Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Bajk skrev:Kommer text.
jannee skrev:En riktigt gammal regel hur man ska få fram bra sågat virke var.
1 Stockarna skall avverkas mellan jul och nyår - tydligen var trädet som torrast då.
2 Såga upp timret när du vårsått
3 Torka utomhus tills säden bärgats.
4 Därefter inomhus tills nästa vår, då som först ska virket vara torrt nog för husbyggnation.
Bajk skrev:jannee skrev:En riktigt gammal regel hur man ska få fram bra sågat virke var.
1 Stockarna skall avverkas mellan jul och nyår - tydligen var trädet som torrast då.
2 Såga upp timret när du vårsått
3 Torka utomhus tills säden bärgats.
4 Därefter inomhus tills nästa vår, då som först ska virket vara torrt nog för husbyggnation.
Det verkar som en bra tumregel! Alla förslag som dessa mottages varmt. Tänker att det måste finnas fler än dessa som svarat på tråden som har torkat trä innan. Skulle vara kul om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter. Finns många erfarna och kloka människor här på forumet!
Om man ska mäta fukthalten i trät, vilken nivå ska den ligga på innan man tar in virket?
Camwood skrev:alias! Det var bra att du tog upp det här med fuktkvot då många blandar i hop dom. Fukthalten brukar man använda till flis, spannmål och i bland ved mm men aldrig till sågat virke där är det bara fuktKVOTEN som mäts. Allså vattnet som finns kvar i träet mätt i % av virkets absoluta torra vikt. Vilket bara är ett teoretiskt mått då det är aldrig någon som handlar o köper helt torrt trä.
Men sen skrev du att virket blir formstabilt efter 28% ? menar du att man återfuktar virket eller? För annars när virket torkar och kommer UNDER fibermättnadspunken det är DÅ som virket börjar röra på sej och krympa. Du hör det på namnet fibermättnadspunkt!!! Det varierar mellan träslag var den är men principen är den samma , När virke torkar från rått så töms hålrummen i trävedens celler som är fyllda med vatten först och när dom är tomma så börjar cellväggarna att torka OCH DÅ börjar virket att krympa och röra sej. Det är i teorin men det har ingenting med verkligheten att göra för i ett virkesstycke/stock mm så kan startfuktvoten skilja väldigt mellan kärna och splint tex. Som följd att ett och samma virkesstycke kan komma ner i fibermättnadspunkten vid helt olika tidpunkt med följd att det blir enorma spänningar i virket mm. Det är inte hela förklaringen varför virket spricker eller blir skevt det finns mer som påverkar.
Camwood skrev:alias! Det var bra att du tog upp det här med fuktkvot då många blandar i hop dom. Fukthalten brukar man använda till flis, spannmål och i bland ved mm men aldrig till sågat virke där är det bara fuktKVOTEN som mäts. Allså vattnet som finns kvar i träet mätt i % av virkets absoluta torra vikt. Vilket bara är ett teoretiskt mått då det är aldrig någon som handlar o köper helt torrt trä.
Men sen skrev du att virket blir formstabilt efter 28% ? menar du att man återfuktar virket eller? För annars när virket torkar och kommer UNDER fibermättnadspunken det är DÅ som virket börjar röra på sej och krympa. Du hör det på namnet fibermättnadspunkt!!! Det varierar mellan träslag var den är men principen är den samma , När virke torkar från rått så töms hålrummen i trävedens celler som är fyllda med vatten först och när dom är tomma så börjar cellväggarna att torka OCH DÅ börjar virket att krympa och röra sej. Det är i teorin men det har ingenting med verkligheten att göra för i ett virkesstycke/stock mm så kan startfuktvoten skilja väldigt mellan kärna och splint tex. Som följd att ett och samma virkesstycke kan komma ner i fibermättnadspunkten vid helt olika tidpunkt med följd att det blir enorma spänningar i virket mm. Det är inte hela förklaringen varför virket spricker eller blir skevt det finns mer som påverkar.