Skogsekonomi

Generationsskifte

16 inlägg 11098 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Generationsskifte

nybarkad  
#329699 Hej är det någon som vet om det är möjligt med ett generationsskifte eller om det är tvunget att säljas?
Gården är värd ca 10 000 000.
ingen av oss 2 syskon har pengar att lösa ut den andra med.
någon som grovt vet hur man gör eller är det bara försäljning som gäller?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

TheJo  
#329701 Har båda samma intresse för gården?
Har ni ungefär lika ekonomi? Eller är det exempelvis någon av er som vill få lös kapital?
Hur tänker ni kring framtiden för gården?
Går ju bra att samäga gården. Men det kräver ju att ni är överens.

Viktigast är väl att ni skriver papper på ALLT ni bestämmer.

Själv ger jag hellre bort min halva till lillebror än att släktgården måste säljas.

Edit: Jag hade bokat ett möte med någon som har hand om denna typen av frågor.
Så den personen kan gå igenom alla siffror och ge er de alternativen som finns, och som passar er bäst.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

nybarkad  
#329707 Tack det var ett bra svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

brassel  
#329735 Brukar tipsa om Jakob Palmstiernas "Egendompraktikan" som skriver om bla att avkastningsvärdet på en fastighet är ju inte riktigt samma sak som det sk marknadsvärdet...
http://www.adlibris.com/se/bok/egendoms ... 9170921223

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Skogstinsen  
#329748 För allt i världen bli inte ovänner. Jag vet då min sambo's mamma och moster har krigat i 15 år om släkt gården. Det finns inget värre än att bråka om skit alltså pengar...!

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

hemhuggare  
#329783 Fråga gärna flera som håller på med såna frågor det är billigt att lägga några tusen på bra rådgivning

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329801 Om ni vill ha kvar fastigheten i familjen kanke avkastningsvärdet är ett bättre sätt att beräkna värdet på fastigheten?

Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

svampbob  
#329803 Problemet är att det finns så många som är beredda att betala högt över avkastningsvärdet.

Det är lite likt konstvärlden och Warhols Brilloboxar.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

brassel  
#329810 En variant är att tänka en revers (kan utformas på lite olika vis) som tas med antingen föräldrarna (får om inget görs vara där tills de går bort) eller med syskon som blir "marknadsmässigt" under-kompenserade.
Kan vara ett sätt nuförtiden att lite lättare bevara släktgårdar i denna värld där fastigheter i princip jämställs med tavlor innehavsmässigt...
Personligen skulle jag även sikta på att ha en generationsskiftes-rådgivare som inte samtidigt har intressen i mäkleri...

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

opekka  
#329814 Samägande kan fungera så länge syskonens andra hälfter inte börjar fundera på eventuella orättvisor. Ingen lösning jag skulle förorda. Glöm det alternativet.

En fastighet värd 10 mkr borde vara möjlig att dela till två ekonomiskt lika stora brukningsenheter, om båda har intresse av att äga.

Annars är virkesinnehållet avgörande för om en part kan ta över hela fastigheten och reglera fördelning mellan syskonen genom revers och ett antal års avbetalning som finansieras genom avverkning.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329854 Om alternativet är att sälja fastigheten på öppna marknaden så kanske den utlösta parten kan tänka sig att hålla igen på sina anspråk.
Det finns inget som säger att affären ska baseras på marknadsvärdet, om man kan utgå från avkastningsvärde och vad den tillträdande har för förutsättningar att klara av affären så kanske man kan enas om en rimligare värdering än marknadsvärdet.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

jannee  
#329857 Är båda intresserade av fastigheten? varför inte då ha en auktion endast mellan parterna. Den som bjuder högst får den. Å andra sidan bör det finnas med en tvingad återförsäljningsklausul. Vill den nye ägaren återigen sälja fastigheten bör den andra parten få köpa den för samma pris som gällde vid den tidigare auktionen, minus eventuella värdeminskningsåtgärder såsom större avverkningar eller dylikt.
Denna klausul bör gälla för de närmaste 15 åren eller något ditåt.
Ex: Låt os anta att det idag finns 12000m3sk skog. En av er är villig att betala 6 mille = 500kr/m3sk
Den nye ägaren vill sälja efter 5 år, men då finns det bara 8000 m3sk, vilket gör att priset rättmätigt då bör bli 8000*500 = 4 mille.
Detta förslag är något mellan tummen och pekfingret - VIKTIGAST är att ni alla är ÖVERENS.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

