Före och efter jobbet

Rötmånad - kolla tempen i kylen och frosta av vid behov!

21 inlägg 12255 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rötmånad - kolla tempen i kylen och frosta av vid behov!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32781 I går tog jag ut ett oöppnad paket med lättmjölk ur kylskåpet. Trots att det då var en dag kvar på bäst före datumet, var det snarare lättfil än lättmjölk i detta paket 😡 Så jag blev fundersam vad detta kunde bero på. I går kväll la jag in några termometrar i kylskåpet över natten. Efter ca 8 timmar i kylskåpet visade termometrarna mellan 12-15 grader :shock: (den rekommenderade kylskåpstemperaturen är ju 6-8 grader), varför jag gjorde en avfrostning av kylskåpet. Nu åtta timmar senare visar samma termometrar mellan 9-11 grader, där den lägsta temperaturen givetvis är uppmätt längst ner ovanpå den genomskinliga glashyllan.

Så se till att ha noga koll på temperaturen i era kylskåp, så slipper ni förhoppningsvis både otrevliga magåkommor och behöva slänga dyrköpt mat i onödan. (All köpe-mat som måste slängas är ju bortkastade pengar...)
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32787 Någon expert för några år sedan rekommenderade att sänka kylskåpstemperaturen till 4 grader under sommaren. Eftersom baktererna växer långsammare ju kallare det är i kylen, kan det nog vara en bra idé.

Användarvisningsbild
totte  
#32798 Någon/några expert(er) återkommer varje sommar med den rekommendationen, och det är inte alls fel. Viktigt är också att inte lämna inhandlade varor i varma bilar, handla maten det sista innan man far hem.

Också att tänka på för dom som har matlåda med, använd kylklampar. Kylklampar är förrsesten inte dumt när man handlar heller i värmen.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32800 Några tips från en som jobbar på kyllabbet/utvecklingsavd. i en kylskåpsfabrik :) . Jag ställer mitt hemma på 5 grader. Man ska dock tänka på att i många skåp är det väldigt stor skillnad på temp uppe o nere. Kan skilja uppåt 5-6 grader. Skåp med fläkt i är bättre men bäst är dom som har dynamiskt kylsystem. O då menar jag inte en fläkt som hänger i taket utan där fläkten är hopbyggd med kylpaketet o utblåsen jämnt fördelade i skåpet.

Om man ska mäta tempen i skåpet så lägg INTE termometern på en hylla utan häng den fritt i luften.

Kylskåp med trådhyllor har ofta en större gradient än skåp med glasskivor eftersom kylan ramlar ner i botten fortare.

En annan grej att tänka på är hur ventilationen är bakom skåpet. Ju bättre ventilerad baksida dessto lättare har skåpet möjlighet att hålla tempen. Skåp som står i en köksinredning bör ha en 50mm spalt mellan tak o snickerierna ovanför. En rengöring/dammsugning av kondensorn o under skåpet är att rekommendera.

Har någon andra frågor om kyl o frysskåp så fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Magnus M

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32803 Bråkar lite med mitt husvagnskylskåp, har haft ut det och vänt på det för att förbättra cirkulationen. Kom ner i 1 grad när det stod i garaget, men nu när det är 30+ i husvagnen, så är det 6-7 grader som gäller. Ventilationen är inge bra.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32805 Nu jobbar jag bara med kompressordrivna skåp men har husvagn själv o det är 2 saker som är viktiga för funktionen hos ett absorbtionsskåp. Cirkulationen på köldmediet o som du sa så kan man vända det för att få fart på det eller som jag brukar göra, köra igång det på gasol o sen åka en sväng på lite ojämn väg.
Det andra är som du säger oxå ventilationen bakom skåpet som är viktig. Många sätter in en liten fläkt för att få fart på den. Kolla på nåt husvagnsforum, där finns det beskrivet hur den ska monteras för att ge bra funktion.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32807
Magnus M skrev:Har någon andra frågor om kyl o frysskåp så fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Magnus M


En ska har iaf jag fått lära mig när man ska shoppa (köks), skåp med kombinerad kyl/frys.

Kolla så att det är en kompressor för varje enhet,,,,

Kan den gamla devisen stämma än idag, Magnus?.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32812 Jo det är att föredra tycker nog jag oxå. Dom är ju lite dyrare men du får ett skåp där kyldelen o frysdelen aldrig konkurrerar om kyleffekt samt att du kan stänga av den ena utan att det stör den andra. Livslängden på dessa skåp är oxå bättre.

Det finns en variant av enkompressorsskåp som är nästan lika bra till ngt lägre pris, Ventilskåp kallas dom o där är en kompressor men två av varandra oberoende kylsystem. Separata termostater eller ibland elektronik styr en ventil som växlar mellan systemen. Fungerar bra under normala förhållanden men kan få lite svårt att hänga med om det blir riktigt varmt.

