Traktorer och processorer

Råd-Skogsvagn till Valmet 604

17 inlägg 9870 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Kristofferr  
#331501 Hej allihopa! Jag behöv er hjälp, just nu har jag en lunningsgrip på Valmet 604 fwd och det funkar bra nog men jag har börjat överväga en liten skogsvagn med kran p.g.a. dess mångsidighet och effektivitet.
Problemet är att jag inte tror att hydraulpumpen klarar kranen. Den ger 27 liter per minut 210 bar. Dessutom funderar jag över hur den lätta traktorn klarar av en tung vagn utan drag. Vad tror ni? Hur skulle ni göra? Alternativt kanske ersätta pumpen med en större eller komplettera med en extra pump och tank på kranen. Har någon erfarenhet i ämnet så dela gärna ! :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Vardon  
#331505 Kör Valmet 405 som väl har lite större pump, typ 39 liter och den är väl i minsta laget kan jag tycka. Nu vet jag inte om vi har mer fel på returen eller så men kranen man kan höja den, men går inte att sänka stickan samtidigt etc. Ett fullt knippe med ved funkar men man har inte mycket marginaler. Så jag hade nog varit beredd på att behöva byta pump alternativ extern pump. Men man kan ju prova först kanske?

Vikt / Orkesmässigt verkar de vara ungefär likvärdiga. Jag har inga problem med last och att den inte skulle orka. Dock tar jag aldrig mer än upp till stakarna i skogen med 3 meters ved och helst lite mindre än så om det är längre stockar. Det är egentligen inga problem för traktorn att orka men man det brukar bita mig i svansen på nått vis, vagnen välter, traktorn orkar inte trycka tillbaka vagnsstyrningen så den välter jag slirar sönder diken när jag ska ur skogen.

Annars vagnsstyrning och winsch tycker jag är viktigt. Har inte winsch själv men skulle vilja ha det. Jag kan 604 dåligt men 405 är nog jobbig att få vändbar stol i så vi har valt att ventilpaket på vagnen. Det blir massa klättrande in och ur (det är inte alls irriterande när man glömt lägga i kranen) men går snabbt och enkelt att koppla från och man slipper stå på knä, en 604 kan ju vara annorlunda.

Jag hade nog hellre köpt begagnad patu / MOWI, FMW / Kessla än ny billig, typ kellfri.

Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Kristofferr  
#331521 39 liter per minut tycker jag iaf att borde räcka till men har inget att gämföra med. Jag kunde nog prova grannens Kronos och se ifall det skulle duga men anar nog att de sylindrarna kräver minst 35 l per min. Vad bra ifall orken räcker, seg som tusan är den oberoende!

Hytten i 604 är ju som ett fågelbo, kan nog hända att den bästa lösningen just vore att lämna spakarna på vagnen. Hur är det med vagnen, 1 eller 2 axlar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

aalg  
#331528 Vi hade tidigare en Valmet 305 med en lite FMV/Moheda vagn bakom. Det är kört rätt mycket gallring med den. Vi hade ventilpaketet på ena skärmen och hade bytt ut ena sidorutan mot plexiglas med hål för spakarna. Måste ju vara bättre än att behöva gå ut varje gång. Annars kan man kanske sätta den vid bakrutan och stå på knä på sitsen när man kranar. Inget av förslagen blir väl bra arbetsmiljö men det beror ju på hur mycket och hur långa pass man kör.

Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Vardon  
#331530 Huggar man övergrov tall så orkar den inte, är det bara grov tall får man kanske ta dem en ände i taget.

Nu är ju allt bara mina erfarenheter och jag kör inte så mycket som sagt. Men i skogen anser jag att det ska vara boggie punkt, så det är 2-axligt. Utan drift, men jag har nog aldrig riktigt känt att jag saknar det, men som sagt jag kör små lass och har väl marker som antingen är ganska snälla eller helt jävla hopplöst.

Vardon @ Vad kör ni med?

där finns det några bilder. Fördel för mig som inte är så duktig sågare med ventilerna på utsidan är att jag drar in en stock, sågar den, tar den + nästa drar in igen och sågar och så lägger jag på de första två osv tills jag fått in hela trädet.

