Vedmaskiner, flishuggar

Hikki pilke 1x problem

16 inlägg 9456 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hikki pilke 1x problem

Niklas persson  
#329835 Tjena!
Har en 1x och har problem med att den sågar snett! Värst är det när kedjan blir lite slö (såklart). Och nej, det beror inte på filningen! Det sitter ju 16" svärd på vilket betyder att där är udda antal tänder på kedjan, alltså en tand extra på ena sidan, två lika efter varandra. Min teori är att det är därför den skär mer på ena sidan. Det är så illa så att när kedja och svärd blir lite, bara lite slitna så fastnar skiten i stocken det går inte att såga, sämst går det på mjuka trädslag och torrgran osv.
Någon mer som har en senare 1x med 16 tum som har detta problem??? Blir aningen vansinnig på detta och kör nu med 15" svärd, går hur bra som helst...



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Mikkel  
#329838 Antar att du har sträckt kedja kollat smörjningen, bild ?

Användarvisningsbild

Re: Hikki pilke 1x problem

bodaedet  
#329841 Antar att du filat bort graderna på svärdet.

Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Blivande snickare  
#329844 Är 16 tums svärdet rakt?
Har du haft kedjehopp nångång på svärdet? Stukade länkar på kedjan eller slitet spår i svärdet?

Ojämt antal tänder på kedjan har ingen som helst betydelse i hur rakt skäret blir :smile:

Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Niklas persson  
#329846 Kedjan är sträckt den får olja, svärdet filat. Har båtar svärd/ kedja blir likadant efter ett tag, visst funkar det bättre när det är nytt men problemet börjar ganska fort. Måste fila väldigt ofta mot när man lör med 15", då kan man ju köra minst en hel dag om det går bra. 16" får man fila flera ggr om dagen. Satte 16" kedjan och svärdet på motorsågen, samma sak, skär snett...
Men jag tror det kan ha betydelse med antal tänder, är ju en till som tar och varje tand tar ju ganska mycket....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Ingoberra  
#329848 Slipa bort den udda tanden å se om det blir nån skillnad

Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

axwell  
#329870 Är du "hundra" på att 16" svärdet passar perfekt i fästet med oljeinloppet på exakt samma position som på 15" svärdet ?

Dum fråga kan tyckas, har du kollat om du har fått det 16" svärd och kedja som ville ha, dvs att båda är tex .325 eller samma typ av 3/8" ?

Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Mikkel  
#330172 det kan inte vara så att du av misstag köpt din 16"-kedja/1,3 mm och spåret 1,5 mm ? Då drar det snett.

Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Jim_the_one  
#330239 Har du bytt svärd och kedja samtidigt?
Det är inte bara svärd som blir snedslitet även kedjan kan bli mer sliten på ena sidan.
Mycket märkligt att det funkar så bra med 15" å inte med 16" men den extra tanden på 16" spelar ingen roll alls. Det vet jag av erfarenhet. Hur noga är du när du filar? Det har väldigt stor betydelse.
Hade det blivit samma problem med 15" hade jag sagt att fästet/lager som är kass.

Det är inte så att den tar i någonstans?

Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

mrvimek  
#330249 De är standard me 15 tum 1,5 och dra de sent så är de ryttarna eller svärdet som är slitit för de snurra mera än va de gör på en motorsåg :)

Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Niklas persson  
#330262 Dom nya har 16" som standard. Säger ni att den extra tanden kvittar så får jag ju lita på det!
Tar av kedjan och filar i skruvstycke på ett löst svärd så det blir nog bra, använder oftast mall! Får väl prova och byta svärd och kedja igen för det är kanske bara slitet ändå. Men upplevde aldrig detta på den gamle sågen så lite konstigt är det...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hikki pilke 1x problem

Elfving  
#330368 Ditt 16" svärd är utnött på så vis att kedjan har alldeles för mycket frigång i sidled! Enklast är nog att köpa en ersättare, än om det kan vara möjligt att få ordning på glappa svärd. Min erfarenhet av hakki 1x42 är att man gör hundratals kubik ved på en uppsättning svärd och kedja bara man har ren ved som inte slöar ner.
Om du beslutar dig för att köpa nytt svärd, så byt kedja också.

Användarvisningsbild

Re: Hikki pilke 1x problem

Åke Nilsson  
#330380 Häller med att byta svärd.
Kedjorna till vår 1x42 slipar jag max 1 ggr på 40 timmar.
Udda antal skär spelar ingen roll.
Däremot viktigt med kedjespänningen.

Har den gamla modellen 1x42 utan hydraulsåg .
Funkar annars bra efter ombyggnad av sågen på goodwill.
Är det någon som har problem med en liknade maskin, hör av er så kan jag ge tips.

Användarvisningsbild

Re: Hikki pilke 1x problem

svampbob  
#332782 Hej, nu med endast ett par säckar kvar att köra igenom maskinen så är det haveri. Det är helt stopp i maskinen när jag trycker på starten så rör sig kedjan en kugg innan motorn bara morrar. Maskinen är tom på ved och klyven redo för att klyva. Tog bort remmarna från motorn och startade och självklart snurrade elmotorn då satte dit nya remmar. Jag har kollat och det verkar vara alla tre faserna på elen.

Någon som har erfarenhet av detta?

Det är en Easy 1x37

Användarvisningsbild

Re: Hikki pilke 1x problem

Åke Nilsson  
#332806 Kolla att kedjan i svärdet går lätt runt om du slackar den så inte topptrissan skurit !!
Är det en kombi traktor / el ?
Klyvcylindern har väl inte nått den ska jobba mot mottryck direkt ? ex fastkörd vedbit eller ?
Prova lösa ut knivretur som vid fastkörning ved om det krånglar.

Har du remmar först mellan elmotor och vinkelväxel sedan andra remmar till sågen ?
Kolla att inte stopparna för automatisk klyvlängd släppt om du öppnar sidokåpan den stora
vid inmatningsidan närmast bakhjulet på traktorn.

Inte haft nån konstig lukt ex. brända lager ??

Värsta senario pumphaveri hoppas det är enkelt fel.

Åke

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).