Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kinetic 8T ny miniskotare

65 inlägg 58355 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

skogshasse  
#328525
Åke Nilsson skrev:Tittat på maskinen med fullt björklass i tisdags.
Såg boggielådorna pekade utåt som en skotare med 20 000 timmar på mätarn....


var tittade du på maskinen. tog du någon bild på boggielådorna skulle varit intressant att få se. hur lång var björken och var lasset rågat eller stryket med stakarna.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Åke Nilsson  
#328533 Skulle tippa björken var 3,5m och lastad en bra bit över högsta stolparna..
Tur att försäljaren bara hade 200 m hem.

Ja inte såg det bra ut med den nedsjunkna bogggieinställningen..
Ska titta då jag ska förbi nästa vecka om maskinen rätat upp sig.
Säljaren medgav att det vart lite mycket lass..

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Hema  
#328536 Varför ska det tvunget överlastas? Men även om man överlastar en ny maska det inte se ut som om det gått 20.000h, då är det gissningsvis för klent från början.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

skogshasse  
#328540
Åke Nilsson skrev:Skulle tippa björken var 3,5m och lastad en bra bit över högsta stolparna..
Tur att försäljaren bara hade 200 m hem.

Ja inte såg det bra ut med den nedsjunkna bogggieinställningen..
Ska titta då jag ska förbi nästa vecka om maskinen rätat upp sig.
Säljaren medgav att det vart lite mycket lass..


ja det ser jag fram emot att få uppföljning på detta problem för detta är nog något som många små maskintillverkare lider av alltså för veka konstruktioner på boggi-lådorna vilket gör att kedjorna löper snett över dreven vilket resulterar i haverier jag hoppas att du har kameran med dej och tar bilder och lägger ut här på skogsforum jag är av den åsikten att dom kan bygga lådorna 20-30 kg kraftigare och rätt materialval som veldox 700 istället för konstruktionsplåt 355 så skulle grejorna hålla och fungera vad gör det om hela maskinen väger 100 kilo till men den håller.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Åke Nilsson  
#330377 Visning kinetic 8x8 20/5 Drängsmark,Skellefteå 10-15.00



Såg inte ut att vara så mycket till bromsar i videon..

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330462 Inte heller något dubbelkommando /bakåtstyrning
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Hema  
#330471 Dubbelkomando kan man väl fixa i efterhand, men bromsar är väl lite värre. Verkar som kranen inte är för liten, utan verkar passa rätt bra. Undrade först varför de körde ned för backen hela tiden, det är väl ingen bredrift, men så i slutet så körde de uppför iaf. Hade varit trevligt att ha något liknande här hemma.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

skogshasse  
#330507
skogshasse skrev:
Åke Nilsson skrev:Tittat på maskinen med fullt björklass i tisdags.
Såg boggielådorna pekade utåt som en skotare med 20 000 timmar på mätarn....


var tittade du på maskinen. tog du någon bild på boggielådorna skulle varit intressant att få se. hur lång var björken och var lasset rågat eller stryket med stakarna.


har tittat på den senaste filmen 2 gånger och jag tycker boggielådorna ser raka ut så det vore fint om du kan visa lite bilder med det du såg. Vad kör du med i skogen

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

svampbob  
#330529 Jag tittade på förlängningen av vagen och det verkar som att man skjuter bak hela redet på ramen och det bara är grinden som är fast. Finns det fler maskiner med den lösningen?

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Tosca  
#330530 Smv Drivax hade väl en sån lösning har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Åke Nilsson  
#330589 Hade inte nån tanke att ta kort av maskinen då jag såg den nedlastad så boggievaggor var snea.
Möjligen fjädrade dom tillbaks...
Kör med John deere 6230 Premium skogsutrustad med Patruuna 3200 & 10 tons skogsvagn.
Önkar i julklapp en 7 m junkarri kran elstyrd....

Leker lite med atv på svaga marker med kranman vagn med virekran.
Är dock inget jag kan rekommendera i skogen i sämre terräng.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Hema  
#330597 Om du ska önska dig, så kan du passa på o önska trådlös styrning, så slipper du koppla in kablar till traktorn. Ja om du ändå önskar, så passa på. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Åke Nilsson  
#330603 Problemet är bara att en del tillverkare av trådlöst ex. SCANRECO är så puntade att dom inte kunde fixa grip/utskjut med knapp på spaken utan det blev vridning för att stänga /öppna grip VANSINNE.

Såg det på en vretenvagn 10 ton hos staffare i skellefteå för 1 månad sedan.
elkablar är redan uttag för på john deere i varje hörn av bakruta !!

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Hema  
#330605 Sedan är trådlöst allt annat än billigt. Har sett hutlösa siffror.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

skogshasse  
#330622
svampbob skrev:Jag tittade på förlängningen av vagen och det verkar som att man skjuter bak hela redet på ramen och det bara är grinden som är fast. Finns det fler maskiner med den lösningen?


lilla scorpio hade en sådan lösning också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).