Öppna kategorin

Den sista mjölkbonden släcker lyset

374 inlägg 124980 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

tallen100  
#330541 Mjölbonde? :ugeek:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330549 Alltså vi bor ju inte särskilt bra till för att göra mat, så frågan är om det är vettigt att tvinga svenskarna att bara äta svensk mat. Det skulle bli både tråkigt och dyrt.

Visst vore det kul om min åkermark som har några hundra år på nacken i alla fall kunde användas till något vettigt, men jag ser inte hur det skulle kunna bli så. Och om man tänker sig att stöden kommer att minska ännu mer om fem år, så är det väl inget annat val än att låta det växa igen.

Just nu funderar jag på viltåker. ;)

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

dwurg  
#330580 Ja att bli kvitt EU vore nog ett stort steg i rätt riktning. Så kunde folk börja betala direkt för livsmedlen, istället för att betala den med skatt som ska ner till bryssel och vända.
En annan väg skulle kanske vara att gå ihop några hushåll och ha dom besättningar man behöver för eget behov. Fast då blir det ju mer som hobbybruk inget man kan leva på, men man vet vad man får för mat och blir inte lika uppbunden som en "riktig" bonde.
Det här med genmodifieringar som dom nämnde tycker jag personligen är ganska oroande.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Hema  
#330595
dwurg skrev:Ja att bli kvitt EU vore nog ett stort steg i rätt riktning. Så kunde folk börja betala direkt för livsmedlen, istället för att betala den med skatt som ska ner till bryssel och vända.
En annan väg skulle kanske vara att gå ihop några hushåll och ha dom besättningar man behöver för eget behov. Fast då blir det ju mer som hobbybruk inget man kan leva på, men man vet vad man får för mat och blir inte lika uppbunden som en "riktig" bonde.
Det här med genmodifieringar som dom nämnde tycker jag personligen är ganska oroande.

Instämmer till fullo! Kunde inte sagt det bättre själv. :smile:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Danne  
#330626
Mangan skrev:Alltså vi bor ju inte särskilt bra till för att göra mat, så frågan är om det är vettigt att tvinga svenskarna att bara äta svensk mat. Det skulle bli både tråkigt och dyrt.



Jo vi bor tillräckligt bra för att producera viss mat. Tex mjölk och kött. Med bland annat världens lägsta antibiotika användning. Detta ska vi vara stolta över.

Men om vi nu måste spela på den globala marknaden kanske det är dax att få samma spelregler?

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Seb macahan  
#330637 Mjölken och dess utveckling har sett dyster ut ett bra tag, för att inte tala om grisköttet som har legat på underskotts nivå sen 90-tal. I min kommun har vi en grisbonde kvar. För 20år sen fans det 5-10 i varje större by. Nu ger jag blankt fan i vad maten kostar och hur regelverket ska se ut men visst måste vi väl producera vår egen mat. Det borde vara nån mer än jag som har tänkt tanken:
Vi har snart varken mat eller försvarsmakt o tala om. Vi ska nog inte lita på att vi kan importera mat när det börjar knaka i fogarna i landet Eu. Vi har senaste dagarna läst om b-52 plan som flyger i Svenskt luftrum. Putin verkar mer än lovligt sugen på att visa sina muskler och vi har en undertryckt konflikt mellan Polen och Ryssland. Att vara självförsörjande på mat är nog en ganska avgörande faktor hur ett land klarar en större kris. Vi sitter redan i knät på allt för många utländska aktörer. Vi har outsourcat stora delar av vår Industri och mycket av "vår" kompetens är personal med härstamning från andra länder. En del av detta är nog bra men lite av vår kärnverksamhet i landet lagom bör vi nog ha kvar. Har vi inte börjat tappa fotfästet väl länge nu? Folk köper billig mat men har råd med pool, utlandsresor och "fancy" living.
Det hade varit intressant och se hur mycket mat vi i Sverige fått per capita om vi fick importstopp i dag. Då hade nog gasolgrillen för 7-30 tusen stått rätt oanvänd i sommar........Men herre gud mat är ju inte så viktigt. vi har ju nya telefoner och fina bilar, vi kan se Paradise Hotel trådlöst på våra 52" tv och det viktigaste i världen verkar vara att ha en uppvärmd pool och ett badrum för 250tusen. Är jag negativ?! Ja. Men jag är ute dagligen hos folk och bygger pool och renoverar kök när det egentligen är taket som borde läggas om. Ju bättre löner ju "sämre" mat i kylskåpet där vi har våra lunchlådor. Landsbygden passar inte in i bilden där alla ska vara lyckade och tjäna mycket pengar. Vi står för rekreation och någon glorifierad idyll där allt är så mysigt och ekologist. Visst är det mysigt o åka ut o hugga sin egen julgran o titta på kosläpp....Jag tycker landsbygden skulle ta o strejka ett tag. Eller som fransmännen kör upp o tippa några lass "ekologisk" skit utanför Rosenbad.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Hema  
#330640 Word! Förutom den ekologiska skiten, den är för värdefull, för att slösas bort på några politiker. :)

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330665
Danne skrev:
Mangan skrev:Alltså vi bor ju inte särskilt bra till för att göra mat, så frågan är om det är vettigt att tvinga svenskarna att bara äta svensk mat. Det skulle bli både tråkigt och dyrt.



