Trädfällning (arborist)

Vinschutrustning för trädfällning

83 inlägg 89965 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JPW  
#329447
Järv skrev:Eftersom jag måste dra träd lång väg använd jag denna här vinschen.
Lyftkraft 1: a växeln 900, 2: a växeln 1800kg
[youtube-klipp]
[/youtube-klipp]


Du har alltså den där tyska/österrikiska (??) vinschen? Mycket intressant, vad tycker du om den? Låter den mycket? Drar den mycket bränsle? Hur är kvaliteten, har du haft några problem med den?

Jag är helt klart inne på att skaffa en motordriven friktionsvinsch också, antingen den du har eller den enklare PortaWinsch, men vete tusan vilken som passar mig bäst.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Hema  
#329450 Det där konceptet funkade ju bättre än jag trodde.. Vill-ha-faktorn växer.. :)

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Järv  
#329471 Vinschen är inte ganska billig, men har på den storlek kraften som en björn och fungerar sedan 5 år utan problem. Vinschen kräver normalt motorsågbränsle :grin: . Förbrukningen är ganska låg, cirka 1 tank per halvtimme.
På vintern hade jag en gång problem med fryst gaskabel. Nu, med tillräckligt WD40 problemet var borta. :mrgreen:
Min brytrullen är ett 4t-block och det fungerar helt perfekt. En fördel är vinschen håller hela lasten på tomgång och också körs under full belastning igen. Hastighet styrs med utgående rep, släpper du linan stoppa winchen och håller lasten. Vinschen drar lätt BHD40 med 8-10m längd.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#329491
Järv skrev:Vinschen är inte ganska billig, men har på den storlek kraften som en björn och fungerar sedan 5 år utan problem. Vinschen kräver normalt motorsågbränsle :grin: . Förbrukningen är ganska låg, cirka 1 tank per halvtimme.
På vintern hade jag en gång problem med fryst gaskabel. Nu, med tillräckligt WD40 problemet var borta. :mrgreen:
Min brytrullen är ett 4t-block och det fungerar helt perfekt. En fördel är vinschen håller hela lasten på tomgång och också körs under full belastning igen. Hastighet styrs med utgående rep, släpper du linan stoppa winchen och håller lasten. Vinschen drar lätt BHD40 med 8-10m längd.

Vart köpte du den? Har kollat om den finns i Skandinavien, men finner inte. Liknar ju på en amerikansk jag sett som kostar 14K norska här.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JPW  
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JPW  
#329493 Länken är nog död, men leta på skogma.se under "Friktionsvinschar" så hittar du den - "Dragvinsch 1800" eller nåt sånt.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Hema  
#329500 http://skogma.se/b2c/Servlet?page=6&parent=sLB&parentIndex=126
Nu kanske både smålänningen o västgötten kommer fram samtidigt, men är den inte löjligt dyr? Över 26.000:-
Senast redigerad av Hema tis 12 maj 2015, 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#329501 Tackar :grin: Fann den där. Högt på listan över vad jag kunne tänka mig köpa, men plånboken.... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#329535 Beskrivningen av pcw 5000 är ju löjlig !! För slät terräng med svag lutning !!!!?? Vilket dravel, med låsbara block kan den användas till lyft om man vill, terrängen kan ju luta hur mycket som helst för tusan, det är ju bara att rigga med tvåskurna block för att fyrdubbla kraften. Dessutom är den extremt bränslesnål, om än inte direkt ljudlös.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

ronstromer  
#733057 Hej på er!

Jag har idag ett dragblock som jag använder men funderar på att köra en vinsch med vev (typ som sitter på båtkärror) för att få mer längd att dra in. Är det någon som provat detta eller har andra tips?
Tack

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#733060 Kan vara svårt att få fäste för en sådan winch,
Skulle heller rekommendera en spakblock med wire.
Har en sån med 25 meter wire, och den känns mycket
säker även med digra träd.
1635227642_hit-06.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

ronstromer  
#733062 Okej! Hade tänkt få ner vikten om man ska bära med sig. Ser att skogma har en Nordfrost som väger ca 15kg (minsta) som har en nyttolast på 800kg. Är det för klent?

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

uffejohan  
#733063 Jag har en sådan, visst är den tung att släpa på men den ligger alltid med i lådan när jag hugger. Är det besvärliga träd är den ovärderlig och är det grova träd använder jag ett brytblock och får få dubbla kraften. Det tar lite tid att arrangera utrustningen och wiren är lång och kan vara lite trasslig. Efter att ha fått ett träd över mig för några år sedan tar jag inga risker längre.

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

JensSkoog  
#733066
ronstromer skrev:Okej! Hade tänkt få ner vikten om man ska bära med sig. Ser att skogma har en Nordfrost som väger ca 15kg (minsta) som har en nyttolast på 800kg. Är det för klent?

Det håller bra även för stora träd. Betänk att när du får fäste
för wiren en bit uppe i trädet, så blir gör fysikens lagar dig
stark som ett troll :wink:
uffejohan skrev:Jag har en sådan, visst är den tung att släpa på men den ligger alltid med i lådan när jag hugger. Är det besvärliga träd är den ovärderlig och är det grova träd använder jag ett brytblock och får få dubbla kraften. Det tar lite tid att arrangera utrustningen och wiren är lång och kan vara lite trasslig. Efter att ha fått ett träd över mig för några år sedan tar jag inga risker längre.

Just så är det. Tar lite tid, men som jag säger till mina kunder. Det
tar ofta lång tid att säkra, och senn tar det fem minuter att fälla,
men jag ska vara så säker som det överhuvudtaget går an innan
jag griper sågen.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733067 Jag har funderat på en liknande från Cowab (cowab.se). Den väger 14 kg och har max dragkapacitet på 2400 kg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).