Avverkning (slutavverkning)

Sega betalningar!

17 inlägg 11043 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sega betalningar!

stefan101  
#329800 Kanske dags för oss skogsägare att ta fram egna kontrakt i stället för bolagens förtryckta, retar mej på att det tar allt längre och längre tid att få slutbetalningen för avverkningarna, märkligt att det gick fortare förr att få betalt innan datamaskinerna blev allmänna när man gjorde allt för hand, nu har man infört månadsredovisningar och ofta blir det en liten klick(medvetet?) massaved kvar på våren när det inte går att köra längre, och då kan man få vänta i månader på slutbetalningen av hela avverkningen bara på grund av dessa få kubikmeter. Vi skogsägare pressas hela tiden till att vara konjunkturdragspel, lagerhållare, bank och att betala frakten mm. Det längsta jag fått vänta var en avverkning klar i Jan slutbetalning till midsommar, hört andra skräckhistorier på upp till ett år. Ingen annan leverantör av varor skulle acceptera dessa långa ledtider för betalning, själva får vi skogsägare fakturor på allt mellan 10 dagar till 30 dagar, ja 30 dagar finns knappt längre. Kanske någon form av deadline skulle vara lösningen 30 dagar efter den sista inmätta leveransen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

brassel  
#329812 Sålde en föryngringsavverkning, skördarmätt LRK till Sveaskog för ett tag sedan, fick skapligt förskott vid kontraktskrivandet, och resten 10 dagar efter avslutad avverkning; vore kul om fler aktörer erbjöd det :)
"Virkesmätning med skördare (Ursprung 7)
Virkesmätning med skördare innebär att stammarnas m3fub-volym registreras i skördarens dator vid avverkningen i skogen. Från apteringsdatorn skickas sedan underlag trådlöst direkt till Skogsnäringens IT-företag SDC, där all bearbetning, prisräkning och redovisning mot säljare och köpare görs."
http://www.sveaskog.se/skogsagare/salja ... ngsformer/

Användarvisningsbild

Re: Sega betalningar!

rokon  
#329813 Jag upplever också att betalningsrutinerna från Sveaskog har fungerat bra vid mina försäljningar. Full belåtenhet.

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329825 En virkesköpare sade sig ha som vision att bak på skördaren skulle det sitta en bankomat där markägaren kunde ta ut pengar under avverkningens gång

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

Mikkel  
#329828 eller varför inte med Swish rätt in på kontot, stock för stock... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

Blivande snickare  
#329833
Mikkel skrev:eller varför inte med Swish rätt in på kontot, stock för stock... :mrgreen:

Blir nog snabbt deprimerande när du ser hur lite varje stock egentligen är värd :cry:

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

Mikkel  
#329837 vad blir det per stock ? diameter 30 cm, längd 5 m ? Räcker det till en Capritjosa med kall öl till ?

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

Blivande snickare  
#329843 Om vi räknar med att stocken är en perfekt cylinder och att du får ett pris på 50 euro per kubikmeter.

Radien (0.15 meter) upphöjt i två, gånger pi (3.1415), gånger längden (5 meter). Då får du ett svar på cirka 0.3534 kubikmeter. Ta det gånger priset (50 euro) så får du hur mycket stocken är värd, dvs 19 euro och 43 cent.

Så ja, lite beroende på var du käkar din pizza så borde det nog räcka till, hittar du du billigt har du till och med råd med en chokladstång till efterrätt ;)

Användarvisningsbild

Re: Sega betalningar!

machonisti  
#329850 Så har trädet vårdats och massor med allehanda avgifter betalats i åtskilliga år.
PS glöm inte skatten!

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

patruna  
#331570
stefan101 skrev:Kanske dags för oss skogsägare att ta fram egna kontrakt i stället för bolagens förtryckta, retar mej på att det tar allt längre och längre tid att få slutbetalningen för avverkningarna, märkligt att det gick fortare förr att få betalt innan datamaskinerna blev allmänna när man gjorde allt för hand, nu har man infört månadsredovisningar och ofta blir det en liten klick(medvetet?) massaved kvar på våren när det inte går att köra längre, och då kan man få vänta i månader på slutbetalningen av hela avverkningen bara på grund av dessa få kubikmeter. Vi skogsägare pressas hela tiden till att vara konjunkturdragspel, lagerhållare, bank och att betala frakten mm. Det längsta jag fått vänta var en avverkning klar i Jan slutbetalning till midsommar, hört andra skräckhistorier på upp till ett år. Ingen annan leverantör av varor skulle acceptera dessa långa ledtider för betalning, själva får vi skogsägare fakturor på allt mellan 10 dagar till 30 dagar, ja 30 dagar finns knappt längre. Kanske någon form av deadline skulle vara lösningen 30 dagar efter den sista inmätta leveransen.

