Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160423 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

svampbob  
#330219 Hade jag aldrig provat att sopa med vals på en stångsåg så hade jag nog tyckt att det hade funkat OK med kedjeröjaren. Visst hade det säkert gått lite bättre med ett riktigt handtag.

Jag var ute och sopade asfalten på vägen bakom huset efter att Umeå energi hade varit där och grävt. Det kändes rätt snabbt att det var jobbigt att hålla styrsel på sopvalsen. Med en stångsåg har du hjälp av vikten hos motorn som en motvikt mot krafterna från valsen och det gör en stor skillnad.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#330297 Jag körer sopvalsen med min Stihl KM, som jag ochså använder i röjningen med svärd och kedja. Den maskinen är byggd till å byta tilsatsar, och vikten i maskinen är bra när sopvalsen ska köras.
Det jag undrade på när jag förstod att det var HVAs ryggburne röjare du använde, var hur den flexibla axlingen i riggröret skulle tola hacka eller sopvals över tid. På KM är det ju bara ett rakt riggrör.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330329
JensSkoog skrev:Jag körer sopvalsen med min Stihl KM, som jag ochså använder i röjningen med svärd och kedja. Den maskinen är byggd till å byta tilsatsar, och vikten i maskinen är bra när sopvalsen ska köras.
Det jag undrade på när jag förstod att det var HVAs ryggburne röjare du använde, var hur den flexibla axlingen i riggröret skulle tola hacka eller sopvals över tid. På KM är det ju bara ett rakt riggrör.


Hur funkar det att röja med stångsågen?

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#330344
busholle skrev:
JensSkoog skrev:Jag körer sopvalsen med min Stihl KM, som jag ochså använder i röjningen med svärd och kedja. Den maskinen är byggd till å byta tilsatsar, och vikten i maskinen är bra när sopvalsen ska köras.
Det jag undrade på när jag förstod att det var HVAs ryggburne röjare du använde, var hur den flexibla axlingen i riggröret skulle tola hacka eller sopvals över tid. På KM är det ju bara ett rakt riggrör.


Hur funkar det att röja med stångsågen?

Det funkar mycket bra, i mitt tycke. Jag har inte körd HVA sin ryggburne, men den är säkert smidigare, men ochså mycket dyrare. Använder den i all eftersatt röjning.
KMogSele jan15 S.JPG

Det här är en kombimaskin, KM130R som kann ta olika redskapar. Måste inte förväxlas med stångsågen til Stihl, HT131, som är en teleskopstångsåg. Använder en specialbärsela för den, med ett upphäng över vänsteraxlen.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330353
JensSkoog skrev:
busholle skrev:
JensSkoog skrev:Jag körer sopvalsen med min Stihl KM, som jag ochså använder i röjningen med svärd och kedja. Den maskinen är byggd till å byta tilsatsar, och vikten i maskinen är bra när sopvalsen ska köras.
Det jag undrade på när jag förstod att det var HVAs ryggburne röjare du använde, var hur den flexibla axlingen i riggröret skulle tola hacka eller sopvals över tid. På KM är det ju bara ett rakt riggrör.


Hur funkar det att röja med stångsågen?

Det funkar mycket bra, i mitt tycke. Jag har inte körd HVA sin ryggburne, men den är säkert smidigare, men ochså mycket dyrare. Använder den i all eftersatt röjning.
KMogSele jan15 S.JPG

Det här är en kombimaskin, KM130R som kann ta olika redskapar. Måste inte förväxlas med stångsågen til Stihl, HT131, som är en teleskopstångsåg. Använder en specialbärsela för den, med ett upphäng över vänsteraxlen.


