Dessa däck upplever jag ha ett väldigt bra grepp, så pass bra att det är tungt att själv vrida vagnen för handkraft på gräsmatta som asfalt. Frågan som har dykt upp är varför ha så pass bra grepp på en odriven vagn? Visst är grepp önskvärt så att inte vagnen glider iväg i sidled, men lagom är gott nog..
Sedan varför så liten fälg? Sålänge fälgen och däcket är anpassat till varandra (däcket skyddar fälgen) så borde väl en större fälg och ett däck med lägre profil bli en trevligare vagn att dra runt på? Samt på en odriven vagn är det väl aldrig direkt fördelaktigt att köra med direkt lågt däcktryck? Om det skulle kunna tänkas vara ett syfte.
Så min fundering är att byta från de klassiska däcken till gräsdäck eller motsvarande (kanske har nog så bra grepp de med?) med lite större fäg. Så att byta från hjul nr 2 till hjul nr 4, dock bör man kanske tänka på att inte ändra däckbredden för mycket så att marktrycket ökar. Men att det blir mer såhär:
än såhär
En risk förutom ökad risk för fälgskador, skulle kunna vara att gräsmönster inte lämpar sig i skogen. Att de ökar riskerna för att vagnen kan glida av "vägen" i skogen. Men är den trolig?
Har jag gjort någon tankevurpa eller verkar mitt resonemang någorlunda okey?