Det sämsta alternativet är ett balanserat system med en kompressor. Billiga skåp tillverkade i östeuropa som säljs för runt 3-5000 hos tex Elgiganten.
Den ena delen, oftast kylen har termostat o frysen får nöja sig med det som blir över. Ett sådant skåp ska man aldrig ställa i ett utrymme som har varierande temp tex en sommarstuga där man drar ner värmen. När omgivningstempen är tex 20 går skåpet en viss tid per dygn o frysen håller sig lagom kall. Blir det säg 10-15 grader i rummet går skåpet kortare tid o frysen får inte tillräckligt utan glassen (i värsta fall slaktresterna som skulle läggas i rävfällan :lol: ) börjar tina. Om det blir 25-30 grader i rummet kommer frysen att bli typ -30 istället.

Magnus M

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32823 Jo det är en kombinerad kyl/frys med endast en effektreglering till båda enheterna. Luftspalten ovan skåpet är ca 100 mm bred. Däremot verkar utrymmet bak endast vara ca 50 mm, vilket är i minsta laget. Märket är ElektroHelios och skåpet är från i början av 1990-talet.

Efter värmeböljan är det ca 30 grader i köket, men kökstemperaturen lär ju sjunka långsamt nu när högtrycket försvinner...

Funderar på att sätta en extra fläkt för att förbättra luftcirkulationen bakom kyl/frysskåpet, men den enda fläkten som jag har med en lämplig form är kupé-värmaren och den saknar kallblås så vitt jag kan se... 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#32824 Kan bara instämma här. Har själv haft ett enkompressorskåp med kyl/frys. Det gick aldrig att få nån ordning på tempen i frysen, trots att det stod i ett permanentbebott hus. Några grader hit eller dit i köket så skenade frysen åt ena eller andra hållet.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32832 Niking! 50mm bakom skåpet ska inte vara några problem. Det brukar sitta ngn form av distans på ryggen som ska stoppa mot väggen. Ditt skåp är förmodligen gjort i Italien eller möjligen Mariestad. Är det ett Mariestadsskåp har det plåtrygg o skuldror på höljet som ramar i kondensorn o då är det meningen att man ska kunna skjuva det ända intill väggen med skuldran.
Dom Italienska har oftast en plastbit som sticker ut bakåt som ett stopp mot väggen.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32849 Bara att fortsätta med 2 kompressorskåpen alltså.

Bra info!, Magnus.

Användarvisningsbild
masterchief  
#32856 Idag har man haft en hektisk dag.
2 frysskåp elektohelios har lämnat in.
Lagom roligt med 30kg kräftor att frysa in 😡
Ett gav upp när man satte på snabbfrysläget och det andra gav upp vid uppstarten, troligtvis startreläet :oops:
Som tur vad så kunde man omdisponera så man fick ett par boxar att frysa in i.
Så hur gör man i en miljö som varierar mellan 40+ och15- ute temp för att hålla liv i skåpen?Låta dem gå hela tiden eller riskera startreläer etc iom uppstart pga rå miljö?
Skåpen står i ett gammalt ouppvärmt mjölkrum och i en ladugård som inte har djurdrift.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#32862 Hej! Jag har min frysbox i fd lagårn. Den är murad med dubbla tegelväggar med kolstybb i mellanrummet. Där är det små temperaturskillnader. Böt ut förra boxen efter 24år, men den gick fortfarande bra, dock började lister mm bli trasiga. Den nya är det aut. avfrostning på så det känns bra att slippa det jobbet. När jag fick hem den förra frysen och installerade den lät fläkten illa i den, så jag tänkte att den ej skulle klara garantitiden ut. Kors vad jag bedrog mig, den lät lika illa hela tiden och höll :?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32865 masterchief! Om det är termostaten som gett sig kan du koppla förbi den o köra skåpet på en vanlig timer i vägguttaget. Gångtiden får man testa sig fram till men ca 30-40% brukar va lagom. Funkar som nödlösning.
Ang. det andra så gissar jag att det är en Danfosskompressor. Startrelät på dom brukar smälta sönder när dom är gamla o stått still ett tag, Har nog inget med miljön att göra. Behöver du ett nytt? Dom nya ser likadana ut o passar med en enkel omkoppling.

Att det blir svalt där dom står gör inget, gångtiden blir bara mindre. -15 kan ju va lite lurigt då skåpet går väldigt sällan o när det ska igång så är oljan kall o seg o det tär ju lite på kompressorn. Värmen är nog annars det som är värst för gamla skåp.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).