Bra jag har något mindre parti med extremt eftersatt röjning där det varken går att röra sig eller få ned stammarna på marken.
Sedan ville sambon ha en häcksax så därför har jag kikat lite på en sådan.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#330415 Då måste du få med den specielle bärselen, RTS, som du ser här: http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Kom ... tem/Tilbehør-for-KombiMaskiner/22232-32412/Ryggbæresystemet-RTS-HL-HLA-HLE-HT-HTA-HL-HT-KM.aspx Den är mycket bekväm.
Om du har grov häck skulle jag ochså värdera å köpa saxen som är gjord för kratskärning hellre än häcksaxen. http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Kom ... KombiVerktøy/21508-1587/FH-KM-krattskjærer-justerbar-135.aspx
Den står högt uppe på min "vill-ha" lista :grin:

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330421
JensSkoog skrev:Då måste du få med den specielle bärselen, RTS, som du ser här: http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Kom ... tem/Tilbehør-for-KombiMaskiner/22232-32412/Ryggbæresystemet-RTS-HL-HLA-HLE-HT-HTA-HL-HT-KM.aspx Den är mycket bekväm.
Om du har grov häck skulle jag ochså värdera å köpa saxen som är gjord för kratskärning hellre än häcksaxen. http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Kom ... KombiVerktøy/21508-1587/FH-KM-krattskjærer-justerbar-135.aspx
Den står högt uppe på min "vill-ha" lista :grin:


Det verkar som Skogsforum fortfarande inte kan hantera nordiska tecken i länkar....
jag får kolla i morgon när jag sitter vid datorn istället.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Blivande snickare  
#330426 http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Kom%20...%20KombiVerkt%C3%B8y/21508-1587/FH-KM-krattskj%C3%A6rer-justerbar-135.aspx
Korrigerad länk :smile:

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#330432 Tackar Snickarn :grin: Anade inte der där om tecken och problem.
Bärselan ser man också på svenska Stihlsidan om man söker Stihl Kombisystem och senn går till tillbehör till Kombisystem :wink:

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330552 Vad är Stihls KM130R utrustad med för kedja och svärd?

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#330559 Stihl oilomatic 3/8" PMMC3, 12"svärd, 1,1 mm, men jag körer ochså med 12" 1,3mm från min MS200. Använder drevet som kom med Stihls teleskopiska stångsåg(HT131)

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331303 I går var jag och hämtade min nya KM 130 :grin: Det jag funderade på var längden på riggröret och att byta sågens riggrör till ett som är en halvmeter kortare mest för balansens skull.
Jag röjde dock inget igår utan detta är mest baserat på känslan när jag provkörde i trädgården.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#331310
busholle skrev:I går var jag och hämtade min nya KM 130 :grin: Det jag funderade på var längden på riggröret och att byta sågens riggrör till ett som är en halvmeter kortare mest för balansens skull.
Jag röjde dock inget igår utan detta är mest baserat på känslan när jag provkörde i trädgården.

Grattis :grin: Vilken bärsela har du till den?

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331320
JensSkoog skrev:
busholle skrev:I går var jag och hämtade min nya KM 130 :grin: Det jag funderade på var längden på riggröret och att byta sågens riggrör till ett som är en halvmeter kortare mest för balansens skull.
Jag röjde dock inget igår utan detta är mest baserat på känslan när jag provkörde i trädgården.

Grattis :grin: Vilken bärsela har du till den?


RTS

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#331355
busholle skrev:
JensSkoog skrev:
busholle skrev:I går var jag och hämtade min nya KM 130 :grin: Det jag funderade på var längden på riggröret och att byta sågens riggrör till ett som är en halvmeter kortare mest för balansens skull.
Jag röjde dock inget igår utan detta är mest baserat på känslan när jag provkörde i trädgården.

Grattis :grin: Vilken bärsela har du till den?


RTS

Den är toppers enligt mig, men jag fick den utan bröstrem, så jag använder en stramrem där, annars glider skulderstroppen på högersidan ner, Jag kör med 80 cm riggrör, och balansen är bra, tycker jag. Beror ju lite på vart du har krokfästet på sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).