Avverkning (slutavverkning)

Underröjning slutavv

22 inlägg 12334 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Underröjning slutavv

Erre  
#331779 Har sök bland trådarna men inte hittat ngt.

Min fråga till er är.
Hur grovt röjer ni bort innan en slutavverkning??

Man hör så många olika sätt att se på det.
Två bitar träd ( träd som ger max två 3 m massa bitar) betalar sig inte så röj ner det osv.
Vore kul att höra hur ni resonerar!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Underröjning slutavv

Krokmark  
#331780 Jag ska underröja för slutav i sommar och ska ta ner alla enbitsträd, ca 8-10 cm bhd.

Avatar Fallback

Re: Underröjning slutavv

80-90  
#331785 Tar allt under ca 12 i brösthöjd!!!

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

sundelius  
#331786 Jag gör som Krokmark men kan tillägga att jag tar hand om det som håller ca +5 cm i topp för jag är för snål för bara lägga omkull prima ved :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Erre  
#331788 Tackar för svar. :smile:

Anledningen till att jag frågar är att vi planerar en slutavverkning och har tänkt köra det undertryckta med vår niab. Då vi oxå tycker det är lite lyxigt att låta prima ved bara ligga.

För någonstans måste brytpunkten ligga där det är bättre att låta skördaren ta träden.
Frågan är bara var.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underröjning slutavv

Tosca  
#331793 Ska du ändå dit med Niaben kan du nästan plocka allt som blir massaved, ju högre medelstam desto lägre avverkningskostnad.

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Fredrik Reuter  
#331794 Hej,
Det är helt rätt tänkt tycker jag.
Idag är oftast ersättningen för främst skördaren satt i en sk bortsättningslista, ju klenare träd desto dyrare avverkning, räknat i medelstam efter avslutad avverkning (medelstam är totalvolym dividerat med antal avverkade träd). Bortsättningslistan bottnar oftast runt 0,65 fub i medelstam, där är avverkningen billigast, ex 45kr/fub. Vissa bortsättningslistor stoppar där så är medelstammen 0,95 så är fortfarande skördarkostnaden 45kr/fub. Andra listor kan höjas i ersättning på grövre än 0,65kr/fub. Det är för att det i så fall anses vara mer tidsödande att jobba med grov skog. Hur fördelningen är mellan dessa listor och spridning i landet har jag ingen koll på, vanligast tror jag är en utplanad kurva, alltså samma pris över ex 0,65 fub medelstam.

Det kan därför vara en mycket god idé att försöka få beståndet mot 0,65. Ut och klava BHD och höjd och räkna sedan medelstam. Tänk dock på att det skiljer på medelstam m3sk och medelstam m3fub.

Att ha mycket enbitsträd i annars grov och fin skog kan vara förödande på skördarkostnaden eftersom medelstammen sjunker när skördaren upparbetar även enbitsträden. Att jobba upp en tiondel i medelstam, ex från 0,3 till 0,4 kan göra uppemot -10kr/fub. Räkna totalvolymen på skiftet och du ser att det blir pengar.

Ta mina summor här ovan med en nypa salt. Det skiljer mycket mellan både ersättning och trappor i bortsättningslistorna.
Att ta in en liten skördare eller gallra själv kan vara en god idé.
När jag körde skördare så gjorde jag just detta som uppdrag några gånger, gallrade ur massaved och slutavverkaren kom inte långt efter.

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Erre  
#331796
Tosca skrev:Ska du ändå dit med Niaben kan du nästan plocka allt som blir massaved, ju högre medelstam desto lägre avverkningskostnad.


Jepp.
Ungefär så vi tänkte.
Men då började jag fundera på hur andra resonerar.
Precis som du säger ger högre medelstam lägre avverkningkostnad.
Så då blev jag nyfiken på hur grovt andra bara röjer ner för att det ger inget att låta det klena vara kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Fredrik Reuter  
#331799 Lite snabb räkning.
Teoretiskt, 1 HA.
Överståndare, 700st, 26cm BHD, ~24m höjd = 0,62 (ungefärlig medelstam). Det är 434 fub.

Säg att du inte röjer bort 200st undertryckare som är 8cm i BHD. Detta är ca 8 fub (0,04 fub medelstam ca) och att skördaren tar med dessa.

Då sänks medelstammen efter 900 stammar avverkats och total 442 fub, detta är då en medelstam på 0,49fub (ca).

Från 0,62 till 0,49.
Obs! Detta är teoretiskt och kanske inte har verklighetsförankring. Det kan även finnas enklare överslagsfel i mina räkningar. Men man ser ändå att det slår ganska hårt.

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Erre  
#331802
Fredrik Reuter skrev:Lite snabb räkning.
Teoretiskt, 1 HA.
Överståndare, 700st, 26cm BHD, ~24m höjd = 0,62 (ungefärlig medelstam). Det är 434 fub.

Säg att du inte röjer bort 200st undertryckare som är 8cm i BHD. Detta är ca 8 fub (0,04 fub medelstam ca) och att skördaren tar med dessa.

Då sänks medelstammen efter 900 stammar avverkats och total 442 fub, detta är då en medelstam på 0,49fub (ca).

Från 0,62 till 0,49.
Obs! Detta är teoretiskt och kanske inte har verklighetsförankring. Det kan även finnas enklare överslagsfel i mina räkningar. Men man ser ändå att det slår ganska hårt.


Snyggt!! :smile:
Bra med lite siffror så man ser vad som händer lite tydligare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Fredrik Reuter  
#331803 Rätt ska vara rätt! Vi får inte glömma att volymen av de klenare har ett värde om de tas med.
8 fub ovan inbringar en viss summa som till viss del kompenserar för ett högre avverkningspris. Dock inte fullt ut...

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Erre  
#331806
Fredrik Reuter skrev:Rätt ska vara rätt! Vi får inte glömma att volymen av de klenare har ett värde om de tas med.
8 fub ovan inbringar en viss summa som till viss del kompenserar för ett högre avverkningspris. Dock inte fullt ut...


Exakt!!
Det är var gränsen går på ett ungefär som vore intressant att få fram.
Finns många variabler på detta så det är inte lätt. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Fredrik Reuter  
#331808 Nej, det är inte lätt!
Egentligen måste man ha bortsättningslistan från skogsbolaget för att kunna räkna på det, de är olika.

Men bortsett från det så är det lite intressant att se vad man ska sträva mot för att optimera timmerutfallet.
De flesta prislistor (tall och gran) toppar i pris vid en toppdiameter under bark på ca 32cm. Räknar man med ett granbestånd med skaplig bonitet så bör BHD då vara ~37-38cm för att optimera timmerutfallet. Jämnt bestånd med likartade träd ger i så fall en medelstam på runt 1 fub.

Stämmer detta så är det optimalt att släppa upp skogen ganska mycket och hålla undan klena träd, eller räknar jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

sundelius  
#331816 Jag säger, krångla inte till det utan gör som Tosca säger. Har du Niaben där, ta allt som inte ger klentimmer, så hade jag gjort med de förutsättningarna :smile:

Användarvisningsbild

Re: Underröjning slutavv

Erre  
#331823
sundelius skrev:Jag säger, krångla inte till det utan gör som Tosca säger. Har du Niaben där, ta allt som inte ger klentimmer, så hade jag gjort med de förutsättningarna :smile:


Jo men hur gör dom som inte har dom förutsättningarn då? :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).