Skogsröjning

Svårt skadad av röjsåg

13 inlägg 7349 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svårt skadad av röjsåg

anersimyra  
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårt skadad av röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330879 Kommenteras på Niking @ Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Svårt skadad av röjsåg

Blivande snickare  
#330885
Trots allt var Anders snabbast att dela artikeln! :wink:

Avatar Fallback

Re: Svårt skadad av röjsåg

axwell  
#330901
Blivande snickare skrev:Trots allt var Anders snabbast att dela artikeln! :wink:


Såg det i morse, tänkte nästan föreslå att den här tråden borde gå upp i "anersimyra:s" tråd.

OOOps nu blev det fel, låt den andra tråden gå upp i den här. :oops:

Avatar Fallback

Re: Svårt skadad av röjsåg

röjar kalle  
#330922 Sågar man sig i foten med röjsågen då är man duktig det vill jag lova.Hade en kollega som sågade sig i handen med röjsågen samma man sågade sig i röven med motorsågen när han högg i en brant slänt och halkade.Sen har jag ytterligare en annan kollega som slog sig själv i huvudet med planteringshackan fick uppsöka sjukhus för omplåstring. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Svårt skadad av röjsåg

TheJo  
#330924
röjar kalle skrev:Sen har jag ytterligare en annan kollega som slog sig själv i huvudet med planteringshackan fick uppsöka sjukhus för omplåstring. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Finns tillfällen när jag skulle överväga samma sak för att slippa plantera :lol: :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Svårt skadad av röjsåg

T Landström  
#330927 Nu verkade det inte som att han hade sågat sig...

Användarvisningsbild

Re: Svårt skadad av röjsåg

anersimyra  
#330943
T Landström skrev:Nu verkade det inte som att han hade sågat sig...
Han kanske högg sig i röven med röjkniv.. :surp: :surp: .. :smile: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårt skadad av röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330955 Han föll och slog klingan i en sten, klingan splittrades och han fick in en bit i benet. Snacka om otur!

Användarvisningsbild

Re: Svårt skadad av röjsåg

JensSkoog  
#331002 Han har ju haft max otur, men det påminner oss ju att even med röjsåg kann olycker ske. Var en i östra Norge som kapade av en finger eller två (minns inte hur många) förra året. Skulle visst lossna på en fastkörd gren??? Sett att några körer utan klingskydd. "Är bara i vägen", och i några fall är det ju så, men jag skulle inte göra det. Måste öka risken för olycke.

Avatar Fallback

Re: Svårt skadad av röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331015
Palms skrev:Han föll och slog klingan i en sten, klingan splittrades och han fick in en bit i benet. Snacka om otur!


Verkligen, hade han klingskydd?

Användarvisningsbild

Re: Svårt skadad av röjsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331016 För en 6-7 år sedan hade vi en incident med röjsågsarbetet.

Klingan nuddade kängan vid ett fall och det var pga att klingskyddet var borttaget, stålhättan gjorde sitt vid det tillfället. Sedan dess har man blivit betydligt nogrannare med att hela klingskydd alltid måste användas.

Sedan att klingskyddet är i vägen är egentligen bullshit, man har mycket nytta av klingskyddet för att dra bort stammar osv. Klart att vid några sorters kap kan det gå snabbare utan klingskydd men möjligheten att dra bort stammar med klingskyddet gör att man troligtvis tappar tempo om man kör utan.

Användarvisningsbild

Re: Svårt skadad av röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331030
SkogsGotte skrev:För en 6-7 år sedan hade vi en incident med röjsågsarbetet.

Klingan nuddade kängan vid ett fall och det var pga att klingskyddet var borttaget, stålhättan gjorde sitt vid det tillfället. Sedan dess har man blivit betydligt nogrannare med att hela klingskydd alltid måste användas.

Sedan att klingskyddet är i vägen är egentligen bullshit, man har mycket nytta av klingskyddet för att dra bort stammar osv. Klart att vid några sorters kap kan det gå snabbare utan klingskydd men möjligheten att dra bort stammar med klingskyddet gör att man troligtvis tappar tempo om man kör utan.


Är ju helt otroligt att vissa kör utan klingskydd, enda gången man har nytta av det är när man röjer väldigt smått och kan röja rent runt en huvudstam utan att flytta på sig.
I det här fallet vet jag inte om han har haft klingskydd eller inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).