Exakt så upplever jag det också ! Hade kunnat vara jag som skrev detta.Som tur är är det sista som måste säljas till bolag nu gjort !

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

alias  
#331605
stefan101 skrev:Kanske dags för oss skogsägare att ta fram egna kontrakt i stället för bolagens förtryckta, retar mej på att det tar allt längre och längre tid att få slutbetalningen för avverkningarna, märkligt att det gick fortare förr att få betalt innan datamaskinerna blev allmänna när man gjorde allt för hand, nu har man infört månadsredovisningar och ofta blir det en liten klick(medvetet?) massaved kvar på våren när det inte går att köra längre, och då kan man få vänta i månader på slutbetalningen av hela avverkningen bara på grund av dessa få kubikmeter. Vi skogsägare pressas hela tiden till att vara konjunkturdragspel, lagerhållare, bank och att betala frakten mm. Det längsta jag fått vänta var en avverkning klar i Jan slutbetalning till midsommar, hört andra skräckhistorier på upp till ett år. Ingen annan leverantör av varor skulle acceptera dessa långa ledtider för betalning, själva får vi skogsägare fakturor på allt mellan 10 dagar till 30 dagar, ja 30 dagar finns knappt längre. Kanske någon form av deadline skulle vara lösningen 30 dagar efter den sista inmätta leveransen.


Datum för utbetalning av virkeslikviderna styrs, så vitt jag vet, av vad man skrivit i kontraktet när det gäller avverkningsrätter (vad jag vet kan man även skriva in slutdatum för när allt virke skall vara inmätt - kanske lite olika mellan olika virkesköpande organisationer hur tillmötesgående de är).

Leveransvirke har jag endast sålt till Södra och där finns det reglerat att utbetalning skall ske senast ett visst antal dagar efter inmätning (utgår även ränta vid sen inmätning - blir dock inga stora summor med dagens räntenivåer).

Nu säger jag inte att det inte kan finnas problem med vissa virkesköpande aktörer, men anser ni verkligen att det är ett utbrett problem (antingen att köparna vägrar skriva in utbetalningsdatum i kontrakten eller att de bryter vad som står i avtalen)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sega betalningar!

Camwood  
#331647
machonisti skrev:Så har trädet vårdats och massor med allehanda avgifter betalats i åtskilliga år.
PS glöm inte skatten!

Vem tänker på det om pizzan var god o ölen kall!!

Användarvisningsbild

Re: Sega betalningar!

Titan  
#331771 "Leveransvirke har jag endast sålt till Södra och där finns det reglerat att utbetalning skall ske senast ett visst antal dagar efter inmätning (utgår även ränta vid sen inmätning - blir dock inga stora summor med dagens räntenivåer)." skrev ngn

Vid mina sista leveranser till Södra bad jag om förskott i samband med anmälan. Räntan var ju så låg att det var bad "money management" att låta dem ligga där om ens bara i de 40-60 dagar det kan bli tal om. Jag hade pengarna på kontot inom 3 dagar.

Avatar Fallback

Re: Sega betalningar!

Lillkungen  
#331778 😡 Sålde en liten slutavverkning gran (160 mfub) i december till Skånetimmer AB. Beståndet avverkades i början av januari och allt timmer (120 mfub) hämtades veckan därpå. Fortfarande (29 maj) väntar jag på slutredovisning och betalning. Enligt bolaget beror dröjsmålet på att pallkubben ligger kvar vid bilväg. Det rimliga hade varit att bolaget hade betalat efterhand som virket hämtades. Ingen leverantör i någon annan bransch hade accepterat så här långa betalningsperioder. Det är nonchalant och vittnar om dålig affärsmoral. Jag överlever utan pengarna, men retar mig till vansinne på att jag som leverantör ska behöva vänta i upp till ett halvår (kanske ännu längre) på att köparen ska göra rätt för sig. Tveksamt om jag framöver kommer att sälja virke utan att försäkra mig om en rimlig betalningsperiod (30 dagar efter leverans av respektive parti).

Användarvisningsbild

Re: Sega betalningar!

gonzzos  
#331863 Har exakt samma erfarenheter av dom 2 som jag har sålt till här i Småland.Timmer högen försvinner direkt men sista lilla högen massa har en jävla förmåga att ligga kvar länge.Samma bekymmer varje gång och d är inget som bara hänt med mina lev,kvittar om d är lev virke eller avv uppdrag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).