Före och efter jobbet

Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

16 inlägg 10690 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330472 Jag har ett lager med grovsågat men icke hyvlat virke hemma, som jag tänkte använda till diverse snickerier m.m. Dock vore det väl om jag snabbt och effektivt kunde slipa bort stickor och dylikt från virket. På grund av platsbrist går allt vad stationära plan och rikthyvlar, bandputsar etc. bort, så det är handhållet med sladd som gäller. Så vilka handhållna elslipmaskiner rekommenderas för ändamålet?
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Hema  
#330474
Niking skrev:Jag har ett lager med grovsågat men icke hyvlat virke hemma, som jag tänkte använda till diverse snickerier m.m. Dock vore det väl om jag snabbt och effektivt kunde slipa bort stickor och dylikt från virket. På grund av platsbrist går allt vad stationära plan och rikthyvlar, bandputsar etc. bort, så det är handhållet med sladd som gäller. Så vilka handhållna elslipmaskiner rekommenderas för ändamålet?
/Niklas

Utan att veta hur ditt virke ser ut, så skulle jag nog iaf säga en handbandslip, men ett alternativ skulle kunna vara att köra allt till en lokal snickeriverkstad och låta dem hyvla ditt virke.

Användarvisningsbild

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

JensSkoog  
#330481 Jag har en Elu bandslip som har gått 25 år vill jag tro, och den kann jag rekommendera om du skulle finna en begagnad. Nu har väl Elu blivit till DeWalt. Grannen har even användt den till 90m2 parkettgolv, efter att den han köpte på Biltema brann upp. Finns många bra å få, men det som är viktigast är att du köper kvalitätsband. Dom kostar, men det är värd det. Billiga band holler i två minuter 😡

Användarvisningsbild

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330566 Finns även handhållna hyvlar. De har visserligen oftast bara en bredd på 82 mm så det blir några svängar om man har en bred planka. Med lite övning kan man hyvla till en hyggligt slät yta och det går betydligt fortare än med en bandslip.

Avatar Fallback

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330572 Är inte måtten känsliga så är ju elhyveln enklast, köpte en på Harald Nyborg för massa år sedan för 99kr, har hyvlat åtskilliga meter utan problem :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

svampbob  
#330579
th skrev:Finns även handhållna hyvlar. De har visserligen oftast bara en bredd på 82 mm så det blir några svängar om man har en bred planka. Med lite övning kan man hyvla till en hyggligt slät yta och det går betydligt fortare än med en bandslip.


Ett ytterligare plus med hyveln framför slipen är att du med hyveln skapar vackra spånor med med slipen bara ett irriterande damm.

Avatar Fallback

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Hema  
#330604 Varför inte både och? Först hyvla, sedan slipa.

Användarvisningsbild

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330641 Elhyvel säger ni. Alltså typ http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... 82mm-P20SF
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Hema  
#330643 Har för mig att jag har sett någon adapter, så att man kan spänna fast en sådan elhyvel upp-o-ned i snickarbänken, så får man känslan av att ha en stationär hyvel.

Avatar Fallback

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

axwell  
#330672
Hema skrev:Har för mig att jag har sett någon adapter, så att man kan spänna fast en sådan elhyvel upp-o-ned i snickarbänken, så får man känslan av att ha en stationär hyvel.


Samma sak med bandslipar, det händer faktiskt vart 4:e år att jag tar fram det tillbehöret :mrgreen:

Att med handhållen elhyvel få till ett lite bredare trästycke är en konst som jag inte behärskar.
Efteråt behövs ändå bandslipen för att ta bort den där sista övergången. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330756
Niking skrev:Elhyvel säger ni. Alltså typ http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... 82mm-P20SF
/Niklas

Den ser väl OK ut. Jag har två stycken gröna Bosch med 2,5 resp 3,5 mm skärdjup. Tillverkade i Schweiz och verkar helt odödliga. Numera görs de väl troligen i Malaysia, Ungern eller Ryssland och har antagligen en indesignad begränsad livslängd.

Användarvisningsbild

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330810
th skrev:
Niking skrev:Elhyvel säger ni. Alltså typ http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... 82mm-P20SF
/Niklas

Den ser väl OK ut. Jag har två stycken gröna Bosch med 2,5 resp 3,5 mm skärdjup. Tillverkade i Schweiz och verkar helt odödliga. Numera görs de väl troligen i Malaysia, Ungern eller Ryssland och har antagligen en indesignad begränsad livslängd.


Den finns tydligen även i batteriutförande http://www.mynewsdesk.com/se/hitachi-po ... -ah-337130 Då jag redan har Hitachi 18V batterier + laddare, så det är kanske bättre att satsa på en tool only istället för sladd?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Hema  
#330817 Beror på hur mycket du ska hyvla åt gången, samt hur många batterier och kan tänka dig en något klenare maskin, för borde det vara skillnad i kraft och kapacitet mellan en sladdriven vs. batteri dito?

Det lät på dig i inledning att du nog skulle använda den "stationärt" i garaget typ och då borde sladd vara att föredra, men om du kanske skulle få för dig att hyvla lite här o där, ja då kanske batteriversionen är mer passande. Du känner dig själv bäst o får välja därefter. Lycka till o så glöm inte en rapport sedan! :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330819 Jag gillar sladdfritt, men erkänner givetvis att sladd har vissa fördelar vid längre arbetspass.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken handhållen slipmaskin rekommenderas?

skogshasse  
#330844
Niking skrev:Jag har ett lager med grovsågat men icke hyvlat virke hemma, som jag tänkte använda till diverse snickerier m.m. Dock vore det väl om jag snabbt och effektivt kunde slipa bort stickor och dylikt från virket. På grund av platsbrist går allt vad stationära plan och rikthyvlar, bandputsar etc. bort, så det är handhållet med sladd som gäller. Så vilka handhållna elslipmaskiner rekommenderas för ändamålet?
/Niklas


billigast är nog att använda handskar om det är stickorna som är problemet men om man vill ha rätt mått på virket så är det riktlisthyvel som gäller

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).