Skogsmiljö och Trädlära

Sjuka askar..

3 inlägg 2804 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sjuka askar..

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32844 Hej.
Har sett ett antal askar här hemma, där årsskotten har dött och löven börjar krulla ihop sig och blivit bruna...Har läst lite om att en svampsjukdom har börjat härja på askarna, och det är väl förmodligen så att det är det som har drabbat mina askar.. :(
Har någon mer här på forumet sett detta på askarna i sin närhet..?Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det tydligen inget att göra åt svampsjukdomen..Utan man får vackert finna sig i att dom dör..Trist.. :(
Mvh Ulf



   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#32861 Är dom sågbara kan du väl använda dom till någonting, då har dom ju inte levat förgäves så att säga. Det ruskiga i detta med trädsjukdomar är att om vi får hit tallvednematoden (tror jag den heter) då har vi nog jätteproblem.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32885 Jodå..Ett flertal av dom är sågbara..Raka och fina, om än ej så grova..
Så det blir väl att fylla på lite olja i logosolen och såga virke..Det tråkiga är att jag har en stor ask som gårdsträd och vad det verkar som, en rätt så gammal sådan också..Även den har börjat att visa tendenser för asksjukan..
Skulle tro att det tar ett tag innan det växer upp en sådan igen..
Barkborre,tallvedsnematod,asksjuka,törskatesvamp...Verkar finnas hur mycket helst av allt sådant där elände..

Mvh. Ulf

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar