,-...
Hadde jeg vært på plassen i 2 timer, hadde jeg fakturert 1.600,- og dermed en aktiv timepris på 700,-
Poenget mitt er at man kan ikke bare se på aktiv tid og regne seg frem til en timepris ut fra det.
Min erfaring er forøverig at det er mye lettere å få forståelse for hvorfor sluttprisen er som den er hvis man priser alle oppgavene separat i tilbudet/fakturaen.
Selv har jeg et par faste poster jeg bruker:
- Oppstartskost
- Bil / kjøregodtgjørelse
- Felling (fast pris, oppgir aldri antall timer eller timepris)
- Kvisting / kapp av stamme
- Flising
- Bortkjøring / rydding
Det synliggjør kostnadene mye bedre enn om det bare står: Felling og fjerning av trær: 8.000,-
Om folk fakturerer 400,- eller 1000,- pr time får være opp til hver enkelt. Jeg velger å tro at timeprisen folk har er basert på et regnestykke som gir en passende sum etter at alle kostnader, skatt, etc er betalt. Er summen for høy, vil man antakelig ikke få så mange oppdrag...