Jo vi bor tillräckligt bra för att producera viss mat. Tex mjölk och kött.


Klar det går, men det hade varit enklare om vi slapp mata djuren med ihopsamlat foder större delen av året.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330669
dwurg skrev:Ja att bli kvitt EU vore nog ett stort steg i rätt riktning. Så kunde folk börja betala direkt för livsmedlen, istället för att betala den med skatt som ska ner till bryssel och vända.


Mm, så slapp de betala så mycket för mat som tillverkas utanför EU, genom att importtullarna som skyddar den europeiska jordbruket tas bort?

Folk är nog inte så intresserade av att betala extra för mat som du hoppas.

"EU:s marknadsreglering för mjölk och mejeriprodukter

EU:s bestämmelser för reglering av marknaden för mjölk och mejeriprodukter innehåller:

gränsskydd i form av importtullar
mjölkkvotsystem
exportbidrag
offentlig lagring av smör och skummjölkspulver
privat lagring av smör
stöd vid användning av skummjölk och skummjölkspulver till foder
stöd vid användning av skummjölkspulver vid tillverkning av kasein och kaseinater
skolmjölksstöd
handelsnormer"

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00989.html

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

r93  
#330676
Mangan skrev:
Danne skrev:
Mangan skrev:Alltså vi bor ju inte särskilt bra till för att göra mat, så frågan är om det är vettigt att tvinga svenskarna att bara äta svensk mat. Det skulle bli både tråkigt och dyrt.



Jo vi bor tillräckligt bra för att producera viss mat. Tex mjölk och kött.


Klar det går, men det hade varit enklare om vi slapp mata djuren med ihopsamlat foder större delen av året.


Hur menar du med insamlat foder?

Timbro tjejen säger ju att problemet är regleringar, djurskydd, skatter..... Inte "Vi bor på fel ställe"...

Bild från UG, Jag tror inte dessa kor går på så mycket grönbete, utan det är nog mest insamlat foder.

Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

sundelius  
#330678 Bra inlägg Seb :!: :!:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330679
Mangan skrev:
Klar det går, men det hade varit enklare om vi slapp mata djuren med ihopsamlat foder större delen av året.


Ihopsamlat foder är normalbilden för producerat kött och mjölk. De enda som storskaligt producerar mjölk på bete är Nya Zeeland då de har privilegiet att producera på säsong för export av mjölkpulver. I Amerika (nord och syd) är varianter på feedlots det numera vanligaste sättet att producera kött och mjölk, det samma gäller f.ö. Australien.

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Tosca  
Användarvisningsbild

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

BjörkenPer  
#330684 På det stora hela kan man nog säga att det råder okunskap om detta ämnen bland största delen av befolkning, där man väljer att prioritera lyx varor som kök och pool precis som seb säger och väljer den billiga importerade maten. Då väljer man samtidigt att inte visa hänsyn till alla dessa tusentals djur som "lever för att dö" och producera så mycket som möjligt, vilket man ser på bilden som r93 skickar. Man väljer att inte gynna det lokala dvs Sveriges jordbruk, och då jobbar man samtidigt emot våran självständighet. Sen har vi ju miljön, importerat kött har krävt långa transporter av olika slag.
Man kommer ingen vart med att bara klaga, så här kommer ett förslag.
I och med att klimatfrågan har blivit uppmärksammad världen över, så anser jag att en typ av skatt för längre transporter mellan länder(EN REJÄL EN 😈 ) inte hade varit helt fel. Särskilt för kött, då det krävs ca 10 gånger mer mark arealer för att mäta en människa med kött än om man hade odlat grönsaker etc på dessa marker. Denna skatt liknande avgift tycker jag att bla bonden ska betala, då väljer man att sälja till lokala butiker, och man kanske även väljer att satsa på mer grönsaker = bra för miljön och man kan mätta fler munnar.
Detta måste man såklart utveckla lite mer så att det funkar på alla plan. Men målet är att det ska vara lönsammare att vara bonde i alla fall :grin:

Avatar Fallback

Re: Den sista mjölbonden släcker lyset

Hema  
#330695
Tosca skrev:http://www.atl.nu/arbetsliv/arla-s-nker-mj-lkpriset-n-sta-vecka

Arla arla arla.. Men det är väl gott iaf. att de visar sitta rätta ansikte. På rak arm så är det bara Bregottet, som jag saknar någon annan tillverkare av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).