Skogsnyheter

Forskare frågasätter etablerad föryngringsmetod

6 inlägg 3872 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forskare frågasätter etablerad föryngringsmetod

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Forskare frågasätter etablerad föryngringsmetod

JensSkoog  
#332404 Det där är ju mycket överraskande! Verkar ju seriöst, och frågasätter mycket av vad jag tagit för etablerad sanning i skogsföryngring :-?

Avatar Fallback

Re: Forskare frågasätter etablerad föryngringsmetod

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332406 Det jag tyckte var konstigt var att de räknade med höggallring. Då hugger man bort de högsta träden, och då är det inte konstigt att många planterade träd åker med. Men vem höggallrar idag, trodde det minskat i popularitet sedan Gudrun?

Avatar Fallback

Re: Forskare frågasätter etablerad föryngringsmetod

Bengt.Svensson  
#332413 "Tillsammans med ett forskarlag på SLU har han analyserat 14 föryngringsförsök som växt i cirka 25 år runt om i landet...Redan efter några år är många av de planterade plantorna borta. Efter ett kvartsekel är en stor del av de producerande träden naturligt föryngrade, ".

Jag vet inte vilka försök de gjort, men hos mig brukar plantorna klara sig betydligt längre än några år. Om de flesta dött ganska snabbt hade åtminstone jag slutat plantera för länge sedan. Även i de skogar jag gallrar nu (dvs som pappa planterade på 60- och 70-talet) har plantorna överlevt eftersom träden är ganska likåldriga.

Jag har en 40-årig gallringsskog där det är extra tydligt: Skogen är likåldrig och växer bra, marken är kuperad, ganska blockig och klassad som G28 (alltså ganska bördig mark). Bredvid finns en torpruin som övergavs på 1920-talet. Odlingsmarken runt torpet (ca 0,3-0,4 ha) blev aldrig planterad men är fortfarande inte skog utan mycket luckig med olikåldriga granar, tallar och björkar. Hade pappa inte planterat någon skog så är jag säker på att jag inte kunnat gallra nu och mina barn hade inte kunnat avverka skog där om 30-40 år.

Den gamla odlingsmarken är f.ö. mycket bördig: För några år sedan högg jag en gran där som var 70 cm i rotkapet och jag räknade till 69 årsringar. Med sådana träd hugger man mycket kubik i timmen även med en Husqvarna! Planen är att försöka hålla marken runt torpet lite öppen så man ser brunnen, jordkällaren och den gamla murstocken.

Avatar Fallback

Re: Forskare frågasätter etablerad föryngringsmetod

alias  
#332432 Nu har jag inte läst någon rapport om vad det är som de egentligen har jämfört;

Nöjer man sig med vilken trädslagsblandning som helst även vid självföryngring (t.ex. björk på torr mark)?

Räknar man med att det skall ställas kvar fröträd som sedan skall avverkas (eller blåser omkull), hur har detta värderats i kalkylen?

Har det utförts likvärdig markberedning på vid nyttjande av naturlig föryngring som vid plantering?

Vad har man för ambition kring sin skogsvård om man har så låg överlevnad på plantorna (har det gjorts någon återväxtkontroll, snytbaggebehandling och/eller viltskyddsbehandling om man föryngrar t.ex. tall)?

Vilka boniteter har man jämfört alternativen på (jag kan tänka mig att självföryngring av barrträd är lättare på svaga och mellanboniteter jämfört med goda boniteter, där vegetationskonkurrensen är högre - samtidigt som omloppstiden påverkar hur länge investeringen i skogsvården skall förräntas innan avverkning)?

Har bestånden röjts i tid (eller över huvud taget innan förstagallringen)?

Slutligen, som Mangan var inne på, vem inom privatskogsbruket (med lite skoglig kunskap och som inte blint litar på en virkeshungrig inköpare) höggallrar idag?

Någon som läst publikationen?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Forskare frågasätter etablerad föryngringsmetod

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332449 Om man ser till bolagsskogsbruket så kan det ligga mycket i rapporten. Där ska 2000 plantor ut per hektar och plantör helt oavsett de naturliga förutsättningarna. Grönt upp och svart ner och undan ska det gå. Samtidigt så kommer ju väldigt mycket föryngring själv men där gäller ju "mycket för mycket eller inget alls." Tror att man skulle tjäna mycket på noggrannare plantering där det verkligen behövs och mer självföryngring där det finns förutsättningar. Men sådant skogsbruk kräver tid och kunskap.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).