Motorsåg och handhållet

skilnad på olika husqvarna svärd

22 inlägg 11944 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skilnad på olika husqvarna svärd

starke  
#328606 Vad är det för skillnad på husqvarnas olika svärd, tänker på nitarna som håller noshjulet.
När det är billiga paket med svärd+kedja är det oftast svärdet med nitar i en symetrisk fyrkant.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

volvo_per  
#328624 detta var em rolig fråga. Ska bli kul att veta :) jag har aldrig tänkt på detta.

Fliken in med en fråga här också. Till min stora husqvarna såg så är det inget noshjul alls. Undrar verkligen om detta är br? Vore kul med en kunnig person som skriver vad det finns för olika svärd typer och vad som är bäst. :grin:

Användarvisningsbild

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

traktorz  
#328628 Du råkar händelsevis inte ha artikelnumren för dessa två svärd, så att spårbarhet och pris kan härledas från Husqvarnas egna sidor?

Användarvisningsbild

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

anersimyra  
#328630
volvo_per skrev:detta var em rolig fråga. Ska bli kul att veta :) jag har aldrig tänkt på detta.

Fliken in med en fråga här också. Till min stora husqvarna såg så är det inget noshjul alls. Undrar verkligen om detta är br? Vore kul med en kunnig person som skriver vad det finns för olika svärd typer och vad som är bäst. :grin:

Du har ett svärd avsett för att användas i förorenat virke. Finns stora mängder grus i barken sliter det snabbt ut lagret i noshjulet. Jag tror svärden som säljs i paket med kedjor är ett billigare typ av svärd än den andra typen, dock är bägge laminerade och av ganska dålig kvalité. Riktigt bra svärd är t.e.x Oregon power match som är ett solitt svärd, å andra sidan tillverkar Oregon riktigt bra laminatsvärd.. :smile:

Avatar Fallback

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

volvo_per  
#328635
anersimyra skrev:
volvo_per skrev:detta var em rolig fråga. Ska bli kul att veta :) jag har aldrig tänkt på detta.

Fliken in med en fråga här också. Till min stora husqvarna såg så är det inget noshjul alls. Undrar verkligen om detta är br? Vore kul med en kunnig person som skriver vad det finns för olika svärd typer och vad som är bäst. :grin:

Du har ett svärd avsett för att användas i förorenat virke. Finns stora mängder grus i barken sliter det snabbt ut lagret i noshjulet. Jag tror svärden som säljs i paket med kedjor är ett billigare typ av svärd än den andra typen, dock är bägge laminerade och av ganska dålig kvalité. Riktigt bra svärd är t.e.x Oregon power match som är ett solitt svärd, å andra sidan tillverkar Oregon riktigt bra laminatsvärd.. :smile:



Okej. Känns som det ska gå tungt utan noshjul. Färgen har ju redan bränt bort på toppen Även fast kedjan varit hyffsat slak.

Användarvisningsbild

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

anersimyra  
#328643
volvo_per skrev:
anersimyra skrev:
volvo_per skrev:detta var em rolig fråga. Ska bli kul att veta :) jag har aldrig tänkt på detta.

Fliken in med en fråga här också. Till min stora husqvarna såg så är det inget noshjul alls. Undrar verkligen om detta är br? Vore kul med en kunnig person som skriver vad det finns för olika svärd typer och vad som är bäst. :grin:

Du har ett svärd avsett för att användas i förorenat virke. Finns stora mängder grus i barken sliter det snabbt ut lagret i noshjulet. Jag tror svärden som säljs i paket med kedjor är ett billigare typ av svärd än den andra typen, dock är bägge laminerade och av ganska dålig kvalité. Riktigt bra svärd är t.e.x Oregon power match som är ett solitt svärd, å andra sidan tillverkar Oregon riktigt bra laminatsvärd.. :smile:



Okej. Känns som det ska gå tungt utan noshjul. Färgen har ju redan bränt bort på toppen Även fast kedjan varit hyffsat slak.
Ställ oljetillförseln på max då dessa svärd utvecklar högre värme än motsvarande med noshjul.. :smile:

Avatar Fallback

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

röjar kalle  
#328740 Känns bra att vi är överens om någonting Myra. Power Match svärden är bra kör inget annat sedan många år. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

volvo_per  
#328759 Är det den utbytbara toppen ni gillar eller vad är det som är så bra med oregon? Förutom att priset verkar rimligt :)

Användarvisningsbild

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

anersimyra  
#328789
röjar kalle skrev:Känns bra att vi är överens om någonting Myra. Power Match svärden är bra kör inget annat sedan många år. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Då ska du få se bild på mitt nya Sugi Hara ( Red Mountain ) i 13" 1,5 / 325.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

TheJo  
#328795
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Känns bra att vi är överens om någonting Myra. Power Match svärden är bra kör inget annat sedan många år. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Då ska du få se bild på mitt nya Sugi Hara ( Red Mountain ) i 13" 1,5 / 325.. :smile: :smile:


Googlade på Sugi Hara, och det var inte direkt några svärd som syntes bland bilderna :roll: :wink:

Användarvisningsbild

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

anersimyra  
#328800
sugihara.jpg
Här är två solida varianter som säljs av Svens Maskin & Service..:)
sughi light.jpg
TheJo skrev:
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Känns bra att vi är överens om någonting Myra. Power Match svärden är bra kör inget annat sedan många år. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Då ska du få se bild på mitt nya Sugi Hara ( Red Mountain ) i 13" 1,5 / 325.. :smile: :smile:


Googlade på Sugi Hara, och det var inte direkt några svärd som syntes bland bilderna :roll: :wink:

Avatar Fallback

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

röjar kalle  
#328821 Kommer du ihåg dom gamla Partner svärden som var utfrästa i ett stycke med den runda topptrissan.
Har sugi Hara svärden samma utförande tycker det ser ut som det på bilden.?

Användarvisningsbild

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

anersimyra  
#328824
röjar kalle skrev:Kommer du ihåg dom gamla Partner svärden som var utfrästa i ett stycke med den runda topptrissan.
Har sugi Hara svärden samma utförande tycker det ser ut som det på bilden.?
Jag minns bara att R 22:an jag hade i skolan var en förbannat bra såg, jag minns faktiskt inget svärdbyte under de två årens användning. Det vore kul att återigen få prova " kuben ".. :smile:

Avatar Fallback

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

röjar kalle  
#328827 Vill nog hävda att den var dåtidens bästa såg om man ser till helheten. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: skilnad på olika husqvarna svärd

anersimyra  
#328839
röjar kalle skrev:Vill nog hävda att den var dåtidens bästa såg om man ser till helheten. :grin: :grin: :grin:
" skorsten " med sotviska kan förstås låta lite gammalmodigt, men det gick ju aldrig sönder.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).