Arbetskläder för skogen

Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

7 inlägg 5927 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331795 Hej på er,

Hittade en instruktionsfilm på hur man filar en kedja på "absolut bästa sätt".
Filmen är från USA och i slutet visar han stolt upp sin skyddsutrustning, 6,27 in i filmen.
Mina funderingar...
Chaps,
dom verkar vara populära i USA, i mina ögon ser dom rätt jobbiga ut, ett par riktiga byxor måste väl ändå vara bättre / Bekvämare? Eller är det högre säkerhet i dessa sågskydd? Bättre på något annat sätt, mer än att det ev. skulle vara smidigt att ta på sig dom gånger man "bara" skall jobba tre minuter med sågen

Hjälm, visir / glasögon och hörselskydd,
Är deras lösning säkrare bättre på något sätt? Skyddar hans aluminiumhjälm bättre än våra plasthjälmar? Själv skulle jag tycka hans lösning med glasögon öronproppar och hjälm var rätt så jobbig, mycket smidigare med "våra" hjälmar där allt är i ett...

Vad säger ni??





   TS
Användarvisningsbild

Re: Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331819 Det är ju amerikaner och de är ju inte särskilt smarta. De har fortfarande bara 110V enfassystem och helt värdelösa tvättmaskiner. Så varför skulle de vara bättre på skyddsutrustning för skogsarbete :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

Carlfritidshuggare  
#331852 Tror att jag i något eller några klipp på Youtube har sett en huggare med kortbrallor och chaps. Så vid varmt väder kan det vara bra...

Vad gäller ögon- och öronskydd så får jag efter ett kort besök i USA för mig att betoningen i arbetarskyddet är på ögon. Såg många som tog upp hål i gator med tryckluftsborr som hade brillor men inte kåpor eller öronproppar. Eller så var de mycket väl dolda.


Det hindrar inte att amerikanerna gör bra skyddsgrejer. Oregon har sköna, snygga kläder om du frågar mig. Eller är det inte amerikanskt? Jag kanske fått servon bakfoten?

Användarvisningsbild

Re: Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331873 Är det inte noga hur skydden sitter på benen för att dom skall göra nytta?
Är det då inte väldigt svårt att få lösa chaps att sitta som dom skall??
Mycket enklare med ett par riktiga byxor...

(i en film från USA var det en som gick igenom säkerheten, och angående hörselskydden så var dom i alla fall bra för att stänga ute frugans tjat...)

   TS
Avatar Fallback

Re: Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

Carlfritidshuggare  
#331875 Jo, inte skulle jag vilja byta sågskyddsbyxorna mot chaps. Men en del verkar ha många spännen. Med chaps ser man verkligen var sågskyddet är och inte. I byxorna täcker väl skyddet höger och vänster ben lite olika.

Men som sagt. Tror att traditionens makt är stor "over there".

Här hemma används väl byxholkar ibland. En spaning på Stihls webb visade att de gjort chaps till räddningstjänsten som kan sättas utanpå larmbyxorna (jag kanske missat produkten förut, fick dock för mig att det var en nyhet). Idag kör väl räddningstjänsten ofta utan sågskydd, även vid exempelvis omhändertagande av träd över väg. Någon kanske vet?

Avatar Fallback

Re: Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

Nonkan  
#339200
Carlfritidshuggare skrev:
Här hemma används väl byxholkar ibland. En spaning på Stihls webb visade att de gjort chaps till räddningstjänsten som kan sättas utanpå larmbyxorna (jag kanske missat produkten förut, fick dock för mig att det var en nyhet). Idag kör väl räddningstjänsten ofta utan sågskydd, även vid exempelvis omhändertagande av träd över väg. Någon kanske vet?


Räddningstjänsten har oftast haft vanliga chaps i bilarna innan just för t.ex. träd som fallit över väg. Amv:s föreskrifter gäller ju även dem. Problemet har varit att de inte varit flamsäkra innan och då har man fått kompromissa när man t.ex. ska såga upp ett tak för att ventilera en brand och då valt brandskydd före sågskydd, vilket väl får sägas vara rimligt.

Avatar Fallback

Re: Om Skyddskläder på andra sidan sjön??

Hema  
#339338 För de som mest står på vedbacken kanske chaps skulle kunna vara smidigare att ta på sig, slippa gå in och byta byxor. Huvudsaken är väl att man har någon form av skydd på sig.

Nästa gång jag ser grannfrun (en bit bort) stå i sin bikini och kapa ved igen, kommer jag nog känna mig tvingad att yppa några ord om säkerhet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar