Trädfällning (arborist)

Bakåtlut

21 inlägg 12058 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bakåtlut

Kalleponken  
#329563 Hallo
Jag ska nästa vecka ta ner några stora askar, den ena har kraftigt bakåtlut.
Den aktuella asken är ca 80-90 cm i bh dia med ca 2 m baklut i topp. Asken behöver fällas mot lutet för att få ut den i en hästhage, åt andra hållet är det Hus, Garage, Elledning och Teleledning.
Nu till frågan.
Jag har en tirfor 32 som darar ca 5000kg och räknar med att kunna fästa en lina ca 15 m upp i trädet, det borde inte vara något problem att få över trädet åt rätt håll. MEN eftersom det är en hästhage så finns det inget att fästa vinschen i utan min undran är om det räcker med att ställa bilen ( en Navara DH) i hagen och fästa i? Hade det varit möjligt att ställa bilen på asfalt så hade jag nog inte funderat så mycket på det. Tror ni mer rutinerade att bilen står still utan att börja kasa. Jag kommer givetvis att ha kilar i fällskäret med för att säkra så det inte går bakåt.

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bakåtlut

hlb  
#329564 Räcker nog inte med bilen. Gjorde för 30 år sedan samma manöver med mycket stort lövträd. Säkrade med traktor (BM400) och fullastad timmervagn . Traktorn i.o.f.s bromsad bara på bakhjulen, men stödben nere på wirekranen. Hela ekipaget började glida bakåt. Jag hade lyckligtvis inga hus i fel riktning,och fick över trädet med hjälp av ytterligare traktor. Stora lövträd är tyngre än man tror.

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

jannee  
#329568 Chansa INTE med bara bilen som förankring.
Betänk att när du spänner vajern LYFTER du samtidigt bilen vilket gör att endast 2 hjul blir kvar som bromsar.
Du kan göra en liten test, koppla ihop allt som du tänkt dig och spela in får du se hur enkelt bilen kommer att spelas med.
Har gjort exakt som HLB, dock långt tillbaka, har kranen monterad på vagnen, spände tills traktorn började glida bakåt. Vi fick över askarna men det var inte mer heller, duktigt tunga träd och någon hjälp av vinden kan man knappt räkna med.
Dessutom var de ihåliga.

Användarvisningsbild

Re: Bakåtlut

Peteflamingstar  
#329571 Ska göra samma grej snart fast med en tall och min Berlingo... :grin: Tallen lutar inte så värst och skulle nog gå att trycka med kilar, men det är ena halvan av en dubbeltall så det finns inte mycket att trycka på. Skulle i ditt fall inte chansa med bilen, ask är ett av de tyngsta trädslagen!

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

orre  
#329572 1: Oftast tar parkeringsbromsen endast på 2 hjul, har du "otur" lyfter du de 2 hjulen när du spänner upp.
2: Jag skulle rekommendera 10 ton i vikt på ditt "ankare" Lastmaskin, rejäl traktor, grävmaskin eller liknande.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

Ferguson system  
#329576 Når du ikke har noe å feste tauet i, så ville jeg ha brukt en fellejekk kombinert med kiler. En mulighet er å bruke en 5-10 tons søylejekk som blir plassert i et firkant spor i bakskåret, men da er det viktig å ha et tykt og solid hengsel.

Noen eksempler på fellejekk: http://www.logosol.se/produkter/stockha ... ktare.html
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=6 ... Index=null

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

markalyckan  
#329581 Jag hade inte vågat använda bilen till det. Den är väldigt lätt i sådant sammanhang. Tänk också på att ask bryts väldigt lätt i brytmånen den är inte seg som en gran. Använd hjullastare till att dra med och håll dig undan när han börja dra.

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

Krokmark  
#329582 Går det inte hamla ner kronan och sedan fälla enbart stammen?

Användarvisningsbild

Re: Bakåtlut

Järv  
#329618 I pdf på sidan 4 är en tabell. Som du kan se den genomsnittliga nödvändig dragkraft i ton.
I ditt fall BHD 86cm, 2m baklutning (Rückhänger), lövträd (Laubbaum; barrträd=Nadelbaum) rep i 15m höjd = 3t dragkraft.

http://www.waldwissen.net/technik/holze ... nalpdf.pdf

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

jannee  
#329619 Säkert också någon bautagren som hänger över åt fel håll - och den är heller inte lätt. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bakåtlut

machonisti  
#329620
Järv skrev:I pdf på sidan 4 är en tabell. Som du kan se den genomsnittliga nödvändig dragkraft i ton.
I ditt fall BHD 86cm, 2m baklutning (Rückhänger), lövträd (Laubbaum; barrträd=Nadelbaum) rep i 15m höjd = 3t dragkraft.

http://www.waldwissen.net/technik/holze ... nalpdf.pdf

Fin tabell. Tog lite tid innan jag rattade in tyska kanalen men sen...

Användarvisningsbild

Re: Bakåtlut

anersimyra  
#329621 Inte ens asfalt hade hjälpt i det här fallet.. :surp: Tillverka ett rejält markankare som du fäster med förslagsvis sex st järnspett nedslagna till ca 80 cm djup. Riktiga ankarspett har ett " öga " där man trär i ett annat spett för att vrida loss dem när man är klar, glöm alltså inte att tillverka ett " öga " om du använder vanliga anläggningsspett, en rörstump fastsvetsad på tvären funkar bra.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

bjed0001  
#329624 Ingen som använder någon form av jordankare? Brukar väl användas även vid tunga bärgningar som lastbilar och grävmaskiner. I och för sig är väl dragvinkeln lite gynnsammare vid bärgning... Och håller det inte kan man alltid ta om det är ju svårt om trädet väl tippat åt fel håll :wink:

Avatar Fallback

Re: Bakåtlut

Kalleponken  
#329930 Tack för alla svaren!
Det får nog bli att krångla lite och låna Pappas Valtra 6200 med skogsvagnen. Den borde stå still med broms, växel och fyrhjulsdriften i och sedan stödbenen nere på vagnen.
Problemet med de grenar som är på fel sida är att de förmodligen tar med sig teleledningen ner och

Telia ville inte komma ut och ta ner den innan. 😈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bakåtlut

anersimyra  
#329931
Kalleponken skrev:Tack för alla svaren!
Det får nog bli att krångla lite och låna Pappas Valtra 6200 med skogsvagnen. Den borde stå still med broms, växel och fyrhjulsdriften i och sedan stödbenen nere på vagnen.
Problemet med de grenar som är på fel sida är att de förmodligen tar med sig teleledningen ner och

Telia ville inte komma ut och ta ner den innan. 😈
Kontaktas nätägaren för begäran om nedtagning, alternativt bevakning, har denna det fulla ansvaret även om de inte behagar dyka upp, du kan alltså fälla utan ansvar för telias trådar.. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).