Avverkning (slutavverkning)

Anbud Slutavverkning

21 inlägg 15061 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Anbud Slutavverkning

Umea  
#324970 Tack för alla lärorika och trevliga inlägg här på skogsforumet.

Jag ska göra något som vi aldrig gjort tidigare så jag önskar nu få era råd. Har sökt på forumet men har inte lyckats hitta något skrivet om detta.

Vi kommer att göra en slutavverkning på ca 8 ha. Skördar arbetet kommer en bekant att lejas in för och det är tänkt att vi själva skotar fram virket.

Vi har för avsikt att sälja leveransvirket till den som betalar mest.

Anbuds förfrågan om uppköp av leverans virket kommer att gå till flera skogsbolag.

Nu behöver jag hjälp och tips.
Hur utformar man anbuds förfrågan till virkesköparna så att det går att jämföra dem sinns emellan.

Vad ska tas med ?
Vad bör man tänka på ?

Vad är fördelar / nackdelar med en fast ersättning för timmer oavsett tjocklek ?

Hur hantera över grovt timmer ?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

Fredrik Reuter  
#324975 Hej,
Personligen skulle jag innan förhandlingen börja med att in prislistor (obs matris) för leveransvirke från de köpare som kan bli aktuellt.
Med dessa har du full möjlighet att i förväg jämföra och se vilken som ev passar din skog bäst. Klava mät och jämför.

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

Trocadero  
#325304 Jag skulle, innan jag lejer bekanten för att skörda, prata med några olika skogsbolag om hur de ser på apteringen. Jag skulle inte bli förvånad om du får mer betalt för virket om du låter köpande skogsbolag anlita skördare så att skogsbolaget anpassar apteringen till det behov de har. Det kan därmed bli så att ditt (skogsägarens) netto från avverkningen blir större än om du låter bekanten skörda.
Skogsbolagen har dessutom hårt förhandlade priser med skogsmaskinförarna så jag tror inte att det är någon större skillnad mellan att anlita en bekant som skördar (till kompispris) och att anlita "extern" skogsmaskinförare.

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

Umea  
#328405 Tack Fredrik Reuter och Trocadero för era synpunkter.

Vänliga Hälsningar

/ Umeå

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

halvproffs  
#328435
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Personligen skulle jag innan förhandlingen börja med att in prislistor (obs matris) för leveransvirke från de köpare som kan bli aktuellt.
Med dessa har du full möjlighet att i förväg jämföra och se vilken som ev passar din skog bäst. Klava mät och jämför.


Detta tror jag inte ett dugg på. Prislistorna är så lika att man misstänker kartellbildning och för den oinvigde är det svårt.
Jag snitslade in ett område och skickade ut förfrågan om nettopengar vid väg och det var stora skillnader. Enkelt eller hur? Inga kostnader förutom frimärken.
Att leja en kompis och köra ut själv är nog ingenting att fundera på. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

jannee  
#328456 Gör själv precis som halvproffs.
Dessutom vill jag ha ALLT specificerat. Bl.a. medellängd på timmer, kubb kontra klentimmer.
INGA säger inga extra avgifter får tillkomma, såsom flyttning eller eventuellt manuellt arbete.

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

Umea  
#328495 Tack halvproffs och jannee för era råd.

Det är inte kul att bli lurad så därför är jag tacksam att få ta del i hur ni andra som har erfarenhet lägger upp era virkesaffärer.

Bästa hälsningar / Umeå

   TS
Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

brassel  
#328544 Tog in ett hygges-LRK i östra Uppland på ca 1000 m3 för nått år sedan, var till sist 7 st som gav ett netto per kubiken, den som fick det baka även in groten i nettot.
Skilde ca 100 kr/m3 på bästa och sämsta bud...
Säger ingenting hur det är idag, men på det stora hela var det kul och se att det fanns lite olika aktörer "på tå" då iaf :)
Ev gör jag nått liknande snart igen, men inte säkert alla sju tillfrågas då.

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

jannee  
#328550 Använder man anbudsförfarandet är det inte alls ovanligt att aktör nr 2 kanske kan höja sitt erbjudande.
Själv tror jag på ett fast pris gentemot att gå efter s.k. prislista/klassning.
De som endast säljer till samma bolag - gjort så i urminnes tider är dock av motsatt uppfattning.
Fel eller rätt tvistar de lärde om.
Kräv också bra pris på eventuellt vrak, själv får jag 500kr/m3to.

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

Umea  
#328709 Tack brassel för att du delade med dig av dina erfarenheter. Om jag uppfattar det rätt så skiljde det 100000 kr mellan bästa och sämsta erbjudandet.
Mycket pengar. Bra jobbat !!

Än en gång även tack till dig jannee.
Uppfattade jag dig rätt att ersättningen du fick var 500 kr/m3 för vrak ?
Bra förhandlat !!
Vilket år var det ?

Vänliga hälsningar / Umeå

   TS
Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

jannee  
#328711 Vrakat timmer 500kr/m3to både 2014 och 2015

Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

Vedproducent  
#328714 Ett nettopris inkl vrak på gran/tall är väl det man ska ha på ett Lrk i så fall. Lövet kan man ju ta separat.
Men sätta upp krav på medellängden tex och pris per sortiment leder ju till att köparen kan styra det till att det blir en sortimentsvandring till lägre betalda klasser. Ett separat högt vrak för timmer kan ju göra att tveksamma stockar sorteras i lägre betald massaved. Bättre då att det är bruttovolymen på alla sortiment.

Naturligtvis så måste sågverken få lov att hugga de längder man kan sälja och inte tvingas till att aptera stockar som man inte vill ha. Det leder ju bara till att man inte får den betalning man skulle kunnat få.

Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

Vedproducent  
#328717 Sälj absolut inte som leveransvirke. Det ska du bara göra om du har skogen som hobby. Hobbys får lov att kosta pengar.

Avatar Fallback

Re: Anbud Slutavverkning

jannee  
#328719 Efter vad jag sport så klassar Södra allt virke, däremot köper många sågverk timmer till fast pris och fast medellängd - ingen klassning, allt är en förhandlingsfråga, vem som vinner eller tjänar står skrivet i stjärnorna. Viktigast är nog att skogsägaren blir nöjd och virkesinköparen gör absolut ingen dålig affär, kanske ibland mindre bra och ibland tvärtom.
Man ska dock aldrig slå sig till ro, bara för att ett speciellt sågverk betalade bra förra året innebär inte detta att de betalar bäst i år eller nästa år.
Avverkningskostnaden ligger här nere i söder i snitt på 80kr/m3fub, har gjort så i flera år, då tillkommer inga flyttningskostnader om objekten är större än 200 m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Anbud Slutavverkning

stackenas  
#328922 Värö travmäter timmer.

Ska du sälja som leveransvirke bör det ske på hösten och absolut ej på våren när bilvägslagret är högt och ska tömmas före semestertider.

Se till att få priser i samma måttslag, många blir lurade av ett pris/m3 men det ska stå samma bakom också! Jag föredrar pris i fub. Vrakersättning är rimligt att kräva massapris då stockarna egentligen endast dög till det. Kräver man mer kommer maskinerna inte "chansa" med stockar som är på gränsen vilket renderar ett sämre timmerutbyte och mindre kosing.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).