Trädfällning (arborist)

Felling av hul eik; what to do...

15 inlägg 7268 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felling av hul eik; what to do...

Tretoppen  
#330199 I Norge har vi en lovforskrift om utvalgte naturtyper som skal sikre bevaring av såkalte hule eiker. Forskriften gjelder også eik med omkrets over 200cm, selv om eika ikke er hul. Det skal svært tungtveiende grunner til for å felle en hul eik.

Så til saken. Har blitt kontaktet av en kunde som ønsker å felle en eik i hagen. Eika er 3,5 m i omkrets og er derfor bevaringsverdig etter forskrift om utvalgte naturtyper. Kunden har kontaktet kommunen og fylkesmannen med søknad om felling. Søknaden er foreløpig avslått.
Nå vurderer kunden å felle eika selv om tilatelse ikke er gitt, og betale en evt bot eller annen type straff som måtte komme.
Jeg er svært usikker på om jeg ønsker å ta dette oppdraget, da jeg er klar over at kunden ikke har fått godkjennelse. Kan jeg på noen måte bli stilt til ansvar siden jeg er den profesjonelle part?
Hva ville du gjort?

Eika er stor og fin, men byr på endel praktiske problemer for kunden.


Senast redigerad av Tretoppen tis 26 maj 2015, 09:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

åberg  
#330206 Jag skulle inte rört den. Även om man visste säkert att det är helt på ägarens ansvar skulle jag förmodligen låta bli.

Vad är ägarens orsak att ta ned eken? Är det möjligt att istället beskära eken? Eller är det också förbjudet?

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

jannee  
#330207 Borra några hål långt ned i stubben fyll sedan dessa med roundup, eken självdör på något år. :mrgreen:
Därefter har du en årsförbrukning med torr ved. :grin:

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

Tretoppen  
#330220
åberg skrev:Jag skulle inte rört den. Även om man visste säkert att det är helt på ägarens ansvar skulle jag förmodligen låta bli.

Vad är ägarens orsak att ta ned eken? Är det möjligt att istället beskära eken? Eller är det också förbjudet?


Eier ønsker å felle det fordi kronen dekker hele innkjørselen hvor de har parkert sine to biler.
Forsiktig beskjæring er lov, men det vil ikke løse problemet for eieren. Skal jeg beskjære bort alt som dekker innkjørsel, vil treet bli svært ubalansert og ikke se pent ut. Tynning av hele/deler av treet vil gå, men nedfall fra treet vil likevel treffe bilene.
Treet er helt friskt og fint, og har kun et fåtall døde grener, slik som eik gjerne har.
Eier kan faktisk få økonomisk støtte fra kommune/stat for å beskjære/pleie disse store eikene :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felling av hul eik; what to do...

anersimyra  
#330224 Nej för fan !!!! Rör inte Eken !!! :surp: :surp: :surp: Vi har några fall i Sverige där entreprenörerna blev medåtalade, en värdering av en såpass stor Ek kan hamna på miljonbelopp. Be dem sälja huset till någon som uppskattar trädet.

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

Ferguson system  
#330226 Holder med de over, styr klar. Skal det gjøres noe med den så få det skriftlig fra statlig etat.
I byer er det også krav om at alle trær som felles skal erstattes med et nytt tre.

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

Blivande snickare  
#330243 Håller med Anders, rör inte trädet! :surp:
Kommuner är känsliga med sina träd och tar verkligen ORDENTLIGT betalt om man gör nåt utan lov. Var två här i södra Finland som skulle betala över 30.000 euro för att dom kvistat ett tiotal tallar för att få sjöutsikt. Rätten tyckte dock senare att 2500 euro var mera skäligt men ändå, lönar sig att fråga först! :surp: :wink:

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

jannee  
#330251 Kunden har ju redan frågat och tydligen fått nej, tänkte eventuellt chansa och fälla det ändå + ta eventuella böter.
Så länge trädet är grönt och friskt lär han ALDRIG få tillstånd att fälla det, helt annorlunda lär det nog ställa sig om trädet är dåligt eller på väg att dö. Kopparspikar kan också vara en hjälp på vägen, vet inte om det biter på ek- tar i vilket fall som helst flera år.
Dynamit är också bra - utan att spränga, räcker med att ficka in lite.

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

röjar kalle  
#330263 Der är bara att ringa så kommer jag och fäller eken har en dotter som bor i Olso som jag kan hälsa på samtidigt.Sen i skydd av mörkret smiter jag hem till S verige igen.Så får ni säga det var en tokig svensk som fällde trädet.

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

Blivande snickare  
#330264
röjar kalle skrev:Der är bara att ringa så kommer jag och fäller eken har en dotter som bor i Olso som jag kan hälsa på samtidigt.Sen i skydd av mörkret smiter jag hem till S verige igen.Så får ni säga det var en tokig svensk som fällde trädet.

=)) =)) =)) :roll: :grin:

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330292 "Tretoppen". Hvis dere er pro og driver med trefelling og det ikke är helt avgörende för dere med dette oppdrag för att gi bröd på bordet så sir jeg ikke noen anleding att göre sei berömt genom lagbrudd. Må vare dere muligens rent juridisk ikke blir ställd til svars är det ändå deres gerning som feller eiken. Lagbruddsgjerninga bör eieren göre uten deres assistance.

Användarvisningsbild

Re: Felling av hul eik; what to do...

JensSkoog  
#330294
Orsa skrev:"Tretoppen". Hvis dere er pro og driver med trefelling og det ikke är helt avgörende för dere med dette oppdrag för att gi bröd på bordet så sir jeg ikke noen anleding att göre sei berömt genom lagbrudd. Må vare dere muligens rent juridisk ikke blir ställd til svars är det ändå deres gerning som feller eiken. Lagbruddsgjerninga bör eieren göre uten deres assistance.

Den som fäller trädet, egaren eller den han hyr in till jobbet, even om han inte vet att det är olagligt, får mycket skräll och kann even dömmas till å betala hög ersättning här i Norge. I det här fallet får egaren gå hela vägen med kommune och län, och jag skulle gissa att det skulle gå å få tillstånd, eftersom trädet gör det mycket svårt för egaren, men det vill ta tid.

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

Tretoppen  
#330494 Takk for mange inspill; dere konkluderer med det samme jeg heller mot, nemlig å avstå fra å gjøre noe med treet før skriftlig godkjenning fra kommunen foreligger.

Oppdraget er på ingen måte nødvendig for meg. Nå er det høysesong og andre oppdrag står i kø :grin:

Jeg kjenner til flere saker der eier har blitt stilt til ansvar og har måtte betale høye bøter for ulovlig trefelling, men ikke hørt at utførende part har måtte stå til ansvar. Uansett tar jeg ikke den risken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

Hema  
#330508 Kunden kanske kan bygga en carport som skyddar bil/bilarna?

Avatar Fallback

Re: Felling av hul eik; what to do...

åberg  
#330515
Tretoppen skrev:Takk for mange inspill; dere konkluderer med det samme jeg heller mot, nemlig å avstå fra å gjøre noe med treet før skriftlig godkjenning fra kommunen foreligger.

Klokt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).