Chuck Norris  
#329867 Fideikommiss är egentligen det enda rätta. Det är så sorgligt att se fina välarronderade fastigheter splittras till små skitremsor. Det handlar om att förvalta för att sedan lämna över till nästa generation. Inte att likställa med en påse pengar som skall delas.

Avatar Fallback

Re: Generationsskifte

nybarkad  
#329903 Tackar för alla fina tips ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Generationsskifte

Skogstomte  
#329907 Ska försöka ge några allmänna råd utifrån mina erfarenheter.

Bakgrund: 1999 tog jag och min bror gemensamt över föräldragården. Merparten av överlåtandet skedde mot en revers till morsan. På den tiden fick man ge 10000kr per person och år så den skrevs ned sakta genom årliga gåvor. När skattereglerna ändrades och fribeloppet blev större gjordes en större nedskrivning men på mig och min brors vilja sparade vi en del av reversen. Vi tyckte det var ett bra sätt att ge morsan ekonomisk hjälp vid behov. Kom till nytta när farsan gick bort bl.a.

Åren gick och vi skötte gården tillsammans, köpte maskiner osv. Brorsan startade företag med en kollega, jag i min tur träffade min sambo. Det rullade på men det blev värre att få ihop den obligatoriska helgen tillsammans på gården när olika intressen drar. Detta plus att mitt intresse att jobba all ledig tid sviktade gjorde att jag meddelade min bror att jag ville dra mig ur. Ok sa brorsan, vi får prata med någon - och vi ska inte bli osams!

Vi pratade med konsulten som hjälpt till förra gången då vi kände stort förtroende för honom. Lösningen blev att gemensamma slantar delades i två högar - enkelt. Maskiner och inventarier värderades med "blocket-metoden", vi kollade vad de var värda på Blocket minus normal prutmån. Detta grundade köpeskillingen. Lösa inventarier tas i klumpsumma och värderas normalt väldigt lågt. Han köpte loss detta rakt av. Gården kunde jag tänka mig släppa för taxeringsvärdet då marknadspriserna är väl höga. På konsultens inrådan så gav jag den som gåva till honom på taxeringsvärdet minus den skatt jag skulle betalat vid en försäljning - allt mot en revers. Fördelen med detta upplägg är att jag får ut lika mycket men brorsan slipper en hel del skatt att låna till. Nackdelen för honom är att skatten skjuts upp tills den dag han ev. säljer. Skatten skjuts upp med samma belopp och korrigeras inte för inflation eller ränteräknas så med åren så krymper den i reella tal.

I övrigt finns inga förbehåll för honom. Jag anser att om man äger något ska man vara fri att förfoga över det. Han kunde sålt gården veckan efter om han velat utan mitt godkännande. Räntan på reversen är statslåneräntan + en viss procent.

Generella råd:

* Bli inte osams!

* Skaffa en konsult som kan hjälpa er räkna. En bra konsult är även duktig på den mänskliga biten.

* Bli inte snål! Räkna rimligt.

* Krångla inte till det med för mycket klausuler, helst inga alls. Risken är att man får en massa inlåsningar som man inte tänkte på. Justera med priset istället.

* Låt det ta sin tid, tänk först och tala sen.

* Stå vid ord och tjafsa inte i efterhand. Har man skrivit på ett ofördelaktigt avtal får man stå sitt kast.

* En bra överlåtelse/affär tjänar alla något på, i pengar, frihet eller liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).