Motorsåg och handhållet

Skuren kolv Stihl 064

33 inlägg 15784 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#330592
tallen100 skrev:
Phileas skrev:Finns det något bra argument som talar emot 3% ? :wink:

Ja det är inte bra för mygg och knott, dom blir att må illa av röken :mrgreen:


Kanske därför han kör med just 3% för att hålla myggfritt, tänkte inte på de. :lol:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

Tosca  
#330602 Jag har för mig att Mange har sagt något om att kylningen blir bättre med fetare inställning när sågen går hårt.

Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

Pabene  
#330616 Vid förbränning av bränsle åtgår syre. Vid ett blandningsförhållande av ca 14 viktsdelar luft till en viktsdel bensin förbränns all bensin och allt syre förbrukas. Om blandningen är fetare, tex 10 viktsdelar luft till en viktsdel bensin, förbrukas allt syre innan all bensin förbränts. I motorn blir det då sotrester. Om luft/bränsleblandningen skulle vara mager, tex 18 / 1, medför det att fyra viktsdelar luft (med sitt syre) "blir över"vid varje förbränningsfas. I en motor kan då heta delar såsom kolvtopp och tändstiftelektroder hålla sig glödande av det resterande syret, ända fram till nästa förbränningsfas. Det medför glödtändning och snabb förstörelse av motorn. Den som är rädd om sin motor justerar sin förgasare något mot den feta sidan. En tvåtaktsmotor "fyrtaktar" vid fet blandning. Vid vilket varvtal och belastning man vill få motorn att fyrtakta kan variera. Mopeden skulle inte få varva ut helt på tvåan utan ökningen av motorvarvtalet skulle stanna av genom att motorn började fyrtakta som ett exempel.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330620 Enkelt är det inte. För fett är inte bra heller.
Att de går rätt är viktigt. Lika viktigt som att ha olja i bensinen när det blandas själv är det viktigt att den får lagom mycket mat o presterar rätt.
Kylning, värmeavlerdning, smörjning etc funkar inte om de inte går rätt.

När de går magert går de varmare och skaderisk ökar. Dessutom presterar de sämre.
Om man ser till körstil och bränsle ekonomi så går det åt mer bränsle/meter kapat när de går magert, vilket blir kapat under längre tid.

Nyare sågars tändningar gör det inte helt enkelt att justera efter öra med att tomgasa utan det brukar bli bäst genom att justera efter prestation.
De ska accellerara utan tvekan och dra bra i stock med en klar, stabil tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#330742 Tack för all input.
Tänker nog fortsätta med 2%+, sågen var faktiskt skuren en gång tidigare enligt tidigare ägaren då pga överhettning en varm sommardag enligt honom iaf. Han hade bara bytt kolv och ringar, honat cylindern.
Detta berättade han faktiskt innan köpet så han var ärlig där men frågan är hur bra cylindern var egentligen, kanske orsaken redan då var skit i förgasaren.
Jag var nog för ivrig att börja använda sågen direkt, skulle ju ha gjort en total genomgång före jag började använda den men man e ju lite DUM I HUVUDET ibland 😡

Hoppas nu bara att icke orginal cylindern håller nu så e de snart glömt :smile:
Skall berätta längre fram hur det går, good or bad :wink:

Skall såga lite virke till en eka som jag skall försöka bygga själv, igen pröva något man aldrig gjort förut. :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

anersimyra  
#330772
Tosca skrev:Jag har för mig att Mange har sagt något om att kylningen blir bättre med fetare inställning när sågen går hårt.

