Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Däckval till odriven boggivagn till ATV

8 inlägg 8205 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Däckval till odriven boggivagn till ATV

Hema  
#330470 Jag har en en vagn med boggi och den är utrustad med de klassiska vagnsdäcksmönstret (Deestone 22x11-8) OBS odriven!
Bild

Dessa däck upplever jag ha ett väldigt bra grepp, så pass bra att det är tungt att själv vrida vagnen för handkraft på gräsmatta som asfalt. Frågan som har dykt upp är varför ha så pass bra grepp på en odriven vagn? Visst är grepp önskvärt så att inte vagnen glider iväg i sidled, men lagom är gott nog..

Sedan varför så liten fälg? Sålänge fälgen och däcket är anpassat till varandra (däcket skyddar fälgen) så borde väl en större fälg och ett däck med lägre profil bli en trevligare vagn att dra runt på? Samt på en odriven vagn är det väl aldrig direkt fördelaktigt att köra med direkt lågt däcktryck? Om det skulle kunna tänkas vara ett syfte.

Bild

Så min fundering är att byta från de klassiska däcken till gräsdäck eller motsvarande (kanske har nog så bra grepp de med?) med lite större fäg. Så att byta från hjul nr 2 till hjul nr 4, dock bör man kanske tänka på att inte ändra däckbredden för mycket så att marktrycket ökar. Men att det blir mer såhär:
Bild

än såhär
Bild


En risk förutom ökad risk för fälgskador, skulle kunna vara att gräsmönster inte lämpar sig i skogen. Att de ökar riskerna för att vagnen kan glida av "vägen" i skogen. Men är den trolig?

Har jag gjort någon tankevurpa eller verkar mitt resonemang någorlunda okey?



   TS
Avatar Fallback

Re: Däckval till odriven boggivagn till ATV

Yanmar 1502d  
#330475 Jag tycker du tänker rätt! Jag har Kellfris vagnar. Både den med kran och den lilla atv-vagnen med bom. Har aldrig upplevt att vagnen vill glida av vägen. Har brant och stenig skog men undviker att köra på skrå så långt som möjligt eftersom lutning i sidledes är obehagligt. Men ibland måste jag och det har varit problemfritt. Vagnen följer traktorn. Jag har dessutom ganska hårt tryck i däcken eftersom jag anser att det minskar motståndet. Det blir tillräckligt mjukt med full last och det är då det behövs om nu vagnen skulle vilja glida vilket jag som sagt aldrig upplevt.

Avatar Fallback

Re: Däckval till odriven boggivagn till ATV

ulfgustav  
#330479 Breda däck, stor rullningsradie samt högt lufttryck minskar rullningsmotståndet.
Har faktiskt förvånats en del att vagnar utrustas med så olämpliga däck som du har på din vagn.
Ett mindre aggressivt mönster har bara fördelar i skogen då det är en o-driven vagn.
Att köra på skrå och i kraftiga sidolut skall man överhuvudtaget undvika

Användarvisningsbild

Re: Däckval till odriven boggivagn till ATV

anersimyra  
#330482 Montera ett pivohjul på draget så du slipper lyfta när du hanterar vagnen för hand, finns på Biltema.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Däckval till odriven boggivagn till ATV

totaya79  
#330483 Jag kör med en vagn från kellfri med "gräsmönster" och det har aldrig varit nå problem med att det skulle glida i sida. Har kört på mycket stenigt underlag i snö och gått fint. Har rätt mycket luft i däcken och kan tycka att däckskanten "skär" lite väl mycket om man kör på myr och blötmark flera vändori samma spår. Där tror jag att traditionella atv däck är bättre.

Avatar Fallback

Re: Däckval till odriven boggivagn till ATV

ÅsaNisse  
#330490 Däckets uppbyggnad och hög profil medger lägre lufttryck och därmed bättre bärighet på mjukt underlag. Vad gäller mönster så finns det ingen anledning att ha grovmönstrat på en odriven vagn. Bara en estetisk fråga att det ser tufft ut. Sk flygplansdäck är det bästa.

Avatar Fallback

Re: Däckval till odriven boggivagn till ATV

Hema  
#330500
anersimyra skrev:Montera ett pivohjul på draget så du slipper lyfta när du hanterar vagnen för hand, finns på Biltema.. :smile:

Ahh, det glömde jag att nämna, men har redan ett sådant hjul. Så det är inget lyftande, bara svängande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckval till odriven boggivagn till ATV

Hema  
#330501 Tackar för alla svar. :-BD

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).