Skogsmiljö och Trädlära

Frost på sitka i år?

5 inlägg 3738 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frost på sitka i år?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331856 Trodde jag skulle slippa frostskador i år, men några sitkaplantor (6år sen de sattes) ser skadade ut.

Har ni andra haft frostproblem i år (västkusten)?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Frost på sitka i år?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332047 Det är ju inget dåligt frost hål du har satt plantorna på!
Hittade inga skador på sitkans i Ljungby förra helgen och det har varit bra väder sedan dess. Överlag ser det bra ut i skogen vad det gäller frosten eller bristen på frost. Jätte bra blåbärsblommning som nästan är över. Körsbär klart hjortron i det närmaste klart. Bina har samlat mycket mer honung än vanligt trots kallt väder med de har kunnat flyga många dagar. Här i Vetlanda har granen just börjat spricka så faran är inte över men det ser mycket bra ut.
PS Inte för att vara dryg men har inte sitkan blivit större på 6 år är det nog inte sitka där ska va.

Avatar Fallback

Re: Frost på sitka i år?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332052 På fotot är det två av sex plantor jag placerade alldeles vid gården, som ligger högst upp på en ås. Inte något frosthål alls. Gräs och rådjur(?) har hållit plantorna nere, och frosten för två år sedan gick hårt åt dom. Över hälften av plantorna i skogen dog (de är två år yngra än dessa).

Nej, nästa gång blir det rödgran, förhoppningsvis elitplantor. För mycket viltskador.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frost på sitka i år?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332084 I så fall är inte sitka så bra. Nästa gång jag är nere i Ljungby kan jag vissa hur en tio årig plantering ser ut! Och hur en bra och mindre bra plantering ser ut. Jag började med sitka 2003 och den är över 10 meter. Så kraft finns det men kylan är ett gissel.

Avatar Fallback

Re: Frost på sitka i år?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332104 De jag planterade 2009 är inte över 2m än.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).