Att släppa av och åter ge gas bidrar till att kyla motorn.. :ugeek: :ugeek: :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

röjar kalle  
#330779 Det beror helt vad man har för såg och huggning Jonsered rek sågar under 80 kubik 2% sågar över 80 kubik 3% det talar för sig själv tycker jag . :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

Brumsten  
#330782 En skuren cylinder är alltid en skuren cylinder, honing och ny kolv är som att pinka i byxorna, det värmer gott i början osv.
Nikasilskitet i cylindern är så tunnt att det hjälper inte med att hona cylindern, skadan är redan skedd.
Vid värmeskärning är i regel godset innanför nikasilskitet skadat, och en honing av cylindern är att betrakta som konstgjord andning.
Man får en strukturförändring i cylindern pga. värmeutvecklingen vid skärningen som gör att cylindern fortsättningsvis är orund.
Aliminium har en väldigt låg smältpunkt, däremot har ytskitet en högre. pga. oxidationsskitet, ni som
försökt svetsa aluminium vet nog vad ja menar.
Det är så vitt jag förstår min uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330906
röjar kalle skrev:Det beror helt vad man har för såg och huggning Jonsered rek sågar under 80 kubik 2% sågar över 80 kubik 3% det talar för sig själv tycker jag . :grin: :grin: :grin:

Stämmer nog inte riktigt, så här står det i manualen för Jonsered 2095:
Capture.PNG

Samma text finns i manualerna för sågar <80 cc

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#331053 Läser man manualen, (man kan faktsikt göra det) :roll: så står det nog 2% om man använder Stihl tvåtaktsolja men 4% om man använder nån annan olja. Kan det vara så stora skillnader på fabrikat eller är det bara garderingar mot garanti bekymmer.
Den amerikanska manualen säger 2%, den svenska 2,5% med stihls olja annars 4%
Men man kanske skall öka på mängden olja iaf och pröva hur sågen går, kan man förstöra nåt om sågen går bra utan att röka för våldssamt. Det är trots allt ett ganska extremt arbete att klyva stock med sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331064 Har två kunder med 064 som kör Aspen i Logosol och har gjort så utan problem länge. Den ena har gått väldans mycket.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Stefan_B  
#331088 Jag har också renoverat en 066 i mitt fall, med piratcylinder. Köpte min från Svens maskin. Har bara kört omkring 15 tankar i sågverket ännu, så framtiden får utvisa hur det funkar. Kör på 3% 98 oktan eller hemblandad alkylat. Gräns mot fyrtaktning vid full last. Tror dock det är jätteviktigt att tomvarva sågen efter skären o absolut inte stanna den direkt efter avslutat skär. Går det tungt brukar jag stanna upp för lite tomvarvning mitt i skäret också för att få ner tempen i cylindern något.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#331090 Är det nån skillnad om man kör på 98okt. o blandar själv, har alltid blandat själv men tidigare kört 40-50 cc:s sågar, då med 2%. Ingen såg har skurit tidigare
Det här med 80-90cc är nytt för mig.
Man bli villrådig med alla goda råd :smile: men så är det nästan alltid var och en har sin uppfattning om vad som är rätt och fel.
Man får väl göra en övervägning och bedömma själv kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#331094
Stefan_B skrev:Jag har också renoverat en 066 i mitt fall, med piratcylinder. Köpte min från Svens maskin. Har bara kört omkring 15 tankar i sågverket ännu, så framtiden får utvisa hur det funkar. Kör på 3% 98 oktan eller hemblandad alkylat. Gräns mot fyrtaktning vid full last. Tror dock det är jätteviktigt att tomvarva sågen efter skären o absolut inte stanna den direkt efter avslutat skär. Går det tungt brukar jag stanna upp för lite tomvarvning mitt i skäret också för att få ner tempen i cylindern något.


Det låter mycket likt min körning, med tomvarvning och tomgångskörning :smile:
Är det dåligt (skadligt) för sågen om den fyrtaktar för mycket, och vad är i så fall för mycket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Stefan_B  
#331098 Den tappar ju effekt om den fyrtakar för mkt, man får lägga sig på den gränsen. 98 oktan kör jag för att slippa etanolen i 95, tror inta att alla tvåtoljor blandar så bra med etanol. Kanske inte gör nåt på den lilla mängden etanol, nån som vet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).