Trädfällning (arborist)

Tips på bra rep för vinschning?

72 inlägg 43529 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

machonisti  
#329359
Peteflamingstar skrev:Köpte ett gediget block på Arosmarknaden idag, tänkte ha att bryta med. Hundra spänn! :grin:

Wow! va dyrt! :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Homo abies  
#330104 Skaffa kastlina så du kommer upp en bit fällsaxen är farlig... och ger för låg fästpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#330125
Homo abies skrev:Skaffa kastlina så du kommer upp en bit fällsaxen är farlig... och ger för låg fästpunkt.
Höjden på fästpunkten är ju avhängigt längden på stången.. :mrgreen: Rätt anbringad är fällsaxen mycket säker.. :geek: :geek: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#330133 Min stång är ca 6 meter, plus mina (med uppsträckta armar) 2 meter blir det åtta. Nyttjar man dessutom en mindre alustege kommer man lätt upp över tio, dvs minst halva trädhöjden på de träd jag ämnar vinscha. Kastlina får blir ett framtida övervägande.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#330134
Peteflamingstar skrev:Min stång är ca 6 meter, plus mina (med uppsträckta armar) 2 meter blir det åtta. Nyttjar man dessutom en mindre alustege kommer man lätt upp över tio, dvs minst halva trädhöjden på de träd jag ämnar vinscha. Kastlina får blir ett framtida övervägande.
Har du använt saxen mycket ? Om inte. Var noga med att få den att fästa rakt mot dragriktningen, hamnar den snett gräver gärna enbart den ena skänkeln in sig i virket, är då barken väldigt tjock kan saxen eventuellt tappa greppet. Jag har själv använt saxen under ett par års tid utan missöden.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#330156 Nä inte mycket alls, provade några gånger på C-kursen i höstas. Men jag insåg då också att det är viktigt att riktningen blir rätt. Däremot har jag använt (och svurit över) kastlod förut, lyckades sällan få det dit jag ville...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Huskyman  
#330167 Kastlina är suveränt utom när det jävlas. Skulle kasta upp vikten en gång och kunden stod och tittade på. Jag tror jag fick kasta en 25-30 gånger innan jag kom rätt. Kunden började skruva på sig och undrade nog om han hade hyrt in rätt kille..... :sad:
Träna, träna.....

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330273 Kastlina är helt värdelöst!

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330279 Ett riktigt bra rep för vinschningar är bla skogmas nr: 203245 (45m) finns även 90m. Billigare o bättre är svårt att finna! Pallar 3300 kilo, skogma säljer även treerunners gula 13mm suveräna rep på meterpris! Nr: 160403. Just my two cent!

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

JPW  
#330435 Är man i praktiken inte tvungen att ha en "Big Shot" katapult för att kunna träffa rätt med en kastlina? Visst, det går nog att träna sig duktig på att handkasta men vem har det tålamodet...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Huskyman  
#330630
JPW skrev:Är man i praktiken inte tvungen att ha en "Big Shot" katapult för att kunna träffa rätt med en kastlina? Visst, det går nog att träna sig duktig på att handkasta men vem har det tålamodet...

Med rätt teknik och lite tålamod så klarar man sig utan en Big Shot. Med det sagt så ska jag faktiskt beställa en själv trots allt. Man kommer ju högre plus att precisionen blir bättre. Men även den kräver väl träning kan man väl misstänka. :geek:
Har redan köpt grejer till den så att jag kan winscha ner slingan plus en trigger för avfyrning . Nu jäklar ska det skjutas kastvikter.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Järv  
#330893 I tabellen kan du se vilken spänning är nödvändig. I professionell användning jag gå med 5-faldig säkerhet. Behöver du 1t spänning, behöver rep och allt brottlast minst 5t, brytblock 10t.
1) rakt träd..... 2) max 2m baklutning.....3) max 5m baklutning
Laubbäume = lövträd ----- Nadelbäume = barrträd ----- Anschlaghöhe = monteringshöjd rep i trädet

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#331073 Idag vinschade jag ett träd med hjälp av min nya fällsax, och det gick bra! Dvs tallen gick dit den skulle :shock:
Fick upp linan ungefär på halva trädhöjden, drygt tio meter, med stege och kviststång. Biltemas försträckta skotlina fungerade också bra, enda kruxet är att den snor sig så in åt h-e när man ska vira ihop den. Några tips, skaffa en liten kabeltrumma kanske?!

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#331085
Peteflamingstar skrev:Idag vinschade jag ett träd med hjälp av min nya fällsax, och det gick bra! Dvs tallen gick dit den skulle :shock:
Fick upp linan ungefär på halva trädhöjden, drygt tio meter, med stege och kviststång. Biltemas försträckta skotlina fungerade också bra, enda kruxet är att den snor sig så in åt h-e när man ska vira ihop den. Några tips, skaffa en liten kabeltrumma kanske?!
Dra ut linan i sin helhet och " mata " ner den i en plastback eller en säck. Annars kan du gå ut på nätet och läsa om hur olika linor ska kvajlas samman.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Hema  
#331097
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:Idag vinschade jag ett träd med hjälp av min nya fällsax, och det gick bra! Dvs tallen gick dit den skulle :shock:
Fick upp linan ungefär på halva trädhöjden, drygt tio meter, med stege och kviststång. Biltemas försträckta skotlina fungerade också bra, enda kruxet är att den snor sig så in åt h-e när man ska vira ihop den. Några tips, skaffa en liten kabeltrumma kanske?!
Dra ut linan i sin helhet och " mata " ner den i en plastback eller en säck. Annars kan du gå ut på nätet och läsa om hur olika linor ska kvajlas samman.. :smile:

Men är fenomenet för Biltemas skotlina vanligt bland liknande rep för att vinscha?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).