Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tandemoxen?

21 inlägg 12285 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tandemoxen?

SRH  
#32991 Är det någon som har erfarenhet utav tandemoxen? Verkar vara en mycket smidig maskin och förhoppningsvis billigare än Vimek 606 :D



   TS
Avatar Fallback
dag-man  
#33019 Har provkört en. Smidig ungefär som en elefant i en porslinsbutik. :?

Avatar Fallback
SRH  
#33026 Såpass!? Det var ju otrevligt att höra. Det ser ju väldigt bra ut, men skenet kan ju bedra. Men tack för informationen :D

   TS
Avatar Fallback

Tandemoxen

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33043 Hej SRH.
Jag köpte en Tandemoxen för ca 2 mån sedan. Har inte kört så många timmar ännu, ca 30. Svårt att ge ett totalt omdöme då det varit sommarkörning hittills.
Omdömet så långt är dock positivt. Tycker verkligen att maskinen har bra egenskaper i form av smidighet och framkomlighet. Mitt skifte ligger i Klarälvdalen
och det innebär ganska brant terräng från dalgången och upp på berget. Där finns det inte alltid så många köralternativ. Det har dock inte varit några problem. Ganska bra kraft i motorn, 26 hk diesel från Daihatsu. Hydrostatdrift runt om ger också tryck där det behövs. (Om inte ett hjul är i luften..) I fråga om smidighet tror jag inte det finns så många konkurrenter då midjestyrning och knappt 1,50 i bredd knappt förekommer, det är väl Alstor då.
Till Tandemoxens fördel tycker jag dubbelkommandot är, det går lika lätt att köra framåt som bakåt. Dessutom får du bra koll på paketet med körspaken,
den medger centimeterkoll både framåt och bakåt.

Avatar Fallback
SRH  
#33044 Får man fråga hur mycket du fick ge för den?

Edit: Har själv mark som är väldigt brant och använder mig av den vanliga oxen minilunnare.

   TS
Avatar Fallback

Tandemoxen

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33084 Jo, listpriset var 285' + mvs i maj, då jag fick en demokörning. Tillkommer
ca 6' för radiostyrd vinsch. Jag kom dock över en begagnad via fabriken(06:a) så det blev naturligtvis lite lägre pris. Sedan köpte jag till en skopa för ca 7', Kranman har tydligen slutat med skopinsats.

Avatar Fallback
SRH  
#33136 Inte så farligt pris om man jämför med konkurrenterna. Men visst är det mycket pengar för en liten skogsägare.
Man får nog ta och höra av sig till Myreback :D

Tack för svaret Dan!

   TS
Avatar Fallback

Tandemoxen

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33398 Såg att Myreback lagt ut ett par filmer med Tandemoxen på sin hemsida.

http://www.myreback.com/film/korningvatmark.wmv
http://www.myreback.com/film/lastning.wmv

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen

dag-man  
#33658
Dan skrev: Kranman har tydligen slutat med skopinsats.
varför ska man ha en insats i skopan när kranman gör en riktig gripskopa som är bra mycket bättre? :?

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen

dag-man  
#33659
Dan skrev:Såg att Myreback lagt ut ett par filmer med Tandemoxen på sin hemsida.

http://www.myreback.com/film/korningvatmark.wmv
http://www.myreback.com/film/lastning.wmv


Han kör inte kran så där värst vidare bra.

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34348
dag-man skrev:
Dan skrev: Kranman har tydligen slutat med skopinsats.
varför ska man ha en insats i skopan när kranman gör en riktig gripskopa som är bra mycket bättre? :?


Tja, det är mer än dubbla pengarna för skopan jmf med insatsen. Ska
man bara ta bort mittsträng eller rensa diken gör nog skopinsats jobbet lika bra.
Dessutom hade man inte behövt släpa tung skopa ut o in ur uthuset!
:D

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen

dag-man  
#34414
Dan skrev:
dag-man skrev:
Dan skrev: Kranman har tydligen slutat med skopinsats.
varför ska man ha en insats i skopan när kranman gör en riktig gripskopa som är bra mycket bättre? :?


Tja, det är mer än dubbla pengarna för skopan jmf med insatsen. Ska
man bara ta bort mittsträng eller rensa diken gör nog skopinsats jobbet lika bra.
Dessutom hade man inte behövt släpa tung skopa ut o in ur uthuset!
:D

Ja, det är väl dyrare, men ska man rensa lite mer så är nog skopan bättre. Men du får väl lyfta lite skrot så att du rår lyfta den!! :lol: :D

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38417 Dan, vad är det du kör för lass på din tandemoxen? Ved eller frötallar?

Hur funkar det med banden, skulle tro att de slits ganska mycket och/eller ramlar av när man svänger?

Har du testat i blöta marker, hur mycket sjunker den ner?

Avatar Fallback

Re: Tandemoxen

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38613
Mangan skrev:Dan, vad är det du kör för lass på din tandemoxen? Ved eller frötallar?

Hur funkar det med banden, skulle tro att de slits ganska mycket och/eller ramlar av när man svänger?

Har du testat i blöta marker, hur mycket sjunker den ner?


Tanken är att göra alla gallringar själv. Kapar fallande, mest 4 met, samt timmer. Dessutom blir det givetvis att ta reda på vindfällen och köra hem några vedlass. Vad gäller banden har jag haft maskinen för kort tid för att veta livslängden. Att de skulle kränga av vid körning tror jag inte är någon som helst risk. En viktig förutsättning för att däck och band skall
funka bra är dock att man håller koll på lufttrycket. För lågt lufttryck sliter ut däcksidorna och ger punka så småningom.

Har inte testat att åka på myrmark än. Det finns en del på skiftet så visst kommer jag att åka på myr. Borde funka ganska bra, åtminstonde var det ett
argument när jag köpte traktorn. :lol:

Avatar Fallback
flisshejk  
#38813 Det skulle vara mycket intresant om du Dan skriver ifall det skulle bli problem med bandkrängning, jag har själv tidigare haft bandburna mindre maskiner dels en Therri 1020 samt en Farmi Trac finska maskiner och på båda dessa hade jag problem med att banden krängde på masindelen när man krökte lite tvärare. Har faktiskt tittat på tandemoxen men efter tidigare erfarenhet är jag lite försiktig, det verkar vara ganska korta band på maskindelen så det kanske funkar bra. När det gäller körning på blöta marker så kan det bli problem att gående följa after en maskin med band om du inte har väldigt stora skor, marktrycket från en människa är betydligt högre per kvadratcentimeter än vad det blir efter en liten bandmaskin det är väl egentligen på såna marker man skall använda den och inte på mycket stenbunden mark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).