Motorsåg och handhållet

Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil...

83 inlägg 39892 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330296 Härlig analys! Gillar ditt sätt att tänka :-BD

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Elfving  
#330301 Pluspoäng till Akkaman och hans funderingar! Det där med stukning av tandspetsen har jag också tänkt på utan att egentligen analyserat mera.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330302 Tack @Elfving! Men i det här läget är det mest bara funderingar som du säger. Men med lite objektiv försöksverksamhet så kan frågetecknen kan rätas ut till utropstecken.
Min filosofi är att klara sig med filning på fri hand, men problemet är att utvärdera att reslutatet blir bättre än med mallar osv.
Men även filningen på frihand har sina svagheter kvalitetsmässigt. t ex vänstersidans svaga filskär och att dra med krom-spån ner genom eggen...
När det gäller slipning med höghastihetstrissor typ Oregon's slipmaskin så har det sina avigsidor också.

Vänster och högersidan behandlas olika med en sådan också. När jag höll på mycket med skördarkedjor, så kam jag fram till att jämnaste slip resulatat var på de slipmaskiner som tillät rotationsändrin på trissan.

Sedan var det klart fördelaktigare att föra in skivan från sidan när man finputsade efter att ha gjort den större matrialborttagningen.

Vid större materialborttagning (tex stensågad kedja) så fick man vara tålmodig för att undvika blånad , kromsläpp och avhärdning. Laborerade med vätskekyling, och det fungerade faktiskt överförväntan.

Den slipmetod som jag tror mest på är en typ Dremel på en fil-jonte. Det finns en hä r i USA som heter Granberg G1012XT Precision Grinder
http://granberg.com/product/g1012xt-precision-grinder
Bild

I för hållande till priset på en karbid-kallbearbetande $125 Timberline, med begränsade inställningsmöjligheter,
https://www.timberlinesharpener.com/
så är den här slipen en $75 "no-brainer".
Den är inte lika högvarvig som en Dremels 33000rpm,

men Granbergaren gör ändå goda 22000rpm. Högre varvtal=bättre fin-skärpa

Håller man på mycket med sågkedjor, och alltid behöver malar för de olika filningsmomenten, så kal man nog äverväga en sån här Granbergs slip. Skall köpa en för utvärdering så snart pensionen kommer in på kontot. :grin:
Här en Engelsk kille med en Granbergsslip som vet vad han håller på med...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330307
AKKAMAAN skrev:Härlig analys! Gillar ditt sätt att tänka :-BD
:ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek: . :smile: .. :lol:

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

axwell  
#330322
AKKAMAAN skrev:Den slipmetod som jag tror mest på är en typ Dremel på en fil-jonte. Det finns en hä r i USA som heter Granberg G1012XT Precision Grinder
http://granberg.com/product/g1012xt-precision-grinder
Bild

Äntligen något positiv om den här metoden, filproffsen på Skogsforum brukar fnysa föraktfullt.

Diamantstift har jag hamstrat när det fanns, nu hittar jag bara dom aluminiumbaserade som inte är i närheten av kvalité.
Saknar 4,5 mm i diamant, dagens utbud i annat mtrl. bibehåller inte diametern efter några slipningar.

Kör med Dremel 10,8 Volt.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330337 Grejen med den här Granberg-slipen för mig, är att den sitter på en ställbar jigg eller "Jonte" (joint). Det eliminerar alla olika mallar som bara ställer till med andra problem. Jag tror inte jag skulle kunna tänka mig den här typen av slip, bara för att handjaga den som en fil...Men det beror mest på att den i så fall inte skulle ge samma möjlighet till att göra allting via fixerade inställningar, tom ryttarna.
Nu ska jag i ärlighetens namn säga att en typ Dremel, speciellt den batteridrivna, och med den speciella tillsatsen för sågkedjor, är i alla fall ett mera lockande alternativ, trots den stora prisskillnaden, än en fil fixerad i en sån här filmall...
Bild

En Dremelslip skulle ju kunna användas till en del andra "finmekaniska" projekt också...
Ska man steloperera rundfilen i en mall så är nog en fil-jonte det som ger bästa filningsresultatet, bara man ställer in allt rätt...
Bild
...
därefter den här som tar ryttaren samtidigt...
Bild

Men i all enkelhet är det inget som slår filrullen just pga av att den tillåter en att rotera och rengöra filen. Men ryttarplattan ger jag inte mycket för (skadar tandhörnet), då tar jag hellre ryttarna på frihand med köttögat.

En fråga till dig @axwell, kan man ändra rotationsriktningen på en Dremel?
Granberg slipen är en 12 Volts maskin, och på den ska det bara vara ett kasta o plus och minus...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330342 Jag filade lika bra med höger och vänster hand tidigare men har inte gjort det på ett bra tag nu.
Filar jag på såg (inte ofta) filar jag lodrätt.

Min målsättning med filningen är att var tand ska vara lika vass i samma vinklar så de skär lika.
Inte nödvändigtvis lika långa.

Fila utifrån och in ger mindre synlig råegg men man tappar bort det som visar när optimal skärpa uppnåtts vilket är sista draget som skär råegg vilket oftast är chrom skiktet. På oregons kedjor är det å tunnt att det går att skära. Undantag för "M" kedjan.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330345
Mange skrev:Inte nödvändigtvis lika långa.

