Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kinetic 8T ny miniskotare

65 inlägg 58352 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Brytjärn  
#316902 Kan man inte köra maskinen bakåtvänd :?:


På bilderna på deras hemsida så tycker jag boggielådan ser väldigt klen ut för att klara 3t.

406 k kr blir väl 30-40 tusen under orginalet Alstor, mycke pengar för ett oprövat kort tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Tunnebon  
#316903 Alstor 821 ligger på grundpris 447000kr+moms och vimek 620 ligger ca. 100000kr under dessa priser.
Så den ligger ju i "rätt" prisnivå gentemot de andra miniskotartillverkarna.

Men den har enligt specen lite längre och större utrustning än Alstor.
Kinetic kanske finns med på elmia i sommar?

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Fredrik Reuter  
#316905
r93 skrev:Varför ska filmhastigheten skruvas upp med 20-25 procent?

Ja, jag håller med här, något är konstigt med filmen. Grangrenarna i filmen beter sig konstigt och det ser lite konstigt ut annars också.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Tunnebon  
#316907 Passar på att spara infon, trist när annonsen försvinner.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Brytjärn  
#316909
Tunnebon skrev:Alstor 821 ligger på grundpris 447000kr+moms och vimek 620 ligger ca. 100000kr under dessa priser.
Så den ligger ju i "rätt" prisnivå gentemot de andra miniskotartillverkarna.

Men den har enligt specen lite längre och större utrustning än Alstor.
Kinetic kanske finns med på elmia i sommar?


Vad menar du med "längre och större utrustning" ??
Ser i blocket annonsen att den har en 27hk motor så visst lite mer kraft finns där.
Något bredare och tyngre.

Jämförelsen med Minimaster är väl relevant eftersom även den inte går att köra bakåtvänd utan att man får vrida kroppen 180gr.
En viktig faktor i mitt tycke som gör den här maskinen meningslös, minimaster kan man iallafall använda till annat.
Tror inte den hotar klass ledande Alstor & Bison.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Åke Nilsson  
#316912 Kranens ryckiga gång är som med alla småmaskiner,grävare m,m är viktbesparing med
små cylindrar + högt tryck för att orka då blir det inte bättre.....

Jo nog är det lite klent på demos att dom inte lastar fullt eller kör på dålig terräng.
Nog vill man ha tätare hytt om det är dåligt väder för 400 000+ moms.

För dom pengarna hittar man gode fina ekipage med griplastarvagnar som är nog smidiga.
Har hört dom som trott att vi haft nån vimek som kört ut i gallring men varit bara en URSUS med
10 tons patruunavagn med vagnstyre.

För övrigt skulle det vara lag på vagnstyre, använder det 50% minst jämfört med ratten. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Tunnebon  
#316919
Brytjärn skrev:
Tunnebon skrev:Alstor 821 ligger på grundpris 447000kr+moms och vimek 620 ligger ca. 100000kr under dessa priser.
Så den ligger ju i "rätt" prisnivå gentemot de andra miniskotartillverkarna.

Men den har enligt specen lite längre och större utrustning än Alstor.
Kinetic kanske finns med på elmia i sommar?


Vad menar du med "längre och större utrustning" ??
Ser i blocket annonsen att den har en 27hk motor så visst lite mer kraft finns där.
Något bredare och tyngre.

Jämförelsen med Minimaster är väl relevant eftersom även den inte går att köra bakåtvänd utan att man får vrida kroppen 180gr.
En viktig faktor i mitt tycke som gör den här maskinen meningslös, minimaster kan man iallafall använda till annat.
Tror inte den hotar klass ledande Alstor & Bison.


Jämför man Alstor och Kinetic i grundutförande om nu detta är grundutförandet på maskinen i annonsen så skiljer det 0,5 tons lastkapacitet och kranen på Alstor är 3,5m i grundutförande medans Kinetic har 4,7m inkl utskjut.

Sen är jag väldigt nöjd med min Alstor, men för det är det ändå kul att titta på nya produkter!

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

skogshasse  
#317011
Tunnebon skrev:
Brytjärn skrev:
Tunnebon skrev:Alstor 821 ligger på grundpris 447000kr+moms och vimek 620 ligger ca. 100000kr under dessa priser.
Så den ligger ju i "rätt" prisnivå gentemot de andra miniskotartillverkarna.

Men den har enligt specen lite längre och större utrustning än Alstor.
Kinetic kanske finns med på elmia i sommar?


Vad menar du med "längre och större utrustning" ??
Ser i blocket annonsen att den har en 27hk motor så visst lite mer kraft finns där.
Något bredare och tyngre.

Jämförelsen med Minimaster är väl relevant eftersom även den inte går att köra bakåtvänd utan att man får vrida kroppen 180gr.
En viktig faktor i mitt tycke som gör den här maskinen meningslös, minimaster kan man iallafall använda till annat.
Tror inte den hotar klass ledande Alstor & Bison.


Jämför man Alstor och Kinetic i grundutförande om nu detta är grundutförandet på maskinen i annonsen så skiljer det 0,5 tons lastkapacitet och kranen på Alstor är 3,5m i grundutförande medans Kinetic har 4,7m inkl utskjut.

Sen är jag väldigt nöjd med min Alstor, men för det är det ändå kul att titta på nya produkter!


den har även större däck samt fler lager sen skulle det vara intressant att få veta vad den har för kvalitet och tjocklek på plåten i boggierna

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

mrvimek  
#317140 Jag har prata lite med han som ska sälja dom och han får hem maskin i april och håller till i Skellefteå och handhade inte riktig koll på vilket material den vad bygg och alstor har ju problem med kedjorna och det skulle inte vara med denna och dom ger ett år granti eller om man har problem med något så skulle dom fixa de till de :)

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317158 Maskinen är tyngre och bredare än Alstorn. Ett nummer större på det mesta. Kanske går det sälja några med tanke på det och att priset är lite lägre. Annars så tror jag det är svårt att konkurrera med Alstor om det ekonomiska motivet inte är så stort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

mrvimek  
#317171 409 med kran men utskjut och dieselmotor yanmar :) och då kosta alstor mycket mera :)

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

skogshasse  
#317223
mrvimek skrev:409 med kran men utskjut och dieselmotor yanmar :) och då kosta alstor mycket mera :)


kinetic kostar 409 och alstor kostar 447 i grundutförande så då kan man säga att kinetic kostar ca 8,5% mindre än alstor eller också säger man att alstor kostar ca 9,3% mera än kinetic sen kan man diskutera vilken som är mest prisvärd efter kvalité, utrustning i originalutförande, prestanda, lastkapacitet, mm men min åsikt är att det verkar vara en intressant maskin.

Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327682


Ser ut att ha bra mycket större volym i boggilådorna så antingen har dom större kedjor än Alstor eller så har dom väldigt stor utväxling i dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327685 524000 kr inkl moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinetic 8T ny miniskotare

Åke Nilsson  
#328517 Tittat på maskinen med fullt björklass i tisdags.
Såg boggielådorna pekade utåt som en skotare med 20 000 timmar på mätarn....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).