Avatar Fallback

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

aalg  
#331531 Ja, helt klart ska det vara en boggivagn.

Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331538 Låga flöden blir bäst med paralellförd kran typ mowi eller liknande. Traktorn klarar nog det mesta, skulle nog satsa på 8-tons vagn i ditt fall men inte vara rädd för en 10-tonnare heller för den delen! Kör själv en bm 350 med moheda 8-tons efter, blir lite lätt i fronten med fullass i uppförsbacke men då har jag inga frontvikter alls i nuläget! Och sist men inte minst, vagnstyrning är ett måste!! Saknar det på min moheda och det är hopplöst i skogen!

Avatar Fallback

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

rikard_e  
#331543 Jag kan rekomendera Patu/ kesla. Har en 525 kran med 8.5 tons vagn.
Vagnsstyrning är ett starkt och nästan ett måste. Vinsch, beror lite på hur arbetar.
Jag huggar och vinschar ihop i högar , sen kopplar jag på vagn och kör ut.

Det jag saknar är räckvidden, når bara 5.25 meter + vagnstyrningen, men jag skulle gärna vilja ha 6 meterskran istället, något som är värt att tänka på.

Annars är jag kanonnöjd med vagnen, har byggt på eget hydraulsystem för att kunna koppla vilken traktor som helst och kunna sänka bränslekostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Kristofferr  
#331560
nelson skrev:Låga flöden blir bäst med paralellförd kran typ mowi eller liknande. Traktorn klarar nog det mesta, skulle nog satsa på 8-tons vagn i ditt fall men inte vara rädd för en 10-tonnare heller för den delen! Kör själv en bm 350 med moheda 8-tons efter, blir lite lätt i fronten med fullass i uppförsbacke men då har jag inga frontvikter alls i nuläget! Och sist men inte minst, vagnstyrning är ett måste!! Saknar det på min moheda och det är hopplöst i skogen!


Vad menar du med parallelförd kran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331562 Titta på mowi (googla eller Youtube), alla deras är paralellförda. Kräver inte så höga flöden för att gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Kristofferr  
#331563 Joo skall kolla!
Så pretty much en boggievagn 8 ton <, ramstyrd, och kran gärna på 6meter. Patu farmi kesla? Såg nyss en kellfri där ramen brustit så en sådan skall jag iaf inte ha ! Hatar svagt skräp man knappt kan svetsa i. Finns nog en hel del bagagnade skogsvagnar i Finland (jag är Finlandssvensk) men oftast ser de så slutköra ut.. Ny vagn joo, dyra som tusan bara.
Vad kostar ett eget hydraulist system till vagnen ? Finns det webbsidor man kan kolla in dylika saker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Vardon  
#331574 Om du köper världens längsta kran så kommer den vara ungefär 0,5-1 m för kort :)

Kranen jag kör med, en Patu 425 den är alltid för kort, samtidigt ska man lyfta nått tyngre när vagnen är tom är den i längsta laget för den blir fort tippigt. Dock skulle jag säga att prova hur långt bakom vagnen du kan nå med kranen. Väldigt smidigt om det går att backa till vagnen och ta en stock bakom vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Kristofferr  
#331577 ja det är väl så det brukar vara!
Det var ett bra tips! Tack! Vore klumpigt ifall det inte gick att backa rakt till och dra på stocken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Karlsson_98  
#331591 Vi skaffade en 7 tons Farma med 4,6m kran. Kranen kunde gärna ha varit längre men vi har ju radiostyrd vinsch så man klarar sig ändå. Dragaren är en Zetor 4718, pumpar 20 liter/minut.. Men det går ju självklart att köra, bara man inte har för bråttom. :wink:
Den orkar lyfta en hel del också så orken är det inget fel på.

Hittills har vi inte haft något problem med vagnen och det har gått förvånansvärt bra att köra ut frötall med ekipaget. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Råd-Skogsvagn till Valmet 604

Kristofferr  
#331593 Okej vad kul att höra! Vad kostar en sån vagn ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).