Om skärlänkarna inte är lika långa så kommer den inte att skära exakt lika mycket. Om du tex har En mycket kort skärlänk mella två st långa skärlänkar, så kommer den korta skärlänken att att skära mindre, även om den har samma underställning som de omgivande längre länkarna.
Men det är helt klart att det kommer kanske inte att märkas om det bara gäller en kort skärlänk.
Faran ligger i om man har flera korta skärlänkar som alla sitter på samma sida av kedjan. Då kommer kedjan att börja dra snett...
short_cutter.jpg


filar jag lodrätt.

Du menar att sågen står upprätt med bakre handtaget nedåt och svärdet pekar uppåt?

Fila utifrån och in ger mindre synlig råegg

Om man får råegg när man filar inifrån, så försvinner den när kedjan tar sitt första skär. Råeggen är som du säger, oftast bara lite uppvikt krom.
Jag skall försöka göra ett enkelt test med splitter nya Oregon-filar där jag drar ett drag mot kromskiktet som du säger att du gör, sen ska jag ta en annan ny fil, och dra ett drag inifrån. Sen så ska vi studera skillnaden under mikroskopet. Min hypotes är att filen tar mer skada när man filar mot kromskiktet, utifrån och in...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330346 Vi fick ett tips av någon här på forat att fila i ett stycke mässing med nya filar, det bryter filens egen råegg och gör den skarpare.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330347
AKKAMAAN skrev:Om skärlänkarna inte är lika långa så kommer den inte att skära exakt lika mycket. Om du tex har En mycket kort skärlänk mella två st långa skärlänkar, så kommer den korta skärlänken att att skära mindre, även om den har samma underställning som de omgivande längre länkarna.
Men det är helt klart att det kommer kanske inte att märkas om det bara gäller en kort skärlänk.
Faran ligger i om man har flera korta skärlänkar som alla sitter på samma sida av kedjan. Då kommer kedjan att börja dra snett...

Var tand gör sitt i mindre diameter av stock. Har du tre tänder i ingrepp eller tio hjäper de varadra. Det är inte riktigt det jag menar.
Om det krävs att en tand blir kortare för att bli lika vass får den bli det och då tar den mindre än de andra. Den blir o andra sidan inte lika slö så nästa filning eller nästa igen kommer de andra ikapp. Oavsett vilket så ska alla tänder vara lika vassa för att det ska skära otimalt.
De ska ha samma underställning och spånet ska bli lika tunnt på alla tänder.
Spånets tjocklek och hur det fyller spånutrymmet är avgörande för kedjand funktion och hållbarhet. Låga ryttare ger skador, vibrationer och översrivet slitage. I och med det skär det sämre fast det utnyttjar mer kraft.
AKKAMAAN skrev:Du menar att sågen står upprätt med bakre handtaget nedåt och svärdet pekar uppåt?

Japp.
AKKAMAAN skrev:Om man får råegg när man filar inifrån, så försvinner den när kedjan tar sitt första skär. Råeggen är som du säger, oftast bara lite uppvikt krom.
Jag skall försöka göra ett enkelt test med splitter nya Oregon-filar där jag drar ett drag mot kromskiktet som du säger att du gör, sen ska jag ta en annan ny fil, och dra ett drag inifrån. Sen så ska vi studera skillnaden under mikroskopet. Min hypotes är att filen tar mer skada när man filar mot kromskiktet, utifrån och in...


Vibrationer skadar filen. Detta oavsett om det är innifrån och ut eller utifrån och in.
Det är lätt att få vibrationer om man går emot hur det är filat/slipat innan när man filar.
Oregons är slipade inifrån och ut och de flesta filar så med.

Oavsett vilket blir det råegg. Om det är innuti eller utanpå. Det är inte färdig yta förrän det är rent och en jämn yta, så jämnsom möjligt. Bryts råegg blir det en ojämn ganska trubbig yta jämfört med om den är skuren/filad.

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330348 Mycket irriterande är att Pferd tillverkar en smooth cut fil, men det som säljs i alla butiker är Intense cut varianten, trots att de på sin hemsida beskriver den förra som den professionelle huggarens självklara val då smooth cut ger den bästa skärpan.. :x ..de borde skärpa sig.. :P

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330349 På mina pferd filars paket står det inget om vilken typ det är. Står bara No.412 exempelvis på 4,8mm.
De ger en betydligt jämnare och finare yta än Oregon eller Wallorb filarna ger.

Det här med yta är fasligt viktigt och en av grundstenarna i skärpan.

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330351
Mange skrev:På mina pferd filars paket står det inget om vilken typ det är. Står bara No.412 exempelvis på 4,8mm.
De ger en betydligt jämnare och finare yta än Oregon eller Wallorb filarna ger.

Det här med yta är fasligt viktigt och en av grundstenarna i skärpan.
Det är nog numret på asken som kan ge ledning om vilken variant det är, jag har noterat att HVA har börjat saluföra en fil märkt : Made in Germany. Jag är nästan helt säker på att det är en Pferd Intense Cut.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330352 När vi pratar filar och filningsriktning så är min erfarenhet att det håller skärpan bättre när det är filat utifrån och in. När det gäller filar till detta så är favoriten än så länge Wallorbe. De andra jag provat är Oregon och Öberg och i det valet är Öbergfilen okej och Oregonfilen förtjänar soptunnan.

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330354
busholle skrev:När vi pratar filar och filningsriktning så är min erfarenhet att det håller skärpan bättre när det är filat utifrån och in. När det gäller filar till detta så är favoriten än så länge Wallorbe. De andra jag provat är Oregon och Öberg och i det valet är Öbergfilen okej och Oregonfilen förtjänar soptunnan.
Har någon börjat tillverka Öhbergfilar igen ? De svensktillverkade var ju det bästa som fanns att få.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).