ons 27 feb 2008, 00:37#21248
Instämmer med övriga och betonar:
Sortera väl vid lastning och tänk till (snabbt) innan varje knippe så går det snabbt att lasta av sedan. Backa gärna in och fyll på vägen in med två sortiment (grantimmer och tallmassa t.ex.) och sedan två andra på vägen ut (talltimmer och granmassa). Undvik att lägga massa på timmret då de har en tendens till att ramla emellan. Planera lasset så att man lätt ser vad som ligger var och att det finns klara gränser mellan sortimenten. Kör med ordentliga lass (så länge marken håller för det) men undvik överlass.
Använd utskjutet ofta och tänk på att använda långkran på rätt sätt (inte som vanlig kran med lite längre utskjut). Mycket utskjut, en del vipp och lite huvudarm. Låt utskjutet gå hela tiden.
Kör försiktigt och tänk på viktpendeln och timglaset (så länge viktpendeln är innanför det timglas hjulen bildar på maskinen så står den stadigt). Vid midjeutslag blir maskinen rank åt det hållet midjan svänger ut (rak = stabil). Om det lutar är den vagn som är uppåt den som kommer att tippa först. Om bakvagnen lutar oroväckande och kranen sitter på vagnen - ut med ett knippe åt motsatt håll och det går att köra även när det ser riktigt illa ut. Kör sakta över partier som lutar mycket, kör man fort finns risken att ett hinder får bakvagnen att "hoppa upp" och välta.
Jag har hört att de flesta välter på plan backe och då ofta för att de kör för fort över en stubbe och boggien inte hinner jobba utan skjuter upp lasset.
När framkomligheten är sisådär kan man använda midjan och saxa sig fram (det gör stor skillnad). Se till att hjulen inte slirar (lätt på gasen - converterlåda), i branta sluttningar är det den som är lättast på gasen som kommer upp. Skotare är byggda för att köras framåt och har därför lättare att klättra med framvagnen först. Saxa bakåt upp för slänten och plocka sedan på vägen ned.
Håll koll på terrängen och planera, försök lista ut underlaget. Kör hellre en kort omväg på berg än igenom ett sankt område.
Personligen gillar jag att alltid sitta och köra vänd bakåt (förutom längre sträckor på plan mark). Man har bra koll på lasset och slipper snurrar runt stolen hela tiden.