Avverkning (slutavverkning)

Skördarförare med komplex?

8 inlägg 6360 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarförare med komplex?

Tosca  
#328738 Jag har stött på grothögar där många toppar kapats av i stumpar, kan det röra sig om en förare med någon typ av längdkomplex?
Någon som har en troligare förklaring?
Det måste ju ta extra tid att göra?
20150504150.jpg

20150504149.jpg




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skördarförare med komplex?

Fredrik Reuter  
#328743 Hej,
Är det kap i båda ändar alltså? Så det inte är brott? Är det brott så har toppen oftast gått av och biten spottas oftast automatiskt ur aggregatet.
Är det kort lumpbitar med kap i båda ändarna är det lite konstigare. I och för sig så tar det inte så mycket längre tid att dutta till med sågknappen om aggregatet stannar innan giltig bit på toppen (som detta verkar vara). Är det en ovana så blir det mycket lump registrerat i datorn och det tar ju helt onödigt med energi (diesel)...

Avatar Fallback

Re: Skördarförare med komplex?

Tosca  
#328747 Kap i båda ändar, längd mellan 3 dm och 2 m ungefär, ganska ofta är "toppdelen" framlagd i högen också, så en förflyttning av kranen innan öppning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördarförare med komplex?

Fredrik Reuter  
#328751 Är det grothögar?
Kanske isåfall ville hålla högarna kompakta och inte så yviga (fast det blir väl lite fel ändå ur grothögssynpunkt...)?

Avatar Fallback

Re: Skördarförare med komplex?

Tosca  
#328755 Jo, de är tyvärr ganska stökiga också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarförare med komplex?

Klazzon  
#336997 Föraren kanske är smålänning... Det är ju hyfsade vedpinnar som är sparade och lätt går att komma åt med traktor/fyrhjuling ;-)

Avatar Fallback

Re: Skördarförare med komplex?

Tosca  
#337058 Nja, jag är tveksam till om det är en smålänning, vad man än kan säga om dem så dumma är de inte. Det är ju bolagsskog, så det vore nog mindre besvär att lägga åt sidan ett lass med fin massaved utan att det märks så särskilt mycket, när hyggena oftast är mellan 20-30 ha så finns det lite vingelmarginal.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarförare med komplex?

Tosca  
#337104
20150721164.jpg


20150721166.jpg

20150721167.jpg

20150721168.jpg

20150721169.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).