Öppna kategorin

Stängselstolpar

9 inlägg 6216 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stängselstolpar

Sture Andersson  
#329669 Har funderat på vad en skogsinspecktor berätta för mig, om sin far som tillverka stängselstolpar.
När han var färdig med dom slängde han dom på en eld ,och tog dän dom när dom var regält brända .

Vad han inte berätta var vad det var för trädslag.

Nån som testat detta eller hört om detta,enligt honom blev det ett bra rötskydd.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stängselstolpar

Sandström87  
#329672 Här där ja bo utanför örnsköldsvik så skulle ja säga senvuxen gran (stavagran)

Avatar Fallback

Re: Stängselstolpar

Tosca  
#329676 Undertryckt gran brukar nog vara vanligast, åtminstone norr om Mälaren.
Ene kan också vara gångbart, men det finns det oftast mindre mängder av.
Ek används i södra delarna av Sverige.

Avatar Fallback

Re: Stängselstolpar

Lars_karlsson  
#329678 Träslaget är inte det viktiga,, men kolet isej ruttnar aldrig , så visst funkar det,bruka va den svaga punkten strax över marken istället,

Användarvisningsbild

Re: Stängselstolpar

Göt  
#329684 Här var det undertryckt gran. Väldigt viktigt att den var barkad över gränsen den gick ner i jorden
En fungerade också bra men det var ont såna.

Avatar Fallback

Re: Stängselstolpar

Sture Andersson  
#329710 Att undertryckt gran är bra till stängselstolpar vet jag ,men vad jag är nyfiken på är efeckten av att lägga dom i en eld.Lägger man i hela stolpen eller bara nederdelen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stängselstolpar

Tosca  
#329720 Nedre delen, stängselstolpar går oftast av jäms med marken eller strax ovanför.
Så förmodligen är det denna "hals" som nyttan är störst.
Hur effektivt det är vet jag dock inte, det är möjligt att det är lika bra att tjära dem.

Användarvisningsbild

Re: Stängselstolpar

Hammaren  
#329726 Då gran inte tar åt sig någon impregnering så kan man bränna nederdelen, det är vanligt att man gör på gärdesgårdsstörar.

Avatar Fallback

Re: Stängselstolpar

brassel  
#329736 har även klyvt någon senvuxen talls kärnved ibland, verkar hålla ok.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).