Bioenergi

BIODIESEL UR TRÄVIRKE

110 inlägg 49398 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33042 Omvägen via biogas, biogas eller den mindre miljöväliga naturgasen kan man antligen rena och använda direkt i gasfordon eller så gör man om gasen till syntetdiesel.. Har hört att syntetdiesel skulle vara vanligare än vanlig diesel i aftrika!?

Sökte lite, verkar gå göra gas-diesel av grot också.. http://www.branschnyheter.se/article20563.php

Googla på syntetdiesel och gas så hittar du nog en del info..

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33057 De BTL som finns idag är väl bara från naturgas? Att gå från biogas går säkert, men tveksamt om det är lönsamt. Biogasen blir inte billig,

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33074 Att odla grödor att göra biogas av är kanske inte det billigaste, men det finns många företag som idag betalar för att bli av med avfall av olika slag som skulle fungera fint att göra biogas av..

Användarvisningsbild
Thunborg  
#33083 Inte direkt påläst i frågan men biodiesel av diverse spannmål produceras väl medan biogasen är en restprodukt som man får nästan gratis 8) eller :?:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33098 Det enklaste sättet att tillverka biodiesel är från olja eller fetter, tex palmolja, rapsolja eller gammalt frityravkok. Spanmål får man nog gå via rötning till biogas (samma som naturgas) och göra olja den vägen.

Spannmål bränner man däremot gärna till sprit. 8)

(Om det råkar vara så att raps även rälknas till spannmål, kan du bortse från detta inlägg).

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33103 ¨Här på Åland är det en fiskodlare som håller på att bygga en liten fabrik för att framställa diesel från fiskrens. han planerar átt det ska kunna framställas ca 400 ton diesel om året i anläggningen så det är inte speciellt stort men mycke intressant...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33111 Jag är inte så insatt men nyfiken! Har jag rätt i om jag påstår att Biodiesel o Syntetdiesel inte är alls samma sak?
Biodiesel är väl sån man framställer ur t.ex rapsolja.
Hur o av vad gör man Syntetdiesel?
Ibland läser o hör man om "teknisk diesel". Är det samma som syntetisk diesel?

Bara några km från där jag bor byggs just nu en av Sveriges största mjölkproduktionsanläggningar.

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=31766

Ska bli mer än 1000 kor när det är igång för fullt. Hörde häromdan att där ska byggas en "rötanläggning" för gödslet. Logistiken kring gödselhanteringen skulle visst va besvärlig så man tittar på ytterligare investeringar för att kunna ta tillvara mer på plats o i det sammanhanget nämndes "teknisk diesel".

Magnus M

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33113 helt klart intressant att utvecklingen går framåt , och det är ju bra ! men jag skulle inte vara intresserad ännu :) ..om jag inte minns helt fel så finns det länkar i denna tråd som leder till SEKAB ..som fått flera hundra miljoner i bidrag , så nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett igen med miljöfantasierna? och är det inte sant så säg .. kort sagt så går det inte ihop att förbruka 20 liter diesel för att göra en liter etanol :lol:
se bifogad länk http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30461

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33114
"spindeln" skrev:helt klart intressant att utvecklingen går framåt , och det är ju bra ! men jag skulle inte vara intresserad ännu :) ..om jag inte minns helt fel så finns det länkar i denna tråd som leder till SEKAB ..som fått flera hundra miljoner i bidrag , så nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett igen med miljöfantasierna? och är det inte sant så säg .. kort sagt så går det inte ihop att förbruka 20 liter diesel för att göra en liter etanol :lol:
se bifogad länk http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30461


Givetvis går det inte ihop, ingen vettig människa tror väl att det går åt 20 liter diesel för att göra en liter etanol? Det är verkligen fria fantasier.

För din information är det inte SEKAB som gör sprit av spannmål.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33141
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:helt klart intressant att utvecklingen går framåt , och det är ju bra ! men jag skulle inte vara intresserad ännu :) ..om jag inte minns helt fel så finns det länkar i denna tråd som leder till SEKAB ..som fått flera hundra miljoner i bidrag , så nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett igen med miljöfantasierna? och är det inte sant så säg .. kort sagt så går det inte ihop att förbruka 20 liter diesel för att göra en liter etanol :lol:
se bifogad länk http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30461


Givetvis går det inte ihop, ingen vettig människa tror väl att det går åt 20 liter diesel för att göra en liter etanol? Det är verkligen fria fantasier.

För din information är det inte SEKAB som gör sprit av spannmål.


kanske inte 20 liter men ..nästan :wink: ...idag finns bara dieseldrivna fordon för all hantering och transport , oavsett råvara :lol: .. hursomhelst såg jag att ännu fler delägare ska försöka ro "det omöjliga " iland http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30478 .. i mina ögon en omöjlig satsning .. typ som bottniabanan :lol:

Avatar Fallback
sködarförare  
#33186 Det finns ju biodisel o köpa idag varför kör inte skogsentreprenörerna på det idag.
Skulle vara intressant om någon skulle vara intresserad och investera i en biodisel anläggning jag är själv intresserad men har inga pengar.
Ska vi rädda miljön eller steka hamburjare i rapsoljan i framtiden.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33190
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:helt klart intressant att utvecklingen går framåt , och det är ju bra ! men jag skulle inte vara intresserad ännu :) ..om jag inte minns helt fel så finns det länkar i denna tråd som leder till SEKAB ..som fått flera hundra miljoner i bidrag , så nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett igen med miljöfantasierna? och är det inte sant så säg .. kort sagt så går det inte ihop att förbruka 20 liter diesel för att göra en liter etanol :lol:
se bifogad länk http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30461


Givetvis går det inte ihop, ingen vettig människa tror väl att det går åt 20 liter diesel för att göra en liter etanol? Det är verkligen fria fantasier.

För din information är det inte SEKAB som gör sprit av spannmål.


kanske inte 20 liter men ..nästan :wink:


Om du kallar 2 dl för 'nästan' så... :roll:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33223
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:helt klart intressant att utvecklingen går framåt , och det är ju bra ! men jag skulle inte vara intresserad ännu :) ..om jag inte minns helt fel så finns det länkar i denna tråd som leder till SEKAB ..som fått flera hundra miljoner i bidrag , så nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett igen med miljöfantasierna? och är det inte sant så säg .. kort sagt så går det inte ihop att förbruka 20 liter diesel för att göra en liter etanol :lol:
se bifogad länk http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30461


Givetvis går det inte ihop, ingen vettig människa tror väl att det går åt 20 liter diesel för att göra en liter etanol? Det är verkligen fria fantasier.

För din information är det inte SEKAB som gör sprit av spannmål.


kanske inte 20 liter men ..nästan :wink:


Om du kallar 2 dl för 'nästan' så... :roll:


eller så är det så, att alla som får sin DIESELNOTA varje månad , som delvis pysslar med att framställa råvaran ur skogen .. har andra siffror på sitt bord :wink: , jag misstänker att du aldrig fått en dieselräkning på 150 000 t.e.x och sedan betalat den :roll: , inse att det nyligen sjösatts en borr-rig som kostat 500 miljarder dollar, och att det byggs nya oljefartyg som lastar dubbelt så mycket som de gamla , och vad är då syftet med det? .. som sagt tidigare så är det ENORMA ekonomiska intressen som styr hela "leken" , och det är som med den svenska virkesmarknaden ..dom gubbarna rymms i en taxi av längre variant :lol: ..du kan omöjligt påverka detta med t.e.x biodiesel av tallolja .. ,sedan har vi ju det mest intressanta kvar! .. om det nu är så billigt att producera denna biodisel, varför har vi inte gjort det förr? , och pricken över allt vad blir det för LITERKOSTNAD vid pump?? , och vem ska köra sönder dom första motorerna p.g.a bristande kvalitet i produktionen av detta bränsle? + att vad generar det för energi i förhållande till t.e.x vanlig MK1 -diesel ...gör det ett växelsteg ner i backarna så kommer "ingen normal människa tanka det" :lol: för det är =högre förbrukning ! .. jag tror inte på detta ännu .. men jag tycker fortfarande om utveckling och teknik , och där är det just den fossila dieseln som ligger i framkant, och alla tillverkare har utvecklat sina produkter efter detta drivmedel . om även många misslyckats och behöver tillsatser av sk. AD-blue / UREA (tunga lastbilar EU )

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33229
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:helt klart intressant att utvecklingen går framåt , och det är ju bra ! men jag skulle inte vara intresserad ännu :) ..om jag inte minns helt fel så finns det länkar i denna tråd som leder till SEKAB ..som fått flera hundra miljoner i bidrag , så nu är vi tydligen tillbaka på ruta ett igen med miljöfantasierna? och är det inte sant så säg .. kort sagt så går det inte ihop att förbruka 20 liter diesel för att göra en liter etanol :lol:
se bifogad länk http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/30461


Givetvis går det inte ihop, ingen vettig människa tror väl att det går åt 20 liter diesel för att göra en liter etanol? Det är verkligen fria fantasier.

För din information är det inte SEKAB som gör sprit av spannmål.


kanske inte 20 liter men ..nästan :wink:


Om du kallar 2 dl för 'nästan' så... :roll:


eller så är det så, att alla som får sin DIESELNOTA varje månad , som delvis pysslar med att framställa råvaran ur skogen .. har andra siffror på sitt bord :wink: , jag misstänker att du aldrig fått en dieselräkning på 150 000 t.e.x och sedan betalat den



Har du även siffran hur mycket virke du transporterade hur långt för de där 150 000:- på ditt bord? Så kan vi hjälpas åt med divisionen sedan.

Jag har hela tiden prata om etanol från vete, men jag förstår att du inte läser vad jag skriver. Eller begriper det.

Som en lite info, det kommer säljas E85 för 1,5 miljarder i Sverige i år.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33232 eftersom transporterna av både lantbruksprudukter såsom kraftfoder, gödning , kalk , o.s.v med fossil diesel måste fortlöpa så överlåter jag istället åt dig att räkna ut hur mycket diesel , dessa transporter förbrukar t.e.x idag 08 12 08 :wink: , .. jag vet inte ..det är tekniskt omöjligt att räkna ut just pågrund av alla sk. CABOTAGETRANSPORTER , ... men det vet du kanske inte ens vad det är? eller vilka lagar och regler som gäller, ... räkna du ut hur mycket SPANNMÅLSTRP som är oftast VETE . som utförs just idag . och hur mycket MK 1 diesel dessa transporter förbrukat , ... jag kanske som verklighetsförankring kan nämna att en bil som går på EU kan tanka 1200 liter :wink: , övriga kommentarer